• 0

Nieuw product: goedkope of dure grondstoffen gebruiken?

Hoi,

 

Ik heb een uitdaging.

 

Ik kan een redelijk goedkope basismateriaal gebruiken voor mijn product, of een dure.

 

Het dure product heeft een, zeg, 5 keer langere levensduur dan het goedkope product. (Indicatie prijs per product: 1000 Euro versus 5000)

 

Als ik het goedkope product gebruik, ben ik veel goedkoper dan de concurrentie, maar heeft het product een (te) korte levensduur.

 

Als ik het duurdere product gebruik ben ik duurder dan de concurrentie, en moet ik het gaan hebben van mijn betere resultaten en gepatenteerde en supercoole ontwerp.

 

Mijn oplossing vooralsnog is beide versies aan te bieden, met een duidelijke specificatie van beiden voor de kopers. Als ik het product in de winkel zou krijgen, zou het voor mij natuurlijk goedkoper zijn om alleen het goedkope product toon te stellen.

 

Wat zijn jullie idee-en over het onderwerp?

 

Er is trouwens geen glijdende schaal: of het product kost 1000 Euro, of het kost 5000 Euro.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij klopt je gedachtengang niet helemaal: jouw kostprijs wordt weliswaar bepaald door o.a. materiaalgebruik, maar voor positionering van een merk of prijszetting van het uiteindelijke product zijn externe factoren eveneens bepalend. Heb je al marktonderzoek gedaan naar die factoren?

 

Misschien kun je het basismateriaal ontwikkelen met één van de leveranciers om ergens in het midden uit te komen of moet je verder zoeken om tot een haalbaar eindproduct te kunnen komen. Hoe kun je de duurzaamheid van het goedkope basismateriaal vergroten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

... voor positionering van een merk of prijszetting van het uiteindelijke product zijn externe factoren eveneens bepalend. Heb je al marktonderzoek gedaan naar die factoren?

 

Concurrenten zitten tussen de 500 - 5000 euro, met verschillende kwalititatief betere en slechtere producten. Geen van de concurrenten gebruiken echter de materialen die ik zou gebruiken, waardoor hun producten dus sowiezo een langere levensduur hebben dan ik zou hebben met het goedkope materiaal.

 

Ik heb nog geen marktonderzoek gedaan. Ik heb het product nog niet helemaal uitontwikkeld. Stel ik zou het dure product gebruiken, dan zou ik redelijk hoog in de prijs gaan zitten, stel ik gebruik het goedkope, dan natuurlijk lager.

 

Misschien kun je het basismateriaal ontwikkelen met één van de leveranciers om ergens in het midden uit te komen of moet je verder zoeken om tot een haalbaar eindproduct te kunnen komen. Hoe kun je de duurzaamheid van het goedkope basismateriaal vergroten?

 

De duurzaamheid van het goedkope product kan niet vergroot worden. En ik heb geen invloed op de prijs van het dure product. (Net zoals ik geen invloed op de prijs van goud heb) Enige hoop daarvoor is dat het product na verloop van tijd vanzelf goedkoper wordt, maar daar heb ik nu niets aan.

Link naar reactie
  • 0

Als je niet precies weet hoe de vraag naar de een of het andere product zal zijn blijft het lastig om te zeggen wat je moet doen. Marktonderzoek kan dus nuttig zijn. Zelf denk je nu beide aan te bieden. Als dat haalbaar is kun je na een tijdje zien hoe de verkoop is verlopen en dan je definitieve keus maken of de verdeling veranderen. Het is ook afhankelijk van je doelgroep, leeftijd etc. aan de hand daarvan zou je een inschatting kunnen maken.

 

Wanneer je hier wat meer vertelt over je plannen of te ontwikkelen product kun je meer gerichte reacties verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor de reacties!

 

Ik had een vaag beeld van het probleem, en dit hebben jullie nu voor mij concreter gemaakt.

 

De probleemdefinitie wordt nu dus: welke mensen, en hoeveel mensen, zou mijn goedkope, mijn dure, of de goedkope of dure producten van de concurrenten kopen. (En wat vinden zij plus- en minpunten van mij en de concurrentie)

 

Antwoord hierop is te vinden door marktonderzoek en marktsegmentatie.

Link naar reactie
  • 0

Er is trouwens geen glijdende schaal: of het product kost 1000 Euro, of het kost 5000 Euro.

 

Dit vind ik een beetje onzin, hebben de fabrikanten jou dit verteld of heb je zelf een degelijk onderzoek naar het materiaal gedaan.

Kan je iig vertellen waarvan het product gemaakt is? (de duurste en goedkoopste variant)

Ik weet namelijk zeker dat er een middenweg te vinden is en dat jij je product voor een redelijke prijs en een redelijke levensduur op de markt kan zetten.

 

Je kan heel veel marktonderzoeken doen, maar als je een bandbreedte in je prijs hebt van een factor 5 :S

Kijk eerst wat je op de markt wilt zetten, bepaal zelf hoelang het product mee moet gaan en welke prijs erbij hoort.

 

Ga dan kijken wat je klanten willen, Kijk welke markt je wilt bedienen, de prijsvechters of de high end markt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet namelijk zeker dat er een middenweg te vinden is

Nee. Jammergenoeg niet. (Het goedkope product is al de middenweg)

 

Voorbeeld met metalen: platinum is duurder dan goud, en bij dit product kun je geen goud-platinum gebruiken, of ijzer.

 

Link naar reactie
  • 0

Kon/kun je geen subsidie krijgen voor een marktonderzoek? Ik kan me voorstellen dat de vraag in de markt uiteindelijk bepalend is voor de keuze naar jouw product.

 

Goed idee om uit te zoeken. Ik vraag me dan af of ik hoe ik dit marktonderzoek kan doen voor ik het patent heb aangevraagd? Want ik wil eigenlijk de dag nadat ik patent heb aangevraagd het product in de winkel hebben ...

 

m.a.w.: hier weet ik nog niets van...

Link naar reactie
  • 0

Ow... ik dacht op te hebben gemaakt dat er al patent verleend was. Weet je dat je een maand of negen moet rekenen voordat bekend wordt of je aanvraag wordt gehonoreerd? Ook de Raad doet een onderzoek of je patent wel verleend kan worden. Uit dat onderzoek volgen verwijzingen naar andere vergelijkbare patenten, die mogelijk met jouw aanvraag kunnen conflicteren.....

In de winkel zonder daadwerkelijk patent is dan natuurlijk wel even minder dan met een patent.

Link naar reactie
  • 0

Beetje slecht voorbeeld, goud en platina mixen uitstekend ;)

Sterker nog een mix van beide is goedkoper dan het pure spul....

 

en zolang je niet verteld wat het materiaal is, kan niemand er iets zinnigs over zeggen.

 

Sterke, geleidbaarheid, rek, noem maar op is allemaal te berekenen.

Zolang je geen spaceshuttle ontwerpt is er heel veel variantie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ow... ik dacht op te hebben gemaakt dat er al patent verleend was. Weet je dat je een maand of negen moet rekenen voordat bekend wordt of je aanvraag wordt gehonoreerd? Ook de Raad doet een onderzoek of je patent wel verleend kan worden. Uit dat onderzoek volgen verwijzingen naar andere vergelijkbare patenten, die mogelijk met jouw aanvraag kunnen conflicteren.....

In de winkel zonder daadwerkelijk patent is dan natuurlijk wel even minder dan met een patent.

 

Zit lekker mijn hele ondernemingsplan onderuit te halen zeg! >:( ;)

 

Je ziet toch bedrijven die wel al producten verkopen waar nog geen patent op verleend is? Ze zetten er dan gewoon "patent pending" op?

 

"De dag na patentaanvraag in de winkel" was wat gechargeerd. Ik bedoelde (natuurlijk) de dag na patentaanvraag bij mogelijke partijen langsgaan die mijn product mogelijk zouden willen verkopen.

In de winkel zonder daadwerkelijk patent is dan natuurlijk wel even minder dan met een patent.

Minder als in het kan gebeuren dat het patent niet verleend wordt? Dat risico durf ik wel te nemen, om snel te kunnen handelen. Ik ga zelf octrooionderzoek doen, en laat het ook door professionals doen.

 

Minder als het aanbieden in de winkel voor het patent toegewezen wordt kan de patentaanvraag in risico brengen? Dat is toch niet zo?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje slecht voorbeeld, goud en platina mixen uitstekend ;)

Sterker nog een mix van beide is goedkoper dan het pure spul....

 

hmmm, dan weet ik zo snel geen ander voorbeeld (ik ga niet zeggen om welke materialen het gaat).

 

Dankje voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Pas op dat je niet in dat imago van "patent pending" blijft hangen. Daar hebben genoeg (gerenommeerde) bedrijven last van gehad. Daarnaast zul ja dan op elk product de term "patent pending" moeten laten drukken. Laten kun je dat wijzigen met het patentnummer.

 

Pas op, (ik spreek ook namens mezelf), de term "patent pending" nodigt mede-ondernemers uit om het product grondig te gaan onderzoeken en te bekijken of er kleine technische wijzigingen/aanpassingen mogelijk zijn om jouw aanvraag te omzeilen.

De tweede "pas op", is dat je met je "patent pending" grotere bedrijven (jouw concurrenten) de vrije hand geeft om ook een onderzoek te doen en al op voorhand bezwaar te maken tegen patentverlening. Als eenling heb je de financiële middelen niet om dat te bestrijden. Als het onderzoek is afgerond en de publicatie is gedaan, is die kans veel kleiner, want dan moet zo'n bedrijf meteen naar de rechter stappen. Ook om dat te bestrijden heb je waarschijnlijk geen middelen.

Link naar reactie
  • 0

Met andere woorden: het is minder risicovol om 18 maanden te wachten op de openbaarmaking van het octrooi, zodat octrooiverlening (redelijkerwijs) zal lukken.

 

Dat zorgt echter weer voor andere risico's die het product ernstig in problemen zou kunnen doen laten geraken:

 

[*]Hogere kosten octrooi sneller na marktintroductie.

[*]Minder tijd om de landenkeuze te maken.

 

Stel je het probleem niet erger voor dan het is? Ik dacht me te herinneren dat er maar 20 rechtszaken over octrooien zijn, op de vele honderduizenden octrooien die er zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt helemaal van jouw concurrenten af. Als daar een groot bedrijf tussen zit dat nu de markt in handen heeft, zal dat bedrijf alles doen om die markt te behouden. En in de periode "patent pending" is een rechtszaak dus nog niet aan de orde. Zo'n bedrijf kijkt echt niet alleen naar het bedreigende product, maar natuurlijk ook naar de bedreigende partij.

 

Maar ja. Ondernemen brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Zeker als je je hakken in het zand wil gaan zetten om een concurrentieslag te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Mijn concurrenten zijn concurrenten in zoverre dat ze hetzelfde probleem op proberen te lossen. Ik heb echter wel een radicaal andere oplossing voor het probleem.

 

Voorbeeld: ik maak windenergie en zij zonne-energie

 

Ik zie hen mijn oplossing niet zo snel overnemen (ook omdat het productieproces compleet anders is)

 

Dat zou het risico toch moeten verlagen?

Link naar reactie
  • 1

Goedkoop of dure grondstof trekt de discussie meteen weer in de richting van de verkoopprijs

 

Er zijn meer zaken die een rol spelen bij verkoop:

 

- Hoe zijn de verschillen in marketing van de twee producten, de verschillen in positionering, in uitstraling voor je overige eventuele producten. M.a.w. wat zijn de gevolgen voor je gehele bedrijf als je voor A of B kiest.

- Is het beiden even makkelijk te verkrijgen of is het risico op niet-levering bij 1 van de twee groter

- Is een van beiden een schaarse grondstof met risico op korte termijn prijsstijgingen

- Hoe groot is je dealerkanaal bij product A en hoe groot bij product B. Zijn dat dezelfde wederverkopers of is de goedkopere uitvoering voor een andere doelgroep

- Hoe snel bouw je je dealerkanaal op voor product A en product B. Wat zijn de gevolgen voor je geprognotiseerde verkopen dit jaar en volgend jaar. En de gevolgen voor je middelange en langetermijn omzetontwikkeling.

- en vooral als je nu moet kiezen, waar gaat je eigen voorkeur naar uit. waar ligt je hart?

 

Probeer dus alle aspecten op een rij te zetten, individueel te wegen en vervolgens een keuze te maken.

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.