• 0

Royalties

Ik ben als ontwerper benaderd om een evenementenhoed te bedenken. Dit model, wat intussen geregistreerd staat bij het Beneluxmodellenbureau, wordt in 10.000 stuks geproduceerd. De bedoeling is dat ik mijn royalties bereken in een percentage of per exemplaar. Bij de KvK en bij Syntens kunnen ze mij niet helpen en ook niet bij het HBA.OP internet kan ik er niets over vinden. Kan iemand mij advies geven> Het verkoopbedrag van de hoed wordt € 3,95 per stuk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien moet je even contact opnemen met de bedenker/ontwerper van de Heineken toeterhoed. BNO zou je in deze toch ook moeten kunnen adviseren?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je andersom moet denken:

 

Stel het waren geen royalties, maar een vast bedrag voor het ontwerp. Dan had je na goedkeuring een factuur gestuurd aan de betreffende klant en klaar.

 

Dat doe je nu ook, maar met een variabele erin: Het aantal verkochte exemplaren.

 

Ik zou het bedrag dat je er nogmaal voor zou vragen delen door die 10.000 stuks en dat is je royaltiebedrag per verkochte hoed als dat een beetje in lijn ligt met de verkoopprijs van 3,95.

 

En of je dit nu in een percentage van de inkoop- verkoop- gemiddelde verkoop- of andere prijs afspreekt of als een vast bedrag per verkochte hoed is niet zo van belang naar mijn mening.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Nee helemaal niet. Ik zal het nog even verduidelijken.

Er worden nu 10.000 exemplaren gemaakt. Daarvoor krijg ik een vergoeding voor het ontwerp en ook nog een percentage van de winst omdat ik bij het hele proces intensief betrokken ben geweest. Nu zijn er plannen om voor de WK voetbal nogmaals een order te plaatsen. Dan heb ik verder niets meer met de productie en distributie te maken maar 'verkoop' ik de rechten van het ontwerp door het ontvangen van een percentage van de verkoop of een bedrag per hoed. Mijn vraag is; wat is een redelijk percentage (of bedrag) om te vragen. De opdrachtgever moet een prijs bedenken voor de klant en daar moet mijn aandeel in zitten. Hij wil dus weten hoeveel ik daarvoor wil hebben.

Link naar reactie
  • 0

Beste goedgemutst,

 

ik heb je gewezen op een vergelijkbare case en de beroepsorganisatie voor ontwerpers die je hiermee vooruit moeten kunnen helpen. Is naast een geldelijke vergoeding hier ook niet meer te winnen met een vermelding op/aan het product of bij publiciteit?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.