• 0

Onduidelijkheden inkomstenbelasting voor ondernemers

Beste allemaal,

 

Ik heb een aantal problemen met het invullen met het formulier inkomstenbelasting voor ondernemers. Ik begrijp dat iedereen direct zegt dat ik beter een boekhouder kan nemen. Maar ons bedrijf (VOF-vorm) is zo kleinschalig dat een boekhouder iets te duur voor ons is. Daarnaast zou ik het ook graag zelf begrijpen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De vragen:

 

1. Overzicht active > Materiele vaste activa > Machines en installaties. Wij hebben in 2009 een machine gekocht voor een fictief bedrag van 3000 euro (ex btw uiteraard). Wij schrijven dit jaar daarvan 500 euro af. De uiteindelijke restwaarde na vijf jaar is 500 euro. Wat is dan het 'boekwaarde einde boekjaar' dan precies? aankoopbedrag - afschrijving = 2500? Of moet daar ook nog de restwaarde van af, =2000.

 

2. Overzicht active > Materiele vaste activa > Liquide middelen. In 2008 zijn wij in het laatste kwartaal gestart. Toen hebben wij zonder kosten omzet gemaakt. Pure winst dus. De helft van dat bedrag was min kaptitaalaandeel, en daar heb ik uiteindelijk belasting over betaald. Dat bedrag is op de zakenrekening blijven staan en daarvan hebben wij dit jaar onze apparatuur gedaan. Wij hebben nog een restbedrag over. Valt dit onder liquide middelen? Op de een of andere manier lijkt mij dit niet logisch, omdat dit mijn kapitaalaandeel verhoogt, terwijl ik in 2008 al inkomstenbelasting over dit bedrag betaald heb.

 

3. Klopt het dat als wij in onze VOF alles netjes delen in een verdeelsleutel van 50:50 ons 'kapitaalaandeel volgens contract' de helft is van het bedrag dat wij ingevuld hebben op de balans onder 'eigen vermogen'?

 

4. Dit is alleen een vraag omdat het mijn interesse wekt. Als ik de bedragen Totaal winstaandeel aanpas lijkt dat nergens terug te komen in de eindafrekening. Waarom worden deze bedragen gevraagd.

 

Ik zou jullie hulp erg op prijs stellen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Boekwaarde = Aanschafprijs -/- afschrijving. De restwaarde heeft geen invloed op de boekwaarde (als zodanig), maar beïnvloed wel de hoogte van de afschrijving. In dit geval ben je kennelijk uitgegaan van een levensduur van 5 jaar. Voor de goede orde, de maximale afschrijving voor fiscale doeleinden is 20% per jaar (uitzonderingen daargelaten), dus bij een aanschafprijs van 3000 is dat 600 per jaar. De restwaarde heeft daar geen invloed op (totdat je die restwaarde hebt bereikt, uiteraard). Ben je van plan om de machine inderdaad 5 jaar te gebruiken, dan hanteer je inderdaad (3000-500)/5 = 500 per jaar.

 

Je hebt in 2009 geïnvesteerd. Je schrijft over heel 2009 af?

Vergeet eventuele KIA, EIA, MIA en VAMIL niet (zoek anders even op investeringsaftrek, dan kom je heel veel info tegen).

 

2. Je hebt voor 2009 een openingsbalans en een slotbalans. Het verschil daartussen bepaalt, samen met de kapitaalstortingen en -onttrekkingen, de winst (vermogensvergelijking). Geld dat je dus op 1 januari al had staan zit dan niet in je winst.

 

3. Niet persé. Je verdeelt de (commerciële) winst 50/50 (eventueel na aftrek van voorwinstverdeling zoals arbeidsbeloning en vergoeding voor de stand op de kapitaalrekening). Dit bedrag wordt toegevoegd aan je kapitaalrekening. Alles wat je verder nog in de VOF inbrengt verhoogt ook die kapitaalrekening, alles wat je opneemt verlaagt die kapitaalrekening. Als jij 'salaris' opneemt uit de VOF en je medevennoot niet, dan is de stand van jouw kapitaalrekening dus lager dan die van hem.

 

4. Ik weet niet precies wat bij Totaal winstaandeel gevraagd wordt, maar waarschijnlijk is dit alleen ter controle/informatie. Als gezegd, de winst wordt bepaald volgens de vermogensvergelijking.

 

Wellicht is een cursusje 'belastingheffing van VOF's' niet een heel verkeerde investering. Daar heb je net wat meer houvast aan bij je aangifte. Lees ook de VOF-overeenkomst nog eens door met betrekking tot de winstverdeling. Puur en alleen 50/50 klinkt leuk, maar wat te doen als je medevennoot ineens minder tijd besteed aan de VOF, of wanneer een van jullie beiden een wat groter uitgavenpatroon heeft en daarom meer geld uit de VOF haalt?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Wellicht is een cursusje 'belastingheffing van VOF's' niet een heel verkeerde investering. Daar heb je net wat meer houvast aan bij je aangifte

Zo'n cursusje zou ik nou heel graag willen volgen, hetzij in de vorm van een handboek (dus een soort IB ondernemers voor dummies met apart hoofdstuk VOF), hetzij als echte cursus, maar kan niets concreets vinden, kan iemand een goede tip / verwijzing geven? Met de info van de Belastingdienst zelf kom ik er niet uit., voor aparte onderwerpen kom ik op dit forum dan wel het e.e.a. te weten gelukkig, maar mis een soort samenvattende uitleg...

Link naar reactie
  • 0

de administratie van de VOF verschilt niet wezenlijk van een eenmanszaak. Het zijn gewoon twee eenmanszaken die één boekhouding hebben.

 

Verschillen: per vennoot wordt bijgehouden wat diens winstaandeel is en wat die persoon onttrekt en stort aan/uit eigen geld. Dat is bij de administratie van een eenmanszaak niet anders, alleen nu wordt dat samengevoegd tot een administratie. Elke vennoot heeft daar zijn eigen aandeel in het eigen vermogen (de kapitaalrekening).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.