• 0

FOR beleggen

Als eenmanszaak maak in gebruik van de FOR. Momenteel staat de reservering op mijn zakelijke spaarrekening, maar ik overweeg een deel te gaan beleggen.

 

De vraag is hoe dit in de praktijk kan en moet. Eén van de voorwaarden voor een toevoeging aan de FOR is dat de reservering niet groter mag zijn dan het ondernemers vermogen.

 

Om te beleggen, ga ik waarschijnlijk meerdere beleggingsrekeningen openen. Moeten deze worden geopend op naam van het bedrijf? En indien ja, levert dat nog eventuele beperkingen op, of zijn er partijen die zich alleen op particulieren richten? De banken/instituten waar ik aan denk zijn Fundix, SNS Fundcoach en Binckbank.

 

Tweede vraag is wat er gebeurt als mijn belegging minder waard wordt. De hoogte van de reservering blijft gelijk, maar het ondernemersvermogen neemt af. Dan zou ik in een slecht beleggingsjaar dus geen dotatie aan de FOR kunnen doen?

 

Iemand ervaring met bovenstaande?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De beleggingen lijken geen doel te hebben binnen de onderneming. Daarmee zouden de beleggingen als privévermogen worden aangemerkt en niet als ondernemingsvermogen. Datzelfde geldt overigens voor de reservering die je nu op je zakelijke spaarrrekening aanhoudt.

 

De redenering daarachter is dat de FOR bedoeld is voor ondernemers die hun winst investeren in hun onderneming en daardoor geen geld hebben om gebruik te maken van de ´normale´ faciliteiten als lijfrentepremies.

 

Het zou dus zomaar kunnen dat het vermogen niet tot je ondernemingsvermogen mag worden gerekend.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook enige onderbouwing of jurispredentie bij je antwoord? Voor zover ik kan nagaan is de FOR een Fiscale Oudedag Reserve, die je na beëindiging van de onderneming dient af te rekenen met de belastingdienst (tegen een hopelijk lager tarief), of om dient te zetten in een lijfrente.

 

Elders op het internet (Lancelot) lees ik dat als de rekening op de balans wordt gezet, op het moment van openen, dat dan de inhoud tot het ondernemersvermogen wordt gerekend. Ook lees ik her en der dat het je vrij staat wat je doet met je geld en dat het ook vrijgesteld is van vermogensrendementsheffing.

 

Op de site van de belastingdienst wordt ik ook weinig wijzer, daar het mij zelfs niet helder is wat de definitie van het ondernemersvermogen is.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft duistere materie. Het lijkt erop dat wanneer ik ga beleggen met FOR-geld, dat er geen zakelijk doel is en dat het dus als priv'é wordt gezien. Voor zover iig antwoord op mijn vraag.

 

Maar dan zit ik nog met de opmerking van Ronaldhino dat je het FOR-geld op je zakelijke (spaar)rekening ook niet oneindig mag laten oplopen. Zoiets ben ik ook tegen gekomen in een topic van 2007. Daar ik mij zelf verhuur, en geen personeel heb, is mijn auto mijn duurste investering. En omdat het een oude auto is, kan ik daar ook niet te veel in wegstoppen.

 

Maar wat ik me nu dus afvraag: hoeveel FOR-geld mag je op je zakelijke rekening laten staan? In het stukje wat Joost heeft aangedragen is een FOR van een dikke 50.000 euro iig geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Maar dan kun je dus niet meer bij je geld. En het rendement is ook niet je van het. Wat dat betreft heeft een BV zo zijn voordelen. Voorlopig laat ik het FOR bedrag maar even oplopen en het geld op de zakelijke spaarrekening staan. Vroeg of laat zal de fiscus wel een keer commentaar gaan leveren en dan wordt het tijd om er wat mee te gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom de laatste paar dagen een hoop reclame tegen van Brand New Day. In principe is het ook gewoon een koopsompolis dan wel lijfrentepolis, maar dan bijzonder goedkoop. Je eigen inleg wordt wereldwijd belegd in indexfondsen van aandelen en obligaties. Eigenlijk op de zelfde manier als ik het zelf zou doen. De kosten zijn met 0,5 tot 0,59% gewoon laag te noemen.

 

Nadeel is dat je geld nog steeds vast zit, waarbij ik me wel afvraag, als je als eenmanszaak failliet gaat, is dat geld dan wel veilig gesteld?

 

Maar de vraag is, waar zit de grote adder onder het gras. De verdiensten voor de aanbieder zijn beperkt, maar de wet van de grote aantallen compenseert dat wel. Mocht de aanbieder de aanbieder failliet gaan, heb je je obligaties en aandelen nog.

 

Het lijkt dus een redelijke oplossing van wat ik wil. De kosten zijn beperkt, alleen mijn geld zit vast.

 

Of mis ik nog ergens iets?

Link naar reactie
  • 0

Mocht de aanbieder de aanbieder failliet gaan, heb je je obligaties en aandelen nog.

 

Normaal gesproken niet. Ik weet niet of die aanbieder anders werkt dan andere aanbieders, maar normaal stort je een bedrag en daarmee hoop je op een gegeven moment iets terug te krijgen. Je bent zelf geen eigenaar van de obligaties en aandelen. Wel zijn er allerlei regelingen van toepassing die moeten voorkomen dat je je geld kwijt raakt. Zo moet een bepaalde dekkingsgraad worden aangehouden en staat de verzekeraar onder toezicht.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Plusje voor bovengenoemde firma, dus. Want je bent wel eigenaar van de belegde aandelen. Keerzijde is dat je eindkapitaal niet gegarandeerd is. Dus eigenlijk geen koopsom/lijfrentepolis.

 

Het concept is geniaal in zijn eenvoud. Klant stort geld. Geld wordt belegd in indexfondsen. En Brand New Day ontvangt een kleine fee over een in potentie heel groot bedrag. Stel dat ze op termijn 100.000 klanten weten te werven, die 100.000 euro aan pensioenpremie parkeren, dan hebben ze een beheerd vermogen van 10 miljard euro en aan jaarlijkse fee aan 50 miljoen euro. Omgekeerd kun je tegen lage kosten en beperkt risico je pensioengeld beleggen. Keerzijde is dat je eindkapitaal niet gegarandeerd is.

 

Enige grote adder die ik kan verzinnen is, dat de belastingdienst dit niet accepteert. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet afgekaart is. Dat zou een gigantische blunder zijn. De rekening is in ieder geval wel geblokkeerd. Ik weet niet of dat voldoende is voor de belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Enige grote adder die ik kan verzinnen is, dat de belastingdienst dit niet accepteert. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet afgekaart is. Dat zou een gigantische blunder zijn. De rekening is in ieder geval wel geblokkeerd. Ik weet niet of dat voldoende is voor de belastingdienst?

 

 

Geloof maar dat de fiscus daar niets over te zeggen heeft. Maar hemel Brandnewday ook niet meer op dan nodig!

 

Het is gewoon een polis, maar met minder kosten. Als Ohra zou zeggen dat ze hun kosten op hun vermogensverzekeringen naar hetzelfde tarief brengen als BND, dan is dat exact hetzelfde. Dus als Icesave zegt dat ze meer rente bieden dan de Rabo, dan begrijp je wel waar ik heen wil.....

 

Dus niets nieuws onder de zon. Gewoon een verzekeraar, goedkoper weliswaar, maar nog steeds de risico's van beleggen die hand in hand gaan met het rendement.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik op de website kijk, zie ik niets anders dan wat (veel) andere bankverzekeraars doen: het vermogen wordt ondergebracht in een apart bewaarbedrijf. De kans dat het bewaarbedrijf failliet gaat is niet zo groot, omdat ze geen risicoverzekeringen bieden, maar alle risico's bij de klant liggen. Je hebt immers geen gegarandeerd eindkapitaal, maar een aanspraak op basis van beschikbare premie. Er zijn meer verzekeraars die beschikbare premie aanbieden, maar dat is (nog) niet zo heel erg in zwang. We willen graag een beetje zekerheid over hoeveel we later krijgen. :)

 

De beleggingen zijn niet rechtstreeks van jou, je hebt slechts een aanspraak op de verzekeraar. Je kunt zelf aangeven waarin belegd wordt en zij kopen dan de aandelen etc. die je wilt (wat overigens ook bij andere verzekeraars kan). Je belegt dus niet zelf met je FOR, maar je stort je FOR af bij een verzekeraar, en in dit geval is het er dan een waarbij je zelf exact kunt aangeven hoe er belegd moet worden en wanneer welke wijzigingen doorgevoerd moeten worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.