• 0

Auto kopen voor emigratie of na emigratie?

Binnenkort ga ik waarschijnlijk verhuizen naar Belgie. Ik heb op dit moment een eenmanszaak en ga die voortzetten in Belgie. Wat is nu verstandiger: nu een auto kopen (investering doen) of juist na verhuizing?

ik begrijp dat:

- de btw 100% aftrekbaar in NL en 50% aftrekbaar in BE

- bpm te betalen bij aanschaf auto in NL kan teruggevorderd worden bij export

- bij staking zal auto onderdeel moeten gaan uitmaken van privevermogen en dus btw afdragen in NL (geldt ook voor andere investeringen?) en niet meer terug te vorderen in BE?

 

Ben benieuwd of iemand me een klein beetje wegwijs kan maken. Waarvoor vast dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels heb ik van de belastingtelefoon het volgende vernomen: de btw hoef ik niet af te dragen in NL als ik zorg voor een intercommunitaire overboeking (tijdelijk twee btw nummers een in NL en een in BE). Maar dat zou betekenen dat ik goederen lever aan mijzelf (weliswaar in het buitenland) en ik twijfel dus aan de juistheid van het antwoord van de medewerkster.

 

Kan iemand mij nog tips geven??

Link naar reactie
  • 0

beste Bauknegt

 

Het uitblijven van reacties heeft wellicht van doen met het feit dat je iemand moet hebben die verstand heeft van de Belgische en NL wetgeving om de vergelijking te kunnen maken.

 

De BPM zal inderdaad tijdsevenredig geheven worden over de periode dat de auto in NL op de weg reed en jij hier ingezetene was. Echter, dat moet je wel afzetten tegen de Belgische verkoopprijs in de vergelijking.

 

Ben op het volgende geen expert, maar IMHO:

Heffing van BTW bij overgang van de auto naar privé (voorafgaand aan de Belgische onderneming) lijkt me geen kwestie van een intracommunautaire transactie. Jij bent de NL BTW ondernemer en hebt bij verkoop/overdracht van de auto naar privé te maken met BTW herziening als de auto uit het BTW ondernemerschap gaat binnen 5 jaar na het terugvragen van de BTW.

 

Het zou kunnen zijn dat je die herziening omzeilt als je de auto aan een Belgische onderneming levert (ook al ben jij dat) als intracommunautaire transactie. Probleem is dan echter dat de Belgische onderneming er ook al moet zijn voor de BTW. Dat kan een knelpunt opleveren, want je wordt pas BTW ondernemer in België als je daar alles geregeld hebt. En zodra dat geregeld is, ben je in NL BTW ondernemer af. Hopelijk werkt het zo dat de aanmelding en afmelding op dezelfde dag ook betekent dat op die ene dag de auto geleverd wordt aan de Belgische BTW ondernemer door de NL BTW ondernemer. Ik durf dat echter niet te bevestigen. Wellicht dat een schriftelijk antwoord van de Belastingdienst Buitenland in Heerlen dit duidelijk kan maken. Ik zou er niet op gokken dat dit wel goed komt.

 

Succes en laat weten wat ervan gekomen is. Voor de fiscale praktijk is dit een leuke case.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Binnenkort ga ik waarschijnlijk verhuizen naar Belgie. Ik heb op dit moment een eenmanszaak en ga die voortzetten in Belgie. Wat is nu verstandiger: nu een auto kopen (investering doen) of juist na verhuizing?

ik begrijp dat:

- de btw 100% aftrekbaar in NL en 50% aftrekbaar in BE

- bpm te betalen bij aanschaf auto in NL kan teruggevorderd worden bij export

- bij staking zal auto onderdeel moeten gaan uitmaken van privevermogen en dus btw afdragen in NL (geldt ook voor andere investeringen?) en niet meer terug te vorderen in BE?

 

Ben benieuwd of iemand me een klein beetje wegwijs kan maken. Waarvoor vast dank!

 

Je vergeet nog de Belgische BPM-tegenhanger (Bijzonder ingebruikstellings belasting heette dat toen ik er voor het laatst mee te maken had).

 

Ik zou beginnen met de netto prijzen te vergelijken, om te beoordelen of er een voordeel te behalen is.

Link naar reactie
  • 0

Het is inmiddels een tijdje geleden, maar hier even een update.

 

Als eerste nog bedankt voor degene die het toch gewaagd hebben om te reageren.

Ik ben erachter dat wat ik gevraagd heb inderdaad zeer ingewikkeld is en niet zomaar te beantwoorden is.

Het lijkt er in ieder geval op, volgens het team grensoverschrijdend werken, dat je zonder moeilijkheden je investeringen tussen je eenmanszaak in NL en BE kan overdragen (geruisloos).

Maar dat terzijde, want al met al lijkt het me verstandiger om het een en ander op een andere manier te gaan opzetten. (ivm onder andere aankoop huis, samenhangende hoofdelijke aansprakeijkheid van eenmanszaak enz.)

Vooral de overgang naar het BE belastingstelsel zou mij dusdanig veel nadelen opleveren dat ik nu aan het overwegen ben een BV op te richten in NL, en dan in BE te wonen. De vraag rondom de auto wordt dan van een hele andere orde...

Nogmaals dank en ik verwacht rondom de opzet van de BV tzt nog wel vraagjes te kunnen/willen stellen...

 

Groetjes!

Link naar reactie
  • 0

Als je je onderneming in Nederland gaat behouden is het veel verstandiger om je auto zakelijk te gaan rijden op de BV. Europa heeft bepaald; het land vaan je woonachtig bent, daar moet je ook de auto registreren....dus geen BPM en alle autokosten zijn in de NL BV 100% in te brengen. Nog groter voordeel is als je een intracommunaitaire lease afsluit, je ontvangt dan voor je Belgische auto Nederlandse leasefacturen met NL BTW. Groot voordeel is dat je de auto aan het einde van de lease voor een laag bedrag in privé kunt overnemen en een eventuele overwaarde in prive kunt pakken.

Link naar reactie
  • 0

Als je je onderneming in Nederland gaat behouden is het veel verstandiger om je auto zakelijk te gaan rijden op de BV. Europa heeft bepaald; het land vaan je woonachtig bent, daar moet je ook de auto registreren....dus geen BPM en alle autokosten zijn in de NL BV 100% in te brengen. Nog groter voordeel is als je een intracommunaitaire lease afsluit, je ontvangt dan voor je Belgische auto Nederlandse leasefacturen met NL BTW. Groot voordeel is dat je de auto aan het einde van de lease voor een laag bedrag in privé kunt overnemen en een eventuele overwaarde in prive kunt pakken.

 

Zeg je nu dat een Nederlandse BV (met vaste inrichting in NL) gewoon een auto met een Duits kenteken mag hebben, als de houder van de auto in Duitsland woont?

 

Link naar reactie
  • 1

Als de BV de houder is van het kenteken en de BV in Nederland is gevestigd, moet de auto op Nederlands kenteken staan en m.i. gewoon in Nederland BPM afgetikt worden. Er vanuit gaande dat het om een personenauto gaat uiteraard. Indien de werknemer in België woont, moet hij een attest aanvragen, zodat hij in België op Nederlands kenteken mag blijven rijden.

 

Indien de werknemer van de BV in het buitenland woont en de BV een operational lease overeenkomst afsluit met een buitenlandse leasemaatschappij (die dus kentekenhouder is), kan de auto wel op buitenlands kenteken staan en is er geen BPM verschuldigd.

 

Indien de werknemer in Nederland woont, is ook bij een lease-auto op buitenlands kenteken BPM verschuldigd. Bij huur van een buitenlandse lease-auto geldt wel een pro rata regeling. Die houdt in dat bij aanvang van het lease-contract je de volle mep (BPM) betaalt en bij beëindiging van het lease-contract je - naar gelang van de tijdsduur van het contract - een deel terugkrijgt. Rechtbank Breda heeft prejudiciële vragen gesteld of de Nederlandse regelgeving wel cf het EU-verdrag - in het bijzonder het vrije verkeer van diensten - is.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, Odeon.

Ik begrijp nu dat het in het geval van lease wel mogelijk is om een buitenlands kenteken te rijden, terwijl de BV voor alle kosten opdraait. (berijder auto woonachtig in buitenland).

 

Wat wordt door Hoppie75 trouwens bedoeld met die intracommunautaire lease en Nederlandse BTW?

Ik begrijp dat je normaal gesproken gewoon een Belgische faktuur krijgt. Zit daar dan Belgische BTW op? Zoja, is die terug te vragen?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Nu is het wel bijna altijd zo dat ieder antwoord een vraag oproept....

 

Er wordt nu specifiek gesproken over intracommunautaire lease icm BV. Is deze leasevorm ook een optie bij een eenmanszaak, waarbij de zaak in NL gevestigd is en de eigenaar in BE woont?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.