• 0

Hoe bedrijf met leningen te stoppen?

Hallo,

 

Vanwege tegenslagen wil ik een recent gestart bedrijf weer beeindigen. Op alle mogelijke manieren heb ik geprobeerd omzet en winst te verhogen, maar dat is dus niet gelukt. Ik heb alle rekening betaald, maar dat gaat per 1 april niet meer lukken. Ik heb een banklening van 90.000 met als onderpand mijn huis, ook nog een BBZ-krediet van 15.000. De bank weet van de problemen, maar nog niet van mijn besluit te stoppen. Moet ik nu zelf faillissement aanvragen, wat is de beste manier om met zo weinig mogelijk schade te stoppen? Ik begrijp dat mijn huis verkocht moet worden.Misschien kan ik ook nog wat uit de verkoop van de inventaris halen.

BVD voor reactie.

 

PR

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je ook aangeven wat je WEL gaat doen ;)

 

We hebben het dus over 105.000 euro schuld en mogelijk nog een klein bedrag aan spullen die je weer kunt verkopen. Als je hierna een gewone fatsoenlijke baan kunt krijgen dan hoeft dat nog niet eens het einde van de wereld te betekenen.

 

De bank zit ook niet te wachten op een faillissement en ik denk jij zelf ook niet. (Het is niet prettig)

Dus kijk even goed of er de kans bestaat dat je die 105.000 euro kunt terugbetalen of op z'n minst de rente daarover kan dragen bij je andere lasten. Op die manier kun je al te radicalen (en daarmee ongunstige) acties misschien voorkomen.

 

Vergeet niet dat een executieverkoop je nog eens tienduizenden euro's extra schuld op kan leveren.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zal een executieverkoop tienduizenden euro's extra schuld opleveren?

 

Mijn huis ga ik verkopen. Maar dat kost tijd, maar zal een groot deel van de 105.000 opleveren vanwege overwaarde. Ik heb geen inkomsten uit bedrijf en zal niet snel een baan vinden. Met alleen rente betalen zonder af te lossen zal de bank niet akkoord gaan. Ze hebben overigens ook nog een staatsborgstelling onder de lening liggen.

 

Er is voor 60.000 geinvesteerd in het bedrijf, ook in verbouwing en interieur. De rest is aan huurborg, promotie, inkoop, aflossing en compensatie van de verliezen opgegaan.

 

De boekhouder vond een failissement aanvragen een goede optie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

een faillissement aanvragen in een eenmanszaak/vof is nooit de juiste optie.

 

Uiteraard kan er met de bank gepraat worden of zij jou de tijd willen geven om de overwaarde te gelde te kunnen maken en over het restant een regeling te treffen.

 

Uit ervaring weet ik dat banken daar niet happig op zijn.

 

Vergeet niet dat er eventueel ook nog een schuld ontstaat vanuit het niet uitdienen van het huurcontract.

 

Uiteraard heb je de optie een aanvraag in te dienen voor de WSNP. Deze optie is uiteraard vele malen beter dan een faillissement.

 

Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.

 

Mvg

Danny

 

Waarom zal een executieverkoop tienduizenden euro's extra schuld opleveren?

 

Mijn huis ga ik verkopen. Maar dat kost tijd, maar zal een groot deel van de 105.000 opleveren vanwege overwaarde. Ik heb geen inkomsten uit bedrijf en zal niet snel een baan vinden. Met alleen rente betalen zonder af te lossen zal de bank niet akkoord gaan. Ze hebben overigens ook nog een staatsborgstelling onder de lening liggen.

 

Er is voor 60.000 geinvesteerd in het bedrijf, ook in verbouwing en interieur. De rest is aan huurborg, promotie, inkoop, aflossing en compensatie van de verliezen opgegaan.

 

De boekhouder vond een failissement aanvragen een goede optie.

Link naar reactie
  • 2

De boekhouder vond een failissement aanvragen een goede optie.

 

En daarom moet je boekhouder gewoon lekker bonnetjes blijven inboeken. Mag ik het nummer van die man? Dan zal ik hem eens fijn bijpraten over wat een faillissement nu eigenlijk precies inhoudt...

 

Laten alle boekhouders het volgende nou eens in de oren knopen:

 

Een faillissement mag NOOIT een optie zijn. Het faillissement is wat overblijft als alle andere mogelijke oplossingen uitgeput zijn. Zolang je nog een faillissement kunt overwegen zijn je mogelijkheden niet uitgeput!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer van jouw situatie, maar het is duidelijk dat jij een besluit hebt genomen om te stoppen met het bedrijf. Daarmee onderscheid jij je van vele ondernemers die een dergelijk besluit niet kunnen nemen en zich verder begraven in schulden.

 

De bank kan heel erg vervelend gaan doen om het moment dat jij zonder hen hierin te kennen, faillissement aanvraagt. De bank kan ook een partner zijn om het bedrijf en de schulden af te bouwen. Ook een bank heeft geen belang bij een faillissement en executieverkoop van alle bezittingen. Dit levert vaak veel en veel minder op, dus de bank ziet minder van haar schuld terugbetaald. Een bank wil graag tijd kopen om alle bezittingen te gelde te maken, hier heb jij ook alle belang bij. Dus schop jouw accountant de deur uit en ga met de bank praten. Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.