• 0

onbenutte heffingskortingen 2006 en 2007 en pga 2006

Hallo,

 

Ik heb eindelijk eens een goed jaar gedraaid, waardoor ik alle heffingskortingen kan gebruiken en aardig wat belasting mag betalen. Het voelt wel onrechtvaardig, gezien de heffingskortingen die mijn vrouw en ik de voorgaande jaren niet hebben kunnen benutten. Deze kan ik zeker niet meer benutten? Door gegoogl vond ik dat een persoonsgebonden aftrek wel doorschuifbaar is naar een volgend jaar?, klopt dat?. Nu is het zo dat ik en mijn vrouw in 2006 onbenut hebben als heffingskorting samen € 1224 en € 1052, dus € 2276. Over 2007 onbenut € 686 en € 217, dus € 903. Beide jaren samen dus € 3179. Ik ben wat aan het snuffelen gegaan in oude aangiften en vond een persoongebonden aftrek na drempel over 2006 van €3746. Als ik het goed begrijp heb ik mezelf in de vingers gesneden door onhandig aangifte te doen? Iemand die bovenstaande logica kan bevestigen en wellicht kan aangeven of er nog iets aan te doen valt? Veel dank, Geraldo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Geraldo

 

Ik kan uit de opsomming helaas niet eens wijs worden waar dit op gebaseerd is. Ben je ondernemer? Wat is er gebeurd met de aangiften in de laatste jaren?

 

Heffingskortingen gelden alleen voor de jaren zelf en zijn dus niet verrekenbaar of compensabel met vorige of volgende jaren. Verliezen en aftrekposten wel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik ben inderdaad sedert 5 jaar ondernemer. Feitelijk komt het erop neer dat ik in 2006 beter de pga had kunnen doorschuiven naar 2007/2008 (volgende jaren), zodat ons belastbaar inkomen (verdeeld en wel) hoger zou zijn en we de heffingskortingen wel hadden kunnen benutten. Althans, zo is mijn begripsvorming. De pga is toch voor belastbaar inkomen en de heffingskorting na belastbaar inkomen? Is het duidelijker zo?

 

Geraldo

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft in je antwoord toch duidelijk dat je de persoonsgebonden aftrek niet kan doorschuiven!!

 

Wat hij volgens mij bedoeld is dat je niet "creatief" kan gaan schuiven met PGA over de jaren heen om de heffingskortingen beter te benutten. De PGA wordt volledig verbruikt over Box 1, 3 & 2 in het jaar van ontstaan. Indien dit inkomen allemaal nul is en je nog PGA over hebt kun je dit voor zover ik weet meenemen naar het volgende jaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.