Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Paus-E

Start fysieke tuinshop op unieke locatie

Recommended Posts

Beste gewaardeerd mede-ondernemers,

 

Ik ben nu bijna 2 jaar zelfstandig ondernemer. Nu ben ik toe aan een vernieuwing. Ik heb, al zeg ik het zelf, een geweldig idee. Het idee:

 

-Een Tuinshop openen midden in een woonwijk. Het dichtsbijzijnde tuincentrum is zeker een kwartier met de auto, en ongeveer een half uurtje fietsen, van de locatie op het oog. EDIT: Midden in een woonwijk moet zijn: Omgeven door woonwijken in een zeer klein winkelcentrum circa 15 winkels. Concurrentie in dit centrum is niet aanwezig.

 

- Het pand welke ik op het oog heb staat al minimaal 8 jaar leeg. Waarschijnlijk kan de huurprijs dus best aantrekkelijk worden. Hierover ga ik maandag contacteren met de betreffende contactpersoon.

 

-Circa de helft van de inrichting wil ik zelfbouw maken, van slooppallets. Ik heb hier ervaring mee,en het oogt vrij natuurlijk. Sterker nog, mijn eigen tuinmeubelen zijn ontstaan uit overgebleven pallets. Iedereen is er aardig te spreken over.

 

- In het pand komt een "showroom" waar mensen die toch zelf het aanleggen van de tuin willen doen, hun materialen kunnen bestellen.

 

-Klanten van mijn huidige bedrijf kan ik de mogelijkheid bieden om mij te bezoeken. Ik werk momenteel vanuit huis,en ik vind het niet fijn om daar klanten te ontvangen.

 

-Aan deze shop wordt een webshop gekoppeld. Daar ik al een bestelwagen heb, wil ik deze bestellingen zelf bezorgen in de avond. De vaste lasten van de bus zijn echter al aanwezig. Hierdoor biedt ik een snelle service.

 

- De winkel wordt (mede) gerund door mensen met een beperking. Ik wil voor deze winkel 3 mensen aannemen. Van deze 3 personen zal er 1 in het bezit zijn van diploma's betreffende tuin-advies. Hierdoor betrek ik juist mensen welke minder geliefd zijn onder de werkgevers(naar mijn ervaring), in de maatschappij. Tevens straalt het bedrijf een directe betrokkenheid in de maatschappij uit. Echter is er nog een voordeel. Door mensen met een beperking aan te nemen, is er een subsidie beschikbaar. Door deze subsidie zullen de kosten lager zijn voor het personeel. Ik heb momenteel ruim genomen €50.000 euro per jaar voor 3 personen begroot.

 

Nu is mijn vraag:

 

Wat vindt men van het concept?

 

Vragen zullen worden beantwoord, en kritiek is als een schoolboek...Dus kom maar op ;)


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Paus-E

 

Het eerste wat in mij opkwam: bestemmingsplan gemeente! Ik zou eerst met hen maar om tafel gaan om te zien of het überhaupt wel kan om in het door jou beoogde pand een tuincentrum te vestigen!

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Paus-E

 

Het eerste wat in mij opkwam: bestemmingsplan gemeente! Ik zou eerst met hen maar om tafel gaan om te zien of het überhaupt wel kan om in het door jou beoogde pand een tuincentrum te vestigen!

 

groet

Joost

 

Beste Joost,

 

Dank voor je waardevolle reactie. Het was niet direct bij mij bekend dat dit een zeer belangrijk onderdeel was. Het is wel bij mij bekend dat de buurt wordt gerenoveerd. Uiteraard ga ik hier maandag gelijk achteraan vliegen.

 

Groet, Paus.

 

Alle soorten van comments zijn welkom!


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Paus-E,

 

Als ik het goed begrijp bevindt de locatie die jij op het oog hebt zich in of bij een winkelcentrum met ongeveer 15 winkels. Bij mij rijst dan de vraag waarom het betreffende pand al 8 jaar leegstaat. Er zijn ongetwijfeld in die tijd andere ondernemers geweest die gekeken hebben naar ligging, kosten en aantal potentiële klanten. Waarom zijn die afgehaakt?

