• 0

Borgstellingskrediet: schuld kwijtgescholden of schuld bij de staat?

Beste medelezers...

 

Ik heb een vraagje betreffende het borgstellingskrediet van de overheid.

 

De bank biedt mij een lening aan van 80k euro nu staat volgende de bank de staat garant voor 80%.

Prachtig natuurlijk maar nu is mijn vraag wat als de BV omvalt.....

 

Ik heb dan 20% van de 80k als verplichting aan de bank want de staat betaalt de ander 80%.....maar is het zo dat ik dan die 80% bij het rijk in het "rood"sta,met andere worden moet ik het alsnog terug betalen aan de staat?

 

Of heb ik alleen de pech dat de BV failliet is en ik 20% van de 80k moet betalen en is daarmee de kous af?

 

 

Kan iemand mij meer vertellen....ik heb het halve internet gehad en ik zie tegenstrijdige berichten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ger

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vraag me dan sterk af waarom een borgkrediet word verstrekt......kan ik net zo goed met mijn huis garant staan...

De borgstelling is er niet ter bescherming van de kredietnemer, maar ter bescherming van de kredietgever.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt eraan of je hoofdelijk tekent voor de schuld.

 

In het geval dat de BV omvalt gebeurt er het volgende:

 

- De bank probeert geld terug te vorderen bij de BV

- Lukt dat niet, dan proberen ze het bij jou terug te vorderen als je een hoofdelijkheidsverklaring hebt getekend of als je aanspreekbaar bent voor wanbeleid.

- Lukt da niet dan zal de bank de borgstelling van de staat inroepen

- Vervolgens zal de staat proberen het geld op je BV of op jou te verhalen

 

Het maakt niet uit of je een staatsgarantie hebt op niet. Als je de lening niet terugbetaald komen ze achte je aan. Zonder garantie is dat de bank, met garantie is dat de staat EN de bank (voor de laatste 20%)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me dan sterk af waarom een borgkrediet word verstrekt......kan ik net zo goed met mijn huis garant staan...

 

En op wat voor manier gaat het rijk dan bij me incasseren?

 

Ik heb het wel over de bbmkb regeling......ik zie er ook helemaal niks over op hun site zien staan....

 

Zijn er mensen die meer over de regeling kunnen vertellen.....en is er iemand die er gebruik van maakt...

 

 

Grt,

 

Ger

 

Link naar reactie
  • 0

Ja snap ik maar ik heb een huis met overwaarde van 125.000 euro en ik heb maar 50.000 euro nodig....

 

Dus waarom zou de staat dan garant moeten staan?

 

De ABN wil mij voor 10.000 laten meetekenen(geen probleem natuurlijk) maar dan staat de staat garant voor 40.000 ...

 

Ik kan toch net zo goed met mijn overwaarde garant staan bij de bank ipv een borgstelling door de staat.

 

Grt Ger

Link naar reactie
  • 0

Ik kan toch net zo goed met mijn overwaarde garant staan bij de bank ipv een borgstelling door de staat.

 

Ja. Het borgstellingskrediet is er voor de leningen waarbij de ondernemer over onvoldoende middelen beschikt of te weinig zekerheden kan bieden voor een krediet. Het gunstige van die lening is dus dat je hem als je geen zekerheden kunt bieden, je toch een lening kunt krijgen. Indien je wel de zekerheden kunt bieden heb je een borgstellingskrediet niet nodig en voldoe je volgens mij ook niet aan de voorwaarden om die te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar ik heb zekerheden dmv behoorlijke overwaarden huis.........

Maar wat is mijn voordeel dan van het borgstellingskrediet.....?

 

Ik kan nergens op de site van de instantie vinden wat er gebeurd als ik op de fles zou gaan.....ik betaal uiteraard de hoofdelijke aansprakelijkheid terug aan de bank ....maar wie komt het gedeelte waar het rijk voor garant staat dan halen?

 

 

Dat kan ik echt nergens vinden...

 

Grt Ger

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je gewoon je huis zou kunnen verkopen, het kan opmaken en vervolgens niets meer over hebt voor de bank.

 

Maar ik weet dit niet zeker, maar verwacht dat het ergens in die sfeer ligt.

 

Banken willen nu eenmaal geld verdienen en zo min mogelijk risico lopen.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar ik heb zekerheden dmv behoorlijke overwaarden huis.........

 

Dan zou je volgens mij gewoon een lening kunnen krijgen en heb je de overheid niet nodig.

 

Ik kan nergens op de site van de instantie vinden wat er gebeurd als ik op de fles zou gaan.....ik betaal uiteraard de hoofdelijke aansprakelijkheid terug aan de bank ....maar wie komt het gedeelte waar het rijk voor garant staat dan halen?

 

Als je als bestuurder van de B.V. niets te verwijten valt (zoals onbehoorlijk bestuur) dan ben je alleen persoonlijk aansprakelijk als je daarvoor hebt getekend, anders niet. Indien je wel aansprakelijk bent (door bijvoorbeeld onbehoorlijk bestuur) krijg je te maken met een curator en deurwaarders, net als ieder faillisement. Het maakt dan niet zoveel uit wie je schuldeisers zijn.

Link naar reactie
  • 0

Let wel, de borgstelling wordt in principe verleend aan de BV, omdat die onvoldoende onderpand heeft. Als de lening vervalt aan de overheid, zal ze de schuld verhalen op de BV, die zonder verdere middelen gewoon failliet gaat.

 

Jij wordt daar niet op aangesproken, tenzij:

- Je een hoofdelijkheidsverklaring hebt getekend bij de garantieverstrekker

- Je aangesproken kan worden op je bestuurders aansprakelijkheid.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.