• 0

BTW en Belgische overheid

Geachten,

 

Ik wil eens even hier informeren of hier nog experts zitten die mij wat informatie kunnen verschaffen. Ons bedrijf levert goederen en diensten aan Nederland en Belgie. Wij zitten in Nederland (Rotterdam) gevestigd en leveren van tijd tot tijd spullen aan Belgen. Vrij simpel, als zij een BTW nummer hebben kunnen wij BTW vrij leveren op basis van een intracommunautaire levering binnen de EU.

 

Nu moeten wij goederen gaan leveren vanuit Nederland voor de Belgische overheid, ik heb een stapel papieren ontvangen waar overal 21% BTW op staat. Mij lijkt het duidelijk, ik ben een NL BV dus 21% doen wij sowieso niet. De overheid heeft, volgens mij, geen BTW nummer, althans nergens in het papierwerk wat ik ontvangen heb. Moet ik hun nou BTW vrij of met 19% NL BTW leveren?

 

Ik hoop dat iemand het weet,

 

Groeten,

 

Desmond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat ligt eraan. Overheid heeft vaak een btw-nummer, omdat deze vaak ook ondernemershandelingen verricht. Maar niet als vanuit een overheidstaak gehandeld wordt.

 

Er kan ook sprake zijn van afstandsverkoop (vervoer voor jouw rekening), waarbij jij je in Belgie moet registreren en Belgische btw moet afdragen.

 

Als het bedrag hoog genoeg is kan de btw bij afstandsverkopen verlegd worden naar de afnemer.

 

Kan dus alle kanten op...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ligt eraan wat de situatie dus is, dat kan ik zo niet beoordelen. Makkelijkste zou inderdaad een btwnummer zijn.

20.000 is genoeg om het voor de Belgische "rechtspersoon niet ondernemer" als intra communautaire verwerving aan te merken.

 

Op de site van de belastingdienst staat hier vrij veel informatie over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Om even door te gaan op het onderwerp dat 2 jaar geleden (!!!) werd aangesneden door Desmond betreft factureren aan de Belgische overheid: als Spaanse zzp´er met de Nederlandse nationaliteit lever ik frequent (dus niet slechts incidenteel) diensten (vanuit Spanje) aan de Belgische overheid. Volgens Spaanse wetgeving -en ook Belgische wetgeving, heb ik begrepen- hoef ik geen BTW te factureren aan deze Belgische instelling, is dat correct?

 

Het BTW nummer van de Belgische overheid is heel moeilijk te achterhalen. Zou er een uitzonderingsregel kunnen bestaan die maakt dat ik als EU onderdaan wél BTW dien te factureren voor diensten die geleverd worden buiten het territorium van het land waar ik BTW-plichtig ben?

 

Bij voorbaat heel erg bedankt voor elke handige en bruikbare info en/of tips!

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet, uit mijn Belgische periode, zijn er instanties (zoals bijvoorbeeld binnenschippers) die niet BTW plichtig zijn en aan wie je in Belgi eook geen BTW in rekening brengt. Ligt blijkbaar iets anders dan in NL waar het vooral bepalend is of de leverancier BTW plichtig is. Het fijne weet ik er echter niet van.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

BTW verleggen naar de afnemer is geen verplichting. Als je als dienstverlener of leverancier niet zeker bent van de fiscale status van je afnemer of je geen BTW-nummer krijgt, dan zou ik gewoon met BTW factureren. Heeft de afnemer daar problemen mee, dan verstrekken ze toch alsnog de gevraagde gegevens, zodat je voortaan wel kunt verleggen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

BTW verleggen naar de afnemer is geen verplichting. Als je als dienstverlener of leverancier niet zeker bent van de fiscale status van je afnemer of je geen BTW-nummer krijgt, dan zou ik gewoon met BTW factureren. Heeft de afnemer daar problemen mee, dan verstrekken ze toch alsnog de gevraagde gegevens, zodat je voortaan wel kunt verleggen.

 

groet,

 

John

 

Goederen en diensten kunnen volgens de EU-richtlijnen, die zijn geïmplementeerd in landelijke wet- en regelgeving, gewoon belast zijn in het land waar ze geleverd worden. Als de levering aan bepaalde voorwaarden voldoet (en onze Belastingdienst heeft hiervoor geweldige rekenhulpen zoals deze voor diensten en deze voor goederen) is de prestatie dus niet in Nederland belast en is het niet toegestaan om hier in Nederland omzetbelasting te heffen. Ik zou dus niet stellen dat het verleggen van BTW geen verplichting is...

 

Wel moet je als ondernemer de identiteit van je klant als ondernemer vaststellen. Je moet dus weten van het omzetbelastingnummer van de klant is en ook controleren of dat actief is. Mocht je niet in staat zijn om die identiteit vast te stellen, bijvoorbeeld om dat de afnemer zich niet bekend heeft gemaakt als ondernemer of omdat er geen omzetbelastingnummer is overlegd, is het niet toegestaan om de BTW te verleggen.

 

Indien de Belgische overheid zich niet met een BTW-nummer identificeert is er geen andere keuze dan de BTW in rekening te brengen in het land waar de presterende ondernemer is gevestigd (tenzij men beschikt over een Belgisch BTW-nummer natuurlijk, dan is de levering gewoon belast in België). Mocht de Belgische overheid toch over een BTW-nummer beschikken dan kan zij de landelijke belastingdienst waar de BTW afgedragen is verzoeken om deze alsnog aan haar te betalen (feitelijk zou België de BTW dan bij Nederland terugvorderen).

Nadeel van deze handelswijze is, naast het liquiditeit die negatief beïnvloed wordt, dat het verzoek wordt beoordeeld naar bijvoorbeeld Nederlands of Spaans belastingrecht. Het kan dus zijn dat er naar Nederlands recht geen reden is om de BTW uit te keren (zij is immers nu in Nederland belast en wordt naar die maatstaven beoordeeld) terwijl als de dienst in België belast zou zijn geweest (bij verlegging) de prestatie wel degelijk teruggevorderd had kunnen worden.

 

Blijft toch altijd lastig hoor, de BTW ::)

 

@SarahSev: Ik weet niet hoe dit in Spanje uitgewerkt is maar het zou niet veel mogen afwijken van de Nederlandse regeling. Een telefoontje naar de Spaanse Belastingdienst zou wellicht de nodige helderheid kunnen geven?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dus niet stellen dat het verleggen van BTW geen verplichting is...

 

Je hebt gelijk Dennis. Ik heb me niet goed uitgedrukt, ik wilde zeggen dat verleggen geen verplichting is als je niet zeker bent van de fiscale status van je klant.

 

Goed dat jij er bent.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik moet factureren naar een Belgisch bedrijf. Dit bedrijf, in de entertainmentsector, heeft geen btw nummer. Het schijnt een uitzondering te zijn in België. Ik wil graag factureren met verlegde btw, maar ik kan dus geen btw nummer op de factuur zetten.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen? (factureren ex btw is niet aan de orde, dus kost het me geld)

Kan ik factureren met 0% btw?

Dank!

Groet,

 

Tom

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 313 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.