• 0

Incassotraject voor kleine vordering?

Hallo allemaal,

 

Er zijn op dit forum al behoorlijk wat topics over incasso trajecten en ervaringen.

Omdat de meeste toch al wat oud zijn en vaak over grotere bedragen gaan open ik hier toch maar een nieuwe..

 

Ik zit namelijk op het moment met een debiteur die ondanks een paar vriendelijke mailtjes, een vriendelijke herinnering en een 2e wat zakelijkere herinnering nog altijd niet betaald heeft.

Het is een relatief kleine vordering van ruim 100 euro.

 

Voor mij, als jong bedrijf is dat best veel geld. Op het moment wil ik er nog een telefoontje en een aanmaning aan wagen maar wat als dat niet helpt?

Mijn eerste idee is ze in de aanmaning erop te wijzen dat ik hierna een incassotraject op ga starten.

Principieel wil ik natuurlijk gewoon de vordering laten incasseren. Maar ik twijfel of het voor een dergelijk bedrag zinvol is om nog meer tijd en energie en mogelijke onkosten te besteden aan deze debiteur.

 

Wat zouden jullie doen?

Hebben jullie ervaring met een no cure, no pay incassobureau?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al (eerder) gebeld? Dat maakt meer indruk en misschien is er een technische reden dat er niet gereageerd wordt. Is koper wel op de hoogte, dan biedt een mondelinge mededeling dat incasso over zeven dagen uitbesteed wordt misschien alsnog uitkomst.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, er is al gebeld met de debiteur. Toen werd er aangegeven dat het zou zijn betaald. Men zou e.e.a. nakijken en alsnog de betaling regelen. Dat was voor de 1e schriftelijke herinnering.

Daarna heb ik ze niet meer gesproken. Wel was mijn 1e herinnering vriendelijk opgesteld met een verzoek om een betalingsbewijs als men van mening was dat de betaling was gedaan.

 

Ze hebben na de herinnering niet meer gereageerd op onze mails of herinneringen.

 

Ik ga ze wel weer bellen voordat de vordering uit handen gaat, ik zit alleen dus te twijfelen of ik die laatste stap ook echt moet gaan doen.. Ik doe niet aan loze dreigementen. Dus wil ik voor mezelf nu eerst duidelijk hebben of ik die stap naar het incassobureau ook echt ga maken mocht de betaling echt uitblijven.

 

Karen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet meer zo heel actief hier maar deze update trok mijn aandacht. :-)

 

Helaas is het met deze vordering niet goed afgelopen.

Ik heb toendertijd ook gekozen voor Actis Jura, in eerste instantie was ik daar erg tevreden over maar voor zover ik weet is het bij een aantal herinneringen gebleven en heeft men de vordering nog altijd niet kunnen vorderen.

 

Ik heb in dat jaar na deze ene in het topic ook nog een andere vordering bij Actis Jura neergelegd en ook die moet nog altijd gevorderd worden dus daar heb ik weinig vertrouwen meer in.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat de volgende stap zou moeten zijn.

Bij mij gaat het om kleine bedragen dus ik laat het erbij.

 

Karen

Zonde! Heeft het incassobureau je geadviseerd om de zaak te staken of is dat je eigen keuze? Indien het tweede.. dan laat je zo'n wanbetaler dus winnen? Volgens de website van het incassobureau waarbij je zit procederen zij gratis (en de vordering is waarschijnlijk nog opeisbaar)....

 

Voor de goede orde; dit is niet bedoeld als sluikreclame. Ik adviseer daadwerkelijk om contact op te nemen met je eigen incassobureau.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet meer zo heel actief hier maar deze update trok mijn aandacht. :-)

 

Helaas is het met deze vordering niet goed afgelopen.

Ik heb toendertijd ook gekozen voor Actis Jura, in eerste instantie was ik daar erg tevreden over maar voor zover ik weet is het bij een aantal herinneringen gebleven en heeft men de vordering nog altijd niet kunnen vorderen.

 

Ik heb in dat jaar na deze ene in het topic ook nog een andere vordering bij Actis Jura neergelegd en ook die moet nog altijd gevorderd worden dus daar heb ik weinig vertrouwen meer in.

 

Karen

 

Zonde. Er zijn helaas veel incassobureau's die graag alleen brieven sturen en laten liggen wat dan niet betaald wordt. Ik zou je als advies willen geven om daar in de toekomst rekening mee te houden als je op zoek zou gaan naar een nieuwe partner. Bijvoorbeeld een bureau wat meer middelen inzet om het doel te bereiken.

 

Succes en groet,

Jamie van Soest

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf je aanmaanproces goed op orde hebt lijkt een incassobureau - dat opnieuw aanmaningen gaat versturen - mij niet voor de hand liggend. Na een slechte ervaring in het verleden gaan vorderingen die na herinnering, aanmaning en ingebrekestelling niet zijn betaald direct naar een deurwaarder. De debiteur kan dan met de deurwaarder een betalingsregeling treffen of, dan wel bij niet nakomen, volgt een dagvaarding en beslag legging.

In de regel gaat het om bedragen van duizenden euro's. Kleine vorderingen, tot ca. 400 euro boeken we af. Als een debiteur over een kalenderjaar niet alle facturen heeft voldaan ontvangt hij of zij geen jaaropgave die nodig is voor de belastingdienst. Op het moment dat de debiteur dan problemen krijgt met de belastingdienst meldt hij zich weer bij ons. Dan is het: eerst betalen, daarna kun je de jaaropgave krijgen. Voor kleine vorderingen werkt dit laatste over het algemeen goed anders loopt de ouder het risico duizenden euro's aan kinderopvangtoeslag te moeten terugbetalen.

 

Kijk dus ook naar welke stok je achter de hand hebt in je eigen branche om mee te slaan.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet loopt de vordering nog altijd gewoon bij Actis Jura maar ik heb niet het vertrouwen dat het nog wat wordt.

Aangezien het bij beide vorderingen nog niet eens 100 euro is laat ik het erbij.

 

Van deze vorderingen heb ik wel geleerd en ik werk sindsdien niet meer met achteraf betalen.

Bevalt me prima, heb je ook geen vorderingen meer.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Gisteren gestart met Actis Jura, ben benieuwd of het gaat lukken, het gaat om een bedrag van 1100 eur.

Hoe is het met Karen afgelopen?

 

 

[update] Nu, 4 maanden na start incasso, een eerste deelbetaling ontvangen (1/3 van totaal). :)

Voor overzicht tot nu toe, zie bijgaande afbeelding. Nu de rest nog.. (hopelijk)

incasso.thumb.jpg.86071fd239370205346d1f4ea30b56b3.jpg

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd, toch nog een mooi einde.

 

Gelukkig zijn er dus toch nog wel mensen die onder de indruk zijn van een incassobureau of willen ze gwoon toch het boekje netjes sluiten.

 

Helaas zien wij ook steeds vaker dat, vooral horeca wanbetalers, weten dat je toch geen rechtzaak gaat beginnen. Zo hebben we er ook wel een aantal per jaar.

 

1100 is ook zeker wel de moeite waard. Fijn dat je het gekregen hebt zonder al te veel kleurscheuren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.