• 0

gevraagd advies bij staking en herinvestering

ik heb mijn eenmanszaak verkocht en wil graag herinvesteren maar loop tegen een aantal onduidelijkheden op waar ik tot op heden geen sluitend advies kan krijgen van BD en fiscalist...

 

wie kan me helpen mbt onderstaande "casus"..

 

bedrijf verkocht op 15-5 2009

1-manszaak

was roerend goed (strandpaviljoen)

 

vragen:

1. mag ik investeren in elk soort onderneming? (ivm 1-1-2008 versoepeling)

2. wat is de termijn voor herinvestering (1 jaar zeker maar kan ik dit verlengen naar 2 jaar en wat zijn hiervoor geldende regels..)

3. kan ik de stakingswinst aanwenden voor (gedeeltelijk)financieren bedrijfspand... (geheel onduidelijk voor mij) BD zegt tot 50% van WOZ mag komen vanuit stakingswinst, consult zegt mag niet maar misschien een loods behoort wel tot mogelijkheid, wat is waarheid?

4. hoe wordt ik belast over stakingswinst in de tussenliggende periode tot opstarten nw onderneming?

5. wat wordt er bedoelt met een conserverende aanslag na 1 jaar?

 

misschien stomme vragen maar hoop op jullie hulp!

 

alvast bedankt en m vr grt,

 

Wim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Bij staking van de onderneming wordt de stakingswinst belast. Op grond van art. 3.64 Wet IB2001 is het echter mogelijk de stakingswinst die is toe te rekenen aan bedrijfsmiddelen en herinvesteringsreserves te behandelen als te conserveren inkomen. Ik gooi je vragen even door elkaar om tot een wat logischer opbouw van het antwoord te kunnen komen. Zeker geen stomme vragen, overigens, het is behoorlijk ingewikkelde materie.

 

Je moet dus de winst op de bedrijfsmiddelen en de eventuele herinvesteringsreserves apart vaststellen en bij de aangifte een verzoek doen. Je krijgt dan een aanslag voor de belasting over de winst die je niet kunt doorschuiven) moet betalen (eventueel heb je nog faciliteiten als stakingsaftrek, stakingslijfrente en FORlijfrente) (vraag 4), en een een conserverende aanslag voor (het berekende) deel van de winst, waarover je nog geen belasting hoeft te betalen. Dat is dus wat er bedoeld wordt met een conserverende aanslag (vraag 5): het inkomen wordt alvast vastgesteld, maar de belasting hoef je (nog) niet te betalen.

 

Voorwaarde om hiervan gebruik te kunnen maken is dat je binnen 12 maanden na staking zal herinvesteren in een onderneming waaruit je winst geniet (waarbij winst ook negatief kan zijn, bedoeld wordt dat je een bron van winst uit onderneming hebt voor de inkomstenbelasting). Verlenging is mogelijk als de aard van de bedrijfsmiddelen dat vereist, of als je begonnen bent met de herinvestering maar er bijzondere omstandigheden voor vertraging zorgen. Mijn ervaring is dat je hiervoor niet snel uitstel krijgt (vraag 2).

 

Je mag op zich investeren in elk soort onderneming (vraag 1), maar bij de herinvestering wordt de geconserveerde winst behandeld als herinvesteringsreserve. (Vraag 3) Je moet dus rekening houden met de herkomst van de winst en het soort bedrijfsmiddel waarop je wilt afboeken. Wil je die afboeken op een voor je nieuwe onderneming gekocht bedrijfsmiddel dat korter dan 10 jaar wordt afgeschreven, dan mag dat, mits je voldoet aan de boekwaarde/eis (de boekwaarde van het (de) nieuwe bedrijfsmiddel(en) mag door de afboeking niet lager worden dan de boekwaarde van de vervangen bedrijfsmiddelen).

 

Wil je herinvesteren in een bedrijfsmiddel waarop langer dan 10 jaar wordt afgeschreven (panden, waarschijnlijk ook een strandpaviljoen), dan moet de winst afkomstig zijn van een bedrijfsmiddel met dezelfde economische functie. Je zou kunnen beargumenteren dat een bedrijfspand dezelfde functie heeft als een strandpaviljoen, namelijk locatie waar de onderneming wordt uitgeoefend, maar aan de andere kant zou je kunnen stellen dat een strandpaviljoen geen pand is en dus per definitie niet dezelfde functie kan hebben als een pand. Zelf ben ik meer voor de ruimere uitleg, maar het zijn wel zaken die regelmatig voor de rechter komen (meestal gaat dat trouwens om beleggingen, bij actief gebruikte bedrijfsmiddelen geeft de belastingdienst wat meer speelruimte).

 

Zowel het antwoord van de belastingdienst als van de adviseur valt wel wat op af te dingen. Waarom een loods wel en een bedrijfspand niet? Ik zie in beide gevallen min of meer dezelfde overeenkomsten (of gebrek daaraan). Die 50% WOZ komt uit de bepaling voor afschrijving op vastgoed. Technisch is het antwoord niet correct, je mag ook afboeken tot onder die waarde, want dat is namelijk geen afschrijving, maar afboeking. Alleen zul je met de boekwaarde-eis in veel gevallen niet tot onder die 50% kunnen komen. Als je een oud pand had, wat al tot onder 50% van de WOZ-waarde was afgeschreven voordat de afschrijvingsbeperking in werking trad, is het echter wel mogelijk.

