Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Sanne5

Nieuwe koekjes voor Verkade...misschien?

Recommended Posts

Hallo,

Ik zou graag willen weten waar ik moet wezen als ik een product op de markt wil brengen, koekjes die echt iedereen geweldig lekker vind, ik zelf ook natuurlijk :- )

Dit hoor ik altijd van anderen, ook van nieuwkomers en van mijn vrienden familie en zelfs nu van de buren , zij komen vaak vragen of ik weer een dozijn voor ze wil maken, zomaar of voor speciale gelegenheden.

Vooral oudere mensen en kinderen zijn er erg gek op, nou, eigenlijk gewoon iedereen, het kan echt niet op.

Nu zat ik te denken, om ermee wat te doen, ook omdat ik steeds meer bestellingen krijg

( het is een oud recept van mijn overleden buitenlandse tante , een buitenlandse koekje dus )

Ik ben er nu elke week wel 2 a 3 keer pw druk mee, om koekjes te bakken voor iedereen die erom smeekt, ;D

Dus mijn vraag aan jullie, wat moet ik weten en waar moet ik wezen? bij een bakker of een of andere producent van koekes? zoiets als Verkade? hun even bellen?! of naar Bakker Bart?! ;D

Ja, ik zit te lachen maar, dit omdat ik er totaal geen verstand van heb, dus hoe te handelen?

Kan iemand mij adviseren?

Wat wil je er precies mee doen dan? Wil je het recept aan iemand geven en er dan een paar cent per koekje voor terug, of wil je er zelf iets omheen opstarten, of wil je er bekendheid mee krijgen? Als je duidelijker weet wat je met het recept wilt, dan kunnen de adviezen ook duidelijker :)

(P.S. Is het echt een zelfverzonnen recept en dus in principe uniek, of is het in het buitenland waar je tante woonte een normaal recept?)

Verkade is voor zover ik me herinner onderdeel van een grote multinational (United Biscuits) dus daar zou ik niet beginnen. Eerste vraag is: wat verwacht je, wat wil je? Een koekjesonderneming beginnen, koekjesontwerper worden of gewoon een koekje op de markt zien komen?

Misschien kan iemand anders op dit forum iets vertellen over de mogelijkheid/onmogelijkheid om een smaak, een recept of een vorm/structuur te beschermen. Dat valt waarschijnlijk niet mee, want alles kan nagemaakt worden en bovendien geef je zelf al aan dat het een oud bestaand recept is.

Ook kan je overwegen voor de productie iemand anders in te schakelen (een echte koekjesbakker) en zelf de verkoop en marketing ter hand te nemen. Dan zul je detailhandelaren/groothandels en horeca moeten afschuimen.

Het leukste is waarschijnlijk wat je nu al doet op iets grotere schaal te gaan doen. ;)

voor een goede (en verantwoorde) koekjesbakker zou je contact kunnen opnemen met Billy's Farm, een kleinschalig bedrijf die voornamelijk reform en natuurvoedingswinkels belevert.

Op nog kleinere schaal zou ik je plaatselijke echte bakker benaderen.

"zoek het maar uit"

Misschien kan iemand anders op dit forum iets vertellen over de mogelijkheid/onmogelijkheid om een smaak, een recept of een vorm/structuur te beschermen. Dat valt waarschijnlijk niet mee, want alles kan nagemaakt worden en bovendien geef je zelf al aan dat het een oud bestaand recept is.

Het zal in dit geval (denk ik) vooral om het recept gaan. Een "werkwijze voor het vervaardigen van koekjes etc." is in principe via een (bijv. NL) octrooi(aanvraag) te beschermen (er zijn wel meer octrooien/octrooiaanvragen op koekjes etc.). Of het oude recept van het (buitenlandse en inmiddels overleden) familielid tot de "prior art" behoort, hangt er vanaf in hoeverre dat recept publiekelijk bekend is (geworden).

Om te voorkomen dat een grotere of kleinere koekjesbakker of andere commerciële partij met het betreffende recept "aan de haal gaat" zou mijn advies zijn om het recept in de vorm van een (NL) octrooiaanvraag te (laten) gieten en dat bij het OCN in te dienen. Dan ligt het voorlopig vast (a), je krijgt een nieuwheidsrapport (b) en je kunt met een gerust(er) hart met geïnteresseerde partijen gaan praten ©.

Als dit een goed advies is, houd ik me aanbevolen voor een zakje van die lekkere koekjes.

Vriendelijke groet

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Goede adviezen allemaal al zie ik. Volgens mij kom je daar al een heel eind mee.

Uit eigen ervaring, als kind bakte ik ook graag koekjes en dit wilde ik zo vaak mogelijk doen. Samen met mijn moeder heb ik toen flyers gemaakt en in het dorp rondgedeeld. Vaak met verjaardagen kwamen mensen bij ons koekjes bestellen en na een tijdje werd ook gevraagd of we een taart konden maken.Weet niet of ze het gewoon aandoenlijk vonden of dat het wat anders was maar was er wel druk mee. Uiteindelijk mee gestopt omdat het te druk werd.

Succes in ieder geval!

Ik zou kijken naar een werk voorzieningsschap en kijken of zij koekjes kunnen bakken

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.