• 0

hoe opstartkosten financieren

Ik heb het idee opgevat om een lopend bedrijfje over te nemen. Ik kan het pand van de huidige eigenaar huren.

 

Nu zit ik met de volgende opstartkosten:

 

- bankgarantie huur 9.000

- huur eerste maand 3.000

- pc/telefoon/etc 750

- overname producten 500

- werkproducten eerste maand 500

- inschrijvingen / vergunningen 250

- nieuwe bebordingen 500

- marketingactie bij opening 750

 

Zo kom ik al gauw op een 15.000 euro. Natuurlijk is de bankgarantie hier een groot deel van.

 

Nu zou ik een deel van de overwaarde van mijn huis kunnen opnemen, maar ook een financiering hiervoor aan kunnen vragen. Wat zou goedkoper zijn?

 

Zijn er ook mogelijkheden om onder een bankgarantie uit te komen? Is immers soort van dood geld.

 

Het bedrijfje heeft wel een lopende omzet, waar ik de kosten uit kan betalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het algemeen moet je zaken niet langer financieren dan ze meegaan. Dus niet bijv een auto financieren via een hypotheekverhoging waarvoor je nog betaalt als de auto al lang is afgeschreven.

 

Een kortdurende lening zou dus beter passen voor jouw financieringsbehoefte.

 

Wat je je ook moet afvragen, kun je rente plus aflossing betalen uit de omzet, en maak je dan nog genoeg winst?

 

Of je nou een bankgarantie moet geven of een borg, het is lood om oud ijzer. Je kunt proberen bij de verhuurder een lagere borg te bedingen maar tenzij de verhuurder 'hoog' zit zijn daar meestal weinig mogelijkheden voor.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, hier kan ik iets mee.

 

Wat betreft de bankgarantie heb ik de volgende opties bedacht:

 

1. de bankgarantie in termijnen volstorten, door middel van de eerste drie maanden twee maal de huur over te maken.

Zo scheelt dit de eerste maand 6.000 euro. Ik weet dat ik de rest ook snel nodig heb, maar goed, je blijft opties bedenken als toekomstig ondernemer.

 

2. de huur per drie maanden voldoen, zonder borg. Of is dit een raar voorstel? Scheelt in de eerste maand 3.000 en ik heb de tijd om de omzet te verdienen. Het zomerseizoen is zeker beter dan het winterseizoen.

 

Waarom eigenlijk een bankgarantie, als ik een paar maanden de huur niet meer betaal en de verhuurder heeft de bankgarantie geclaimd........of is dit een minimale dekking als verhuurder?

 

 

Heb ik veel nodig om bijvoorbeeld een kortlopende lening of rekening courant van 20.000 euro te krijgen. Gebruik je als zekerstelling hier dan wel het huis voor? + hoe ziet de hoogte van de kosten van zo een lening eruit?

Link naar reactie
  • 0

Waarom eigenlijk een bankgarantie, als ik een paar maanden de huur niet meer betaal en de verhuurder heeft de bankgarantie geclaimd........of is dit een minimale dekking als verhuurder?

 

De verhuurder wil gewoon zekerheid dat hij geld krijgt ook al betaal je geen huur. Dat geeft hem de tijd jou eruit te gooien en toch zijn geld te krijgen. Een bankgarantie is niets anders dan een borg, alleen een borg betaal je (meestal) contant.

 

Heb ik veel nodig om bijvoorbeeld een kortlopende lening of rekening courant van 20.000 euro te krijgen. Gebruik je als zekerstelling hier dan wel het huis voor? + hoe ziet de hoogte van de kosten van zo een lening eruit?

 

Een rekening courant heeft een andere (hogere) rente dan een zakelijk krediet waarbij harde afpraken gelden over duur van het krediet, en vaste bedragen voor rente plus aflossing.

 

Bij een rekening courant betaal je alleen rente over het uitstaande bedrag, en los je af naar eigen goeddunken. Dat is guntiger dan een vast krediet, ondanks de hogere rente, als je vrij kort geld nodig hebt en dat vrij snel weer kunt terugbetalen. Kwestie van doorrekenen voor jouw situatie.

 

Voor de rest kun je beter eens bij een bank gaan praten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Kan je niet voor de rest (muv de bankgarantie) gewoon afspreken dat je een soort huurkoop doet? Dus de eerste maanden 500-1000 euro extra betalen en dat de boel na 6 of 3 maanden van jou is?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

omzetten kosten winst voor belasting

 

1e jaar 52.000 37.000 15.000 april t/m december

2e jaar 79.000 60.000 19.000

3e jaar 92.000 66.000 26.000

 

 

Even rekenend is je winst bijna 29% van je omzet in het 1e jaar, 24% in het 2e jaar, en ruim 28% in het 3e jaar. Dat is merkwaardig. in principe zouden de omzetten sneller moeten stijgen dan je kosten.

 

Terug naar je vraag, als je 20k wilt lenen met deze cijfers, kun je dat in theorie dus in ruim een jaar aflossen. Heb je dan wel genoeg ander inkomen om van te leven?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

oke....wat kijken mensen hier verschillend tegen aan he....

 

Ik vind zelf persoonlijk na drie jaar 26.000 winst voor belasting een prima resultaat. Uiteraard zijn er nog genoeg andere markten waar dit bedrijf omzet uit zou kunnen genereren.

 

 

 

Als in de kosten jouw salaris niet zit en dit dus nog van de 26k af zou moeten dan blijft er dus niet zoveel over.

Begrijp ik het goed dat je dus geen overnamesom betaalt voor het bedrijf? Heb je in de kosten ook de financieringslasten meegenomen? Ben het met Fred eens dat er logica ontbreekt in de prognose op basis van de cijfers die wij hier zien. Zijn er nog investeringen die gepleegd moeten worden (dat is namelijk in één keer een uitgave die je niet meteen terugziet in de kosten omdat je niet in 1 x mag afschrijven).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.