 

Volgens mij heb ik zo ongeveer je vragen beantwoord, maar ik kan me voorstellen dat er hierdoor weer nieuwe opkomen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Uit de grond van mijn hart alleereerst bedankt voor je uitwerking! ... en inderdaad eea roep weer nieuwe vragen op

 

Vragen:

1. Wat wordt er door de BD als bijzondere omstandigheden voor vertraging bij herinvestering gezien, is het niet kunnen vinden van een juist object legitiem? (ik kan aantoonbaar dat we reeds meedere objecten bestudeerd hebben...)

 

2. Overweeg (indien ik geen goede herinvestering vind) een lijfrente af te sluiten, de deadline is 12 maanden... indien je verlenging van de BD krijgt voor het vinden van een herinvesteringsobject schuift de deadline voor de lijfrente dan mee?

 

3. Ik wil graag herinvesteren in een pand met horeca en/of appartementen (bedrijfsmiddel waarop langer dan 10 jaar wordt afgeschreven itt dan voorheen het strandpaviljoen =roerend ) Nu is de pachtovereenkomst van de grond / strand en de exploitatie met de gemeente niet afschrijfbaar en kan de winst volgens de adviseur gedeeltelijk gezien worden als vergoeding voor de standplaats en zodoende voor een deel geherinvesteerd worden in een pand... hoe zien je / jullie dat?

Is een oud pand (met renovatie) aantrekkelijk om te kopen? Of hoe houdt de BD vast aan de WOZ waarde als eikpunt, valkt hier nog over te onderhandelen met de BD of heeft iemand hier ervaringen mee?

 

Alvast dedankt voor eventueele gedane reacties!

Grt,

Wim

 

Link naar reactie
  • 0

1. Dat zijn uitzonderingssituaties. In de Tweede Kamer is daar het volgende over gezegd:

Verlenging is mogelijk ingeval in verband met de aard van de aan te schaffen bedrijfsmiddelen voor de herinvestering een langer tijdvak nodig is, of ingeval bijzondere omstandigheden de oorzaak zijn van een vertraging van de herinvestering. In het laatste geval moet al wel een begin van uitvoering zijn gegeven aan de herinvestering.

Bij de herinvesteringsreserve geldt dezelfde mogelijkheid, uit de rechtspraak volgt dat hier niet snel sprake van is. Waar aan gedacht kan worden is als bepaalde vergunningen nodig zijn die op zich laten wachten, etc. Of wanneer je bezig bent met de overname van een winkel en halverwege het proces brand de winkel af. Dat soort dingen.

 

Je moet in ieder geval een verzoek doen bij de inspecteur, mede in verband met de uitstel van betaling die je hebt gehad voor de conserverende aanslag.

 

2. Nee, in beginsel niet. De staking blijft in hetzelfde jaar belast (je krijgt er immers ook al een aanslag voor), alleen door te herinvesteren kun je de heffing ongedaan maken. Dit is anders dan bij de herinvesteringsreserve, daar wordt de opbrengst pas tot de winst gerekend als je geen herinvesteringsvoornemen hebt (of de termijn is verlopen).

 

Er is geen faciliteit voor gecreëerd, dus zul je gewoon aan de normale vereisten en termijnen moeten voldoen.

 

3. Ik weet niet hoe lang je op het strandpaviljoen afschrijft, maar ik heb de indruk dat die dingen ook langer dan 10 jaar meegaan. De enige vraag is of een pand dezelfde functie kan hebben als een tent. Als je een nieuwe horecazaak begint, vind ik dat een pleitbaar standpunt. In beide gevallen heeft het de functie van ruimte waarin je een horecaonderneming exploiteert. Wordt natuurlijk anders als je het pand anders gaat gebruiken, bijvoorbeeld voor verhuur (vb appartementen). Een verhuurd pand heeft immers niet dezelfde functie als een pand in eigen gebruik. Overigens is het dan in ieder geval de vraag of je wel een onderneming hebt.

 

WOZ-waarde ben ik in discussies met de fiscus nog niet tegengekomen (althans, wel eens, maar dat lieten ze heel snel vallen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening klopt dit niet. Ik denk wel een idee te hebben waar het bij de fiscus IMHO fout gaat:

 

Er is vrij veel jurisprudentie over goodwill en herinvesteringsreserve. De meeste gaan fout omdat de onderneming is gestaakt en er dus niet geherinvesteerd kan worden. Zie bijvoorbeeld HR 8 februari 2002, nr. 36 992. Maar daar wringt nu juist de schoen: Al die arresten en uitspraken zien op de periode dat er bij staking geen herinvesteringsreserve kan worden gevormd. En dat is nu juist tegenwoordig anders.

 

Waar het wel goed gaat is bij Rechtbank Breda, bijvoorbeeld Rb. Breda 6 december 2006, nr. AWB 06/423:

X heeft haar onderneming door de verkoop van het eerste cafetaria niet gestaakt, maar voortgezet in het eetcafé/cafetaria. X kan dan een herinvesteringsreserve vormen voor dat deel van de verkoopwinst op de inventaris en goodwill dat is geherinvesteerd in het nieuwe eetcafé, tot maximaal het bedrag van de oude boekwaarde.

 

En er zijn nog meer uitspraken van Breda die goed gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.