• 0

Vrijstelling BTW, Afschrijven en Investeringsaftrek

Een vriend van mij heeft een onderneming met BTW vrijstelling (onderwijssector), in dat kader vroeg ik me af hoe in de fiscale boekhouding afgeschreven moet worden en wat er bij de investeringsaftrek moet worden opgegeven. Mijn eigen idee is dat omdat de BTW niet aftrekbaar is (en er dus niet gewerkt wordt met te betalen BTW en te vorderen BTW) afgeschreven kan worden over aankoopwaarde inclusief BTW en bovendien de waarde van de inventarispost in de boekhouding inclusief BTW is? Dit terwijl daarnaast voor de investeringsaftrek deze bedragen waarschijnlijk exclusief BTW genomen moeten worden?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor de snelle reactie. Op de site van de belastingdienst stond het volgende:

 

--------------

Administratie en aftrek voorbelasting bij vrijstellingen

 

Een belangrijk gevolg van de vrijstellingen is dat u de btw op inkopen, kosten en investeringen voor vrijgestelde prestaties niet als voorbelasting mag aftrekken. Uitzondering: er is wel recht op aftrek van voorbelasting voor leveringen en diensten op het gebied van geld, waardepapieren en verzekeringen:

-----------------

 

Is het dan niet zo dat de facto doordat alle investeringen inclusief BTW worden gerekend de afschrijvingskosten hoger uitvallen en de winst dus lager is er eigenlijk wel sprake is van het aftrekken van BTW?????

 

Dat zou betekenen dat je bij vrijstelling 2 voordelen hebt: en je hoeft minder BTW af te dragen (want je bent voor de diensten vrijgesteld), maar je kunt de BTW aan de inkoopkant in zekere zin wel aftrekken doordat je hogere kosten hebt (namelijk kosten inclusief BTW) en dus een lagere winst.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.