 

Kun je voldoende omzet halen uit de omliggende woonwijken (hoeveel huizen/bewoners?) of is daar een regionale functie voor nodig? Een kwartier met de auto is voor de meeste mensen tegenwoordig echt niet ver meer, dus het voordeel van de afstand is beperkt. Zeker als de "aanrijd-route" vanuit de regio naar jouw pand langs dat andere tuincentrum loopt. Wat zijn straks jouw sterke punten t.o.v. je concurrent? Hebben zij ook een webshop? Bezorgen zij ook? Leveren zij uit voorraad? Hoe ziet hun assortiment eruit t.o.v. dat van jou?

 

(niet bedoeld om je te ontmoedigen)

 

Groet,

 

John

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste John,

 

Hartelijk dank voor het advies. Het sterkste punt tegenover de concurrent is toch het dicht bij huis,voor de klant, bevinden van deze locatie. Daarnaast bieden wij de webshop-service waarmee online bestellingen zowel afgehaald als bezorgd kunnen worden. De reikwijdte van de eigen bezorg-lijn heb ik momenteel nog niet uitgezocht, maar dit zal rondom 10 tot 15 km van de omgeving zijn.

 

Mijn geliefde aankomend collega's in de directe omgeving bieden:

Tuincentrum 1: Geen webshop, wel bezorging.

Tuincentrum 2: Geen webshop, wel bezorging.

Tuincentrum 3: Opgeheven, einde (eind 2008) wegens pensioen.

Tuincentrum 4: Geen webshop,wel bezorging.

Tuincentrum 5: Geen webshop,wel bezorging.

Tuincentrum 6: Geen webshop, wel bezorging.

 

Als ik het goed begrijp bevindt de locatie die jij op het oog hebt zich in of bij een winkelcentrum met ongeveer 15 winkels. Bij mij rijst dan de vraag waarom het betreffende pand al 8 jaar leegstaat. Er zijn ongetwijfeld in die tijd andere ondernemers geweest die gekeken hebben naar ligging, kosten en aantal potentiële klanten. Waarom zijn die afgehaakt?

 

Naar mijn mening zal dit waarschijnlijk zijn wegens de hoge huurprijs. Deze ligt op 30.000 exclusief, wat ik zelf ook erg hoog vind. Gezien de status van het pand en de langdurige leegstand hoop ik een aardig bedrag daar vanaf te kunnen snoepen, met veel geluk uiteraard. De oppervlakte is 170 vierkante meter. Parkeerruimte is voldoende aanwezig. De ligging is niet geheel verkeerd, in mijn visie. Het krijgen van naam is zeer belangrijk, waardoor waarschijnlijk mensen objectiever naar mijn shop komen.

 

Tevens heb ik momenteel gekeken naar de branche. Deze cijfers zijn gelijk gebleven, ten opzichte van het jaar daarvoor. Het doel is zo ongeveer de meest lopende artikelen te verkopen in de winkel. Bijvoorbeeld wel binnen en buiten planten, maar geen snijbloemen omdat de bloemist om de hoek zit, deze heeft een zeer klein scala aan planten. Daar tuincentra in bloemen een klein aandeel hebben, is het dus naar mijn mening beter deze te weren.

 

Inmiddels via via waarschijnlijk binnenkort een afspraak met de eigenaresse van een tuincentrum vlakbij. Stiekem proberen te vissen naar mogelijkheden, en uiteraard ervaringen aanhoren.

 

Groeten,

 

Paus E.

 

 

 

 

 

 


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mede-ondernemers,

 

Eerder postte ik een bericht, zie hiervoor: (mod edit, zie inmiddels dit topic) over het idee mijn bedrijfje uit te breiden.

 

Via via heb ik inmiddels zover kunnen komen om met een concurrent, in exact dezelfde branche, een gesprek te voeren. Nu ben ik bezig om een "vragenlijst" op te stellen, met dingen die tactisch en handig zijn. Zijn er mensen die mij zouden willen en kunnen helpen met het brainstormen? Het is sector tuincentra, maar uiteraard zijn alle ideeën welkom!

 

Ik zal morgen even mijn storm plaatsen, maar zie nu net dat het heel laat is en moet om 6 uur me bed uit voor een bruiloft.. ???

 

Met vriendelijke groet,

 

Paus E.


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mede-ondernemers,

 

Eerder postte ik een bericht, zie hiervoor: KLIK!, over het idee mijn bedrijfje uit te breiden.

 

 

Het geheel is samengevoegd tot 1 topic omdat het om dezelfde onderneming gaat. Post aub ook verder hieronder.

 

groet

Joost

 

HL admin


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een oppervlak van 170 m2 kan je een knappe bloemenwinkel beginnen maar echt geen tuincentrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Er zijn een aantal tuinmeubelmakers die met steigerhout werken. Dat is mooi verweerd. Ook te gebruiken voor buitenkeukens. Je kan meubels centraal zetten, alsmede decoratie, en planten als bijzaak zien. Zo doet IKEA dat ook.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wilt erg lokaal werken, hebt een bus en wilt een webshop openen.

Ga je dan met een bakje primula's naar de andere kant van het land rijden?

 

Als je doelgroep sec die woonwijk is, hoef je helemaal niets met een webshop. Sowieso geloof ik niet in het concept Webshop voor een tuincentrum. Mensen kopen pas als ze gaan rondlopen tussen al die prachtige bloeiende bloempjes en de sfeer proeven. Dat bereik je never met een webshop.

Ik bekijk graag foldertjes die in de bus komen, die van de tuincentra besteedt ik geen aandacht aan. Dat leeft niet en geeft geen goed beeld van dat plantje dat net mooi zou staan in dat kale hoekje van je tuin. Met een webshop lijkt mij dat nog veel meer.


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het leuke aan jouw idee dat je wilt gaan werken met mensen met een beperking. Dit geeft het een frisse insteek en ik denk dat je meer goodwill zult krijgen dan wanneer je met een idee komt dat uitsluitend commercieel is. In deze tijden is het belangrijk om iets van meerwaarde te bieden en bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord bezig te zijn.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist contact gehad met de "verhuurder". Het pand zal volgend jaar gesloopt worden, wat inhoud dat ik er 1 jaar zou kunnen vestigen. De huurprijs is nog niet onderhandeld, maar hij gaf zelf al DE HELFT!!! aan. Kijk, met een huurprijs van gemiddeld 1400 euro per maand kan het nog wel aantrekkelijk worden natuurlijk. Ik zit te denken aan een Tuin- Dumpstore...

 

Even berekenen die cijfertjes hoor ::)


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het wel slim om er dan 1 jaar te gaan zitten? Investeer je dan niet voor niks in zo'n pand?

 

Klopt... Ik heb alles op een rij gezet en voor het idee is het plan niet geschikt... ECHTER...Voor een zeer leuke prijs een pandje kunnen huren,daar zie ik euro-tekens in me eigen ogen... :-[...

 

Zo wordt het idee, plotseling een top-idee!!! Al zeg ik het zelf en vele met mij. We gaan weer even rekenen....


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het positioneert als outlet hoef je niet veel aan het interieur te doen,

paar emmers latex en een paar meubels van steigerplanken en klaar. ;)


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het positioneert als outlet hoef je niet veel aan het interieur te doen,

paar emmers latex en een paar meubels van steigerplanken en klaar. ;)

Je zult qua investering wel rekening moeten houden met een aantal standaard zaken, zoals verlichting, telefoon, klimaatbeheersing (specifieke eisen voor planten?), betaalmogelijkheden (kassa, zakelijke rekening, pinnen), brandveiligheid (brandblussers, nooduitgang bordjes), sanitaire voorzieningen, etc.. En denk bijvoorbeeld ook aan winkelwagentjes en/of mandjes.

 

Daarnaast zul je een paar opstart-maanden hebben waarin je nog weinig verkoopt en aan het einde van het jaar zul je ook weer af moeten bouwen, zodat je winkel nagenoeg leeg is op het moment dat je eruit moet. Dus misschien blijven er van dat jaar maar zo'n 6 tot 8 maanden over waarin je lekker draait. Houd daar rekening mee met je investering.

 

Groet,

 

John

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het positioneert als outlet hoef je niet veel aan het interieur te doen,

paar emmers latex en een paar meubels van steigerplanken en klaar. ;)

 

Precies... Het moet zeg ongeveer zo zijn: Shop huren, interieur en artikelen binnen een week erin : OPEN... Ik heb al een naam bedacht, klinkt goed en volgens een vriendin van mij hoog in de marketing is het een goede naam... Zeggen hier doe ik het nog niet... ;D

 

Het interieur zat ik te denken:

 

Ongeveer 50 europallets, met daarop van die goedkope houten platen... een 10 euro per pallet, maal 50 is 500...Europallet is aan het einde van het jaar nog steeds 500 euro waard..Verder een hoek met kledingrekken...Een paar stortmanden en een toonbank in elkaar zetten van hout...Simpel en goedkoop > outlet ;)

 

Ik heb maximaal 2.500 over voor het interieur...2 kassa's van 100 euro erin...2 man personeel...g/w/l ... verzekeringen...vergunningen...inkoop is ook altijd handig als je iets wilt inkopen...internet aansluiting...

 

Nog even rekenen weer ;D


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het positioneert als outlet hoef je niet veel aan het interieur te doen,

paar emmers latex en een paar meubels van steigerplanken en klaar. ;)

Je zult qua investering wel rekening moeten houden met een aantal standaard zaken, zoals verlichting, telefoon, klimaatbeheersing (specifieke eisen voor planten?), betaalmogelijkheden (kassa, zakelijke rekening, pinnen), brandveiligheid (brandblussers, nooduitgang bordjes), sanitaire voorzieningen, etc.. En denk bijvoorbeeld ook aan winkelwagentjes en/of mandjes.

 

Daarnaast zul je een paar opstart-maanden hebben waarin je nog weinig verkoopt en aan het einde van het jaar zul je ook weer af moeten bouwen, zodat je winkel nagenoeg leeg is op het moment dat je eruit moet. Dus misschien blijven er van dat jaar maar zo'n 6 tot 8 maanden over waarin je lekker draait. Houd daar rekening mee met je investering.

 

Groet,

 

John

 

John, bedankt voor de reactie! Echter is het niet de bedoeling er een tuin-outlet van de maken, maar een echte faillisement-outlet zeg maar. Alles zo opkopen en weer verkopen in de shop... Een soort van...Zwarte markt :P...

 

Over de restant verkoop zit ik nog wel in...Maar ik heb ook bedacht daarbij een webshop te maken. De kosten daarvan zijn laag, kan ik bijwerken als er geen klanten in de shop staan > ben er toch... En het zou de omzet kunnen verhogen... Dus tsja...

 


Terug op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[Echter is het niet de bedoeling er een tuin-outlet van de maken, maar een echte faillisement-outlet zeg maar. Alles zo opkopen en weer verkopen in de shop... Een soort van...Zwarte markt :P...

is de verkoop al begonnen? ;D ;)


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk idee. Voor je webshop heb ik denk ik een beter idee. Je zou in plaats van bloemen en planten verkopen ook die mooie sierstukken kunnen verkopen online. Dit is lang houdbaar of zelfs onbeperkt als het nep is. Ook zou je vazen en potten kunnen verkopen via internet. Bloemen en planten koopt men over het algemeen toch bij de Intratuin maar tuinaccessoires zoals hierboven beschreven zou je wel via een webshop aan de man kunnen brengen ivm houdbaarheid etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 156 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept