• 0

Overname Cafetaria

Ben bezig met de overname van een bestaand snackbar. Ze zitten daar al 15 jaar. Wordt gerund door 2 eigenaren.

Dus geen overname personeel. Woon 5 minuten loopafstand dus scheelt me vervoerskosten.

 

De vraagprijs voor het onroerend goed is 200.000 en goodwill/inventaris 140.000 (de g/i valt nog te onderhandelen)

Mijn eigen middelen is 40.000.

 

Ben ook bezig met een ondernemingsplan, dat gedeeltelijk af is.

Ben ook langs de Rabobank geweest voor verdere informatie.

 

Als advies heb ik gekregen, is het onroerend goed gedeelte laten financieren door de bank.

En heb een financieringsmogelijkheid om de goodwill/inventaris door de huidige eigenaar.

 

Heb hier wat cijfers over de omzet, 2007 tot 2009 zijn vergelijkbare jaren,

daarom zet ik even wat cijfers van 2009 hier neer en hopelijk kan iemand bevestigen of het wel rendabel is:

 

omzet : 130.000

inkopen: 48.000

 

 

personeelskosten: 5.000

afschijving: 10.350

huisvesting: 14.000

autokosten: 2.700

verkoopkosten: 3.000

algemene kosten: 9.800

 

bedrijfsresultaat: 37.150

 

Voordat ik verdere stappen neemt graag jullie advies.

 

Qua vraagprijs, komt dat overeen met de cijfers, is de vraagprijs reëel, omzet?

Kan ik hier met twee personen rondkomen?

Zij er nog andere mogelijkheden om dit te financieren?

 

Alvast Bedankt..

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich logisch dat de bank zegt het OG te willen financieren. Is redelijk laag risico, aangezien het OG als zekerheid zal dienen. Inventaris en goodwill laten zich niet verpanden en is lastiger te financieren. Kan wel als er veel verdiensten in zitten, maar dat ziet de bank kennelijk niet zo (en ik ook niet).

 

Financiering door oude eigenaar komt vaak voor. Let wel op de voorwaarden! Als ik het adviseer (aan de verkoper) hanteer ik een hoge rente met 'step up' (rente wordt steeds hoger) om ervoor te zorgen dat de eigenaar snel zijn geld terugkrijgt en niet de tent blijft financieren. Daar zit een verkoper niet op te wachten. Pas dus op voor de voorwaarden van deze financiering. Doe je dit niet, dan kan je zomaar een 'slaaf' van de deal worden en ben je voor de verkopers aan het ploeteren.

 

Qua waardering moet je naar de toekomstige verdiensten kijken (zie column). Je geeft aan dat het resultaat 37k bedraagt en ik ga er nu even vanuit dat dat in de toekomst zo blijft. Hieruit moet zowel je inspanning (vergoeding voor arbeid) als je ondernemersrisico worden betaald. Stel dat je normale salaris 25k bedraagt (incl. sociale lasten e.d.). Het resultaat (vergoeding voor ondernemerschap) bedraagt dan nog 12k. Dit is heel erg kort door de bocht de basis voor de waardering.

 

Snackbars en horeca in het algemeen kennen een hoog risicoprofiel. Hoog risico betekent ook een hogere rendementseis. Waar bij veel bedrijven een discountfactor van circa 20% heel gangbaar kan zijn (uiteraard kan ik dit onderbouwen, maar hier niet), zal deze voor de horeca hoger moeten liggen. Ik stel voor om met 33% te rekenen (rekent gemakkelijk, maar ik moet bekennen nog nooit horeca te hebben verkocht).

 

Zonder enige groei of rare dingen mee te nemen, is de waarde dan 12k / 33% = 36k. Noem dit even de goodwill waarde. Daarnaast kan je een bedrag voor de inventaris betalen (hoewel ik vind dat je bezit en verdiensten niet moet verwarren). Of dat 100k+ zal zijn, kan ik niet beoordelen. Lijkt me wel veel.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Een dergelijk exploitatie overzicht is leuk, maar daar heb jij niets aan. Wat ik dan altijd doe is deze cijfers vervangen in een situatie die voor jou haalbaar is.

Waarschijnlijk zal in jouw situatie de personeelskosten en financieringskosten hoger zijn.

Daarnaast is een belangrijk factor in de omzet verkoop rookwaren.

Als ik na de bruto winst kijk, vind ik de marge hier hoog. Ik vraag me af of dit in jouw situatie haalbaar is.

Al deze factoren beinvloeden de winstgevendheid drastisch. Het zal me niet verbazen of dat deze in werkelijkheid voor jou onder € 10.000 is.

 

Verder wil ik je meegeven dat de gevraagde bedrag voor inventaris en goodwill extreem hoog is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt 3 dingen:

1. Qua vraagprijs, komt dat overeen met de cijfers, is de vraagprijs reëel, omzet?

2. Kan ik hier met twee personen rondkomen?

3. Zijn er nog andere mogelijkheden om dit te financieren?

 

Ik ga er even vanuit dat het een eenmanszaak is en dat betekent dus dat je over die 37 k ook nog belasting moet afdragen. Hoeveel dit precies is, hangt natuurlijk ook af van je persoonlijke situatie (hypotheekrenteaftrek?). Stel even dat dit 30% is dan blijft er circa 26k over als nettoresultaat.

 

In je cijfers zit 10k afschrijvingen. Dit is geen 'cash out' dit is puur een boekhoudkundig cijfer dus dit geld blijft wel behouden. De vraag is natuurlijk hoe deze er in de toekomst uitzien. Als je ieder jaar net zoveel moet investeren als dat je afschrijft, dan heeft het verder geen effect. Als je meer afschrijft dan je investeert dan kun je het verschil optellen. Als je meer investeert dan je afschrijft dan zou je dit bedrag van het netto resultaat moeten aftrekken om een waarde te kunnen bepalen.

 

Concreet: stel dat je nog 3 jaar 10k afschrijft en daarna weer in 1 x 20k moet investeren dan blijft er dus in de eerste drie jaar 26k + 10k =36k over en daarna opeens een jaar met 26k -20k + je nieuwe afschrijvingen, bijvoorbeeld 5k = 11k. In jaar 5 dan weer 26k + 5k =31 k enzovoort. Daar haal je dan dus je salaris van af dus stel dat er over blijft:

Jaar 1 = 36-25=11

2 = 11

3 = 11

4 =11-25 = 14 negatief

5 en verder = 31-25 = 6k

 

Zoals Stefan aangeeft, heb je een rendementseis nodig om de waarde te berekenen en die eis is heel persoonlijk. Als jij het voldoende vindt om 10% rendement op je vermogen te halen dan is dat jouw vrije keuze en dan is het ook meer waard. Als je 20% wilt, is het minder waard. Als die 6k stabiel blijft vanaf jaar 5 dan kom je bijvoorbeeld op:

 

10% => ca 58k

20%=> ca 30k

30%= ca 22k

 

 

Voor jou is het in casu belangrijker om te kijken of je er jaarlijks van kunt leven. En dat brengt me dan ook meteen op jouw 2e vraag.

 

2. Los van het sommetje blijft er in dat 4e jaar dus wel erg weinig over om van te leven misschien? Ik kan natuurlijk niet inschatten hoeveel jij nodig hebt met 2 personen maar het lijkt me dat er niet heel veel ruimte overblijft voor als er een keer nieuwe apparatuur ofzo moet komen.

 

3. In theorie zijn er andere mogelijkheden zoals investeerders maar ik verwacht niet dat je die kunt vinden dus het pand bij de bank en de rest bij de verkoper lijkt me de beste optie.

 

De opmerking van Stefan dat je bezittingen en verdiensten niet moet verwarren is wel belangrijk. Je betaalt namelijk dan dubbelop. Zonder die inventaris, kun jij die omzet niet maken dus je betaalt óf voor de inventaris óf op basis van de cijfers.

 

Misschien wat teveel info maar ik hoop dat het je een beetje extra stof tot nadenken geeft.

 

Mijn persoonlijke advies: er blijft weinig over, het lijkt me een zeer risicovolle investering en ik zou het alleen doen als ik echt veel ruimte tot groei zou zien. Anders heb je erg veel zorgen, werk je heel hard en blijft er alsnog in privé weinig over.

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo kijk, is er in de winstberekening geen enkel bedrag aan rente opgenomen. Maar je moet wel 3 ton financieren. Lijkt mij dat het dan wel heel krap wordt om van te leven.

 

Huisvestingskosten 14.000 zijn hopelijk inclusief hypotheekrente? En inderdaad rente die aan verkoper betaald moet worden?

Link naar reactie
  • 2

Bij het bepalen van de overnameprijs voor de exploitatie zijn niet alleen de bedrijfsresultaten en de waarde van de inventaris van belang, maar ook bijvoorbeeld de grootte en staat van de bedrijfsruimte, locatie, lokale marktsituatie, de verplichtingen jegens personeel, bestemming en vergunningen, voldoen aan de actuele milieu- en brandveiligheidseisen, e.d. Ondanks dat deze informatie nog ontbreekt is de eerdere conclusie dat de vraagprijs in geen verhouding staat tot omzet en winst m.i. volkomen terecht.

 

Om de overnameprijs te kunnen beoordelen zou ik allereerst van je eigen situatie, wensen en mogelijkheden uitgaan. Bijvoorbeeld je eigen inkomenseisen zijn van belang, maar ook de eigen middelen/zekerheden die je kunt inbrengen. In deze situatie zou je nu al tenminste 340.000 euro moeten financieren, met € 40.000 eigen vermogen. Dat is nog geen goede verhouding, ondanks dat er ook onroerend goed wordt gefinancierd. Wat is de taxatiewaarde daarvan? Een eventuele medefinanciering door de huidige eigenaar zou kunnen bijdragen tot een oplossing, je krijgt echter dan te maken met hoge financieringsdruk vanwege rente en aflossingen. Hou in de totale fianncieringsbehoefte ook rekening met extra startkosten/investeringen zoals evt. verbouwing, aanschaf, vergunningen, belastingen, voorraad, enz. Als je het totaal te financieren bedrag aan investeringen weet, kun je ook de rente en je jaarlijkse aflossingen bepalen (rente zou nu al meer dan € 20.000,- per jaar zijn). Om je eigen mogelijkheden beter te kunnen inschatten kