• 0

VOF, wanneer is winst inkomen

Gast Verwijderd account

Ik ben momenteel bezig met het invullen van de opgaaf startende onderneming voor onze VOF en dus moet er geschat worden naar winst en inkomen.

 

Nu vraag ik me af of aan het eind van het jaar de winst van de onderneming automatisch het inkomen van de vennoten wordt. Dat zou betekenen dat we -of we willen of niet- ieder jaar inkomstenbelasting moeten betalen over de winst...

 

'k heb de belastingdienst net gebeld maar werd weer eens na drie keer doorschakelen in de wacht opgehangen. Dus terwijl ik na de lunch verder bel dacht ik maar even hier te polsen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Hmm okee. Ik heb in de tussentijd even in dreamstart rondgeneust en daar kwam ik het een en ander tegen.

 

De winst van een VOF wordt onder de vennoten verdeeld volgens een verdeelsleutel, die is vastgelegd in het vennootschapscontract.

 

en

 

Voor het drijven van een vennootschap dient u vennootschapsbelasting te betalen. Voor 2001 is dit percentage vastgesteld op 35%.

 

en

 

De zelfstandigenaftrek is een aftrekpost bij de berekening van uw winst op uw Aangifte inkomstenbelasting.

 

Hieruit begrijp ik dat ik hoe dan ook aan het eind van het jaar met winst uit onderneming zit en daar dan inkomstenbelasting over moet betalen. Wat dan weer een beetje dubbelop lijkt is die vennootschapsbelasting, maar als ik mijn formulier zo bekijk heeft dat op ons misschien geen toepassing (weet iemand de voorwaarden). En vervolgens is de zelfstandigenaftrek dan van toepassing op de winst uit onderneming van iedere vennoot die er voor zorgt dat er minder of zelfs geen inkomstenbelasting betaald hoeft te worden.

 

Kan iemand mij vertellen of het ik bij het goede eind heb?

Link naar reactie
  • 0

TOC wint, lol

 

De naam vof is verwarrend, omdat de andere vennootschappen allemaal rechtspersonen zijn en deze niet. De Wet VB ziet niet op de vennootschapswinst van een vof.

 

De vof is inderdaad te zien als het samenwerkingsequivalent van de eenmanszaak, maar onder een bedrijfsnaam (itt de maatschap). Zorg dus voor veel kosten en maak niet teveel winst. Het opbouwen van reserves is ook altijd aan te raden. Die reserves zijn een aftakking van het eigen vermogen om tegenvallers in de toekomst te kunnen opvangen. Mocht je ooit tot verkoop van je zaak overgaan, zorg dan dat je onder de aanmerkelijk-belang regeling valt. Die is goedkoper dan de inkomstenbelasting.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt, bij een VoF verdeel je de winst van de VoF over de vennoten (ieder een gelijk deel, maar kan bijv. ook een andere verdeling zijn indien afgesproken) en tel je deze als inkomen op, waarna je er inkomstenbelasting over betaald.

 

Laat je accountant even de aftrekposten nakijken. Zo'n vent/dame kost wel wat, maar kan je uiteindelijk nog meer opleveren!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.