• 0

zakelijke huurovereenkomst, toch maar op prive?

Hi Levelers,

 

Na enig zoeken heb ik een geschikte locatie gevonden om zakelijk en prive te combineren. In eerste instantie was mijn idee om de huurovereenkomst op prive te zetten en niet op mijn eenmanszaak. Betaling doe ik vervolgens in twee delen. Een factuur voor het kantoorgedeelte en het restant uit prive voor de prive ruimte. Belastingtechnisch is dit pand gechikt voor deze opzet.

 

Echter: Nu zegt de verhuurder: Waarom zet je het huurcontract niet op naam van de zaak inclusief btw? Op zich geen probleem maar nu zegt mijn accountant: 'Let op, dan wordt het een zakelijke huurovereenkomst, je zit er dan vijf jaar aan vast! ' Echter, er zit wel een opzegtermijn van drie maanden op... Ik wil er geen vijf jaar aan vast zitten!

 

Mijn vraag is nu: Zit ik er inderdaad ondanks de opzegtermijn vijf jaar aan vast? Zie ik wellicht andere haken en ogen over het hoofd?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opzegtermijn kan je gewoon in overleg bepalen lijkt mij.

 

Wat ik belangrijker vind: Je verhuurder kan je eenvoudiger uit je pand schoppen bij problemen als je zakelijk huurt. Bewoners uit hun woonhuis zetten is een stuk lastiger.

 

Zoek even op: huurders bescherming voor een meer juridische uitleg.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het huurobject is bepalend voor de vraag welke huurovereenkomst van toepassing is. Plat gezegd komt het erop neer dat de verhouding in omvang tussen bedrijfsruimte en woonruimte bepalend is voor het huurregime. Daarbij komt ook de vraag of het gaat om een zelfstandige woonruimte (eigen voorzieningen, voordeur, keuken, badkamer, toilet) of een onzelfstandige woonruimte.

 

De termijn van 5 jaar geldt voor winkelruimte. Bij winkelruimte (art. 290 e.v. Burgerlijk Wetboek) geldt een huurtermijn van 5 jaar. Kortere termijnen afspreken kan en mag, maar de winkelier is tenminste voor de termijn van 5 jaar beschermd. De huurbescherming komt er op neer dat de huurovereenkomst van een art. 290 bedrijfsruimte in beginsel vijf jaar duurt en vervolgens met een termijn van vijf jaar wordt verlengd. De opzeggingsmogelijkheden zijn in deze termijn beperkt. Verhuurder kan niet eenvoudig binnen 10 jaar opzeggen. Er zijn slechts beperkte mogelijkheden om in de huurovereenkomst af te wijken van deze voorgeschreven huurtermijnen. Het bepalen van de termijn in overleg is dus maar tot bepaalde mate mogelijk. Gaat het ook daadwerkelijk om winkelruimte dan wel kantooruimte of anderszins?

 

Bij overige bedrijfsruimte (kantoor e.d) ligt de termijnenkwestie minder gevoelig en kan er ook gemakkelijker worden afgeweken.

 

Kun je misschien een beschrijving geven van de situatie?

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

De situatie is als volgt: Het gaat om een pand van drie verdiepingen met eenzelfde voordeur. Beneden zit een horeca gelegendheid van de verhuurder, op de tweede verdieping wil ik mijn kantoor vestigen en op de derde verdieping bevind zich dan mijn prive ruimte.

 

Mijn kantoor zit aan een gang waar ook een toilet aanwezig is wat door zowel de horeca gelegenheid als mijn kantoor wordt gebruikt. Het kantoor is dus wel los van prive, het is geen kamer binnen een appartement oid.

 

In eerste instantie is het te huur gezet als woonruimte. Eerste en tweede verdieping. De insteek zoals ik het wil gebruiken vind de verhuurder ook prima. Dus: De makelaar zou de huurovereekomst van prive naar een zakelijke overeenkomst kunnen overzetten.

 

De huurtermijn is overigens vastgesteld voor 3 jaar. Er is een opzegtermijn afgesproken van 3 maanden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

De situatie is als volgt: Het gaat om een pand van drie verdiepingen met eenzelfde voordeur. Beneden zit een horeca gelegendheid van de verhuurder, op de tweede verdieping wil ik mijn kantoor vestigen en op de derde verdieping bevind zich dan mijn prive ruimte.

 

Ik begrijp het dus goed dat Horeca en kantoor het toilet delen en het kantoor dus geen zelfstandige toegang heeft?

 

Heeft de woonruimte nog wel een eigen toegang die afgesloten kan worden? Hoe is die bereikbaar?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

@ edward

 

Zowel kantoor als prive hebben een eigen toegang die afgesloten kan worden. Beide toegangsdeuren zijn te benaderen via de gedeelde gang waar ook het toilet aan grenst.

 

Verder: Heb in de tussentijd vernomen dat de 'huurbescherming' van vijf jaar enkel geld voor de huurder. De huurder kan er tussentijds wel uit, de verhuurder echter niet.

Link naar reactie
  • 0

Verder: Heb in de tussentijd vernomen dat de 'huurbescherming' van vijf jaar enkel geld voor de huurder. De huurder kan er tussentijds wel uit, de verhuurder echter niet.

Huurder mag er alleen tussentijds uit wanneer dat duidelijk zo is afgesproken, de standaard huurcontracten gaan uit van een 5-jarige huurtermijn. De opzegtermijn zegt dan iets over dat je voor een bepaalde tijd voor het einde van die huurtermijn moet aangeven of je wilt wegggaan. Het is dus standaard niet zo dat je bijvoorbeeld na 3 jaar opzegt en 3 maanden later kan vertrekken. Je moet dan de volledige huurtermijn toch nog betalen of een andere huurder zien te vinden. Er zijn er hier op het forum al velen ingestonken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.