• 0

bancaire financiering in combi met prive investeerder: aandelen verdeling???

Wij hebben een businessplan geschreven en onlangs aan de bank gepresenteerd.

De bank is positief en biedt ons nu een financiering van 72% (€400.000) van het totaal benodigde startkapitaal (€550.000).

Aanvullend wordt 27% (€150.000) bij prive investeerders gezocht, gezien het feit wij geen prive kapitaal tot onze beschikking hebben.

 

VRAAG

Nu zijn er een aantal geïnteresseerde investeerders, maar vragen wij ons af wat een reële aandelen verdeling is voor de investeerder. Wij dachten zelf aan 20%-30%

 

Graag uw tips en adviezen.

 

Bij voorbaat dank.

 

Daan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daan,

 

Het is niet (inderdaad, gewoonweg NIET) mogelijk om je een goed advies te geven hoeveel aandelen je weg kan/moet geven. Dit is zo erg afhankelijk van je hele businessplan (markt, potentie, wat al behaald, team, etc., etc.) dat het niet mogelijk is. De belangrijkste waardering van je bedrijf is altijd nog "wat de gek er voor geeft".

 

Ik zou aanbevelen om op dit forum het e.e.a. te zoeken, en de gids startkapitaal door te lezen (erg leerzaam!). Daarover staat hier veel info, uit 2008 maar nog steeds erg relevant.

 

Zodra je dat gelezen hebt kan je meer specifieke vragen hier natuurlijk altijd stellen :).

 

Misschien nog een persoonlijke tip daarnaast: praat eens met een ondernemer/investeerder die je vertrouwd, die hier kennis van heeft maar die je niet nu als investeerder benadert, en vraag hem naar een inschatting.

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel met Arthur eens, maar er valt wel wat meer over te zeggen.

 

Het is een beetje afhandelijk van de borgstelling. Sta je in privé borg voor het krediet van 4 ton, dan kan je stellen dat het jouw inbreng is. Jij staat er immers garant voor. Met de inbreng van de investeerder (wiens geld als eerste wordt aangeproken) en er van uit gaande dat je verder helemaal niets inbrengt, zou een verdeling 70/30 (70 voor jou, 30 voor de investeerder) redelijk zijn.

 

Sta jij (of je familie) niet borg, dan is het een ander verhaal. In dat geval mag de lening niet als inbreng tellen en zou het eerder 70 voor de investeerder en 30 voor jou zijn en dat wil je niet.

 

70/30 is verreweg de meest voorkomende aandelenverdeling tussen ondernemers en investeerders. Die verdeling kan aangehouden worden als de ondernemer twee keer zoveel inbrengt (c.q. te verliezen heeft) als de investeerder. Heeft de investeerder minder in te brengen, dan kan je nog overwegen om je persoonlijk garant te stellen voor een deel van de investering van de investeerder.

 

Zo zie je maar. Je kan veel doen ik de vormgeving van de participatie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het ook eens met hetgeen hier is gezegd. 30% is heel gebruikelijk, al komt 20% ook vaak voor. Veel minder dan 20% vinden private investeerders vaak niet erg interessant (generaliserend, weet ik). Is niet 'substantieel' zeg maar.

 

Om het percentage te bepalen, zou ik nog wel even projectie van de winstgevendheid maken. Naast de normale bedrijfskosten, betaal je over die 400k eerst nog rente en belastingen over de winst. En je hebt vast ook nog enige aflosverplichtingen naar de bank. Mogelijk wil je ook nog geld beschikbaar houden om te herinvesteren of een buffer te creëren. Pas als je dat allemaal hebt gedaan, is er geld voor de investeerder (en jij zelf) over om te verdelen.

 

Als je weet hoeveel dat is, kan je de verdeling opmaken en heb je daarmee nog enige onderbouwing van het percentage. Noem het een 'sanity check'.

Link naar reactie
  • 0

Andere manier voor een sanity check: wat zijn de toekomstplannen van de investeerder? Wil hij zijn investering terugverdienen door jaarlijkse dividend te krijgen of wil hij over 5 jaar zijn aandelen verkopen en daarmee zijn rendement behalen?

 

Als hij nu 150k investeert en een rendement vasn 40% wil halen (per jaar) dan zal hij na 5 jaar rond de 600k verdiend willen hebben.

 

Als hij geen dividend krijgt in de tussentijd dan zal zijn aandelenpercentage na 5 jaar dus 600k moeten zijn, oftewel als hij 30% krijgt dan zal jouw bedrijf over 5 jaar 2 miljoen waard moeten zijn om het interessant te maken.

 

Als hij wel dividend krijgt, is het sommetje een beetje anders maar je kunt het idee wel aanhouden van die 600k.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.