• 0

Verpakkingsbelasting als je verpakken uitbesteedt

Situatie. Ik laat een deel van mijn producten produceren bij bedrijf X. Noem het een loonpakker. Ze gebruiken mijn recepturen, volgen mijn specificaties en mijn naam staat op de verpakking. Zij brengen de verpakking in mijn redenering niet op de markt maar wellicht wel in het economisch verkeer. Ze stellen m.i. een product samen en ik breng het op de markt.

 

Waarom is dat belangrijk?

Degene die het product op de markt brengt (en boven de vrijstelling zit) moet verpakkingsbelasting betalen.

 

De letterlijke tekst is:

Producenten of importeurs die het verpakte product voor het eerst in Nederland op de markt brengen

 

Enkele jaren geleden heeft mijn loonpakker de balastingdienst gebeld en na een flinke discussie was de conclusie dat zij producent waren en dus de belasting bij mij moesten innen en afdragen terwijl ik onder de drempel van (toen) 15.000 kg zat. Ik heb daar verder niet moeilijk over gedaan en de belasting 1:1 doorbelast aan mijn klanten.

 

Vanaf 2010 geldt een vrijstelling van 50.000 kg, maar nu komt het ergste, de belasting zelf gaat flink omhoog. Vandaar dat ik de vraag stel en wellicht bezwaar ga maken als ik daar een goede grond voor vind.

 

Kernvraag is dus of IK de producten op de markt breng of mijn loonpakker? En hoe formuleer ik dat zo (jurisprudentie) dat ik een goede kans maak bij de belastingdienst of in een proefproces.

 

Wellicht kan ik krachten bundelen met de andere klanten van mijn loonpakker die allemaal, in mijn ogen onterecht, betalen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels toch wat wijzer geworden, of toch niet. Ik vond een brief van J.C. de Jager tegenwoordig minister van financiën waar hij de volgende vereenvoudiging voorstelt (één van meerdere) die meteen in gang is getreden.

 

Verschuiven belastingplicht loonverpakkers

Het komt regelmatig voor dat bedrijven het verpakken van hun producten uitbesteden aan zogenoemde loonverpakkers. Vaak krijgt de loonverpakker daarbij de te gebruiken verpakking aangeleverd door degene die het verpakken uitbesteedt. Volgens de huidige wettekst zal de loonverpakker meestal degene zijn die voor het eerst een verpakt product in Nederland ter beschikking stelt en daardoor belastingplichtig wordt. Dit betekent een toename van het aantal belastingplichtigen en kan tot onduidelijkheid tussen de uitbesteder en de loonverpakker leiden. Om die reden zal de uitbesteder van het verpakken belastingplichtige worden voor de verpakkingen die de loonverpakker toevoegt.

 

De uitbesteder wordt belastingplichtig voor de verpakkingen die de loonverpakker toevoegd. Dus kan, m.i., de uitbesteder (ik zei de gek) zijn vrijstelling benutten. Vandaag maar eens rond gaan bellen om 100% duidelijkheid te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht wordt het zo duidelijk.

 

Stel Unlever maakt Robijn wasverzachter in fabriek A. De wasverzachter is zo populair dat de cappaciteit te klein is. De extra cappaciteit kopen ze in bij een loonpakker. Die krijgt in het geval van Robijn de verpakking én de bulk aageleverd. Je kan toch moeilijk volhouden dat de loonpakker dan opeens Robijn op de markt brengt. Maar volgens de letter van de wet wel volgens JC de Jager.

 

Er zijn ook situaties dat de loonpakker meer dingen zelf doet. Dus hij koopt een deel van de verpakkingen in en mengt een recept. Alle combinaties zijn denkbaar. Vandaar dat JC de Jager het simpel maakt door te stellen dat de uitbesteder belastingplichtig wordt.

 

Ook juridisch is m.i. de uitbesteder diegene die het product op de markt brengt. Denk hierbij b.v. aan productaansprakelijkheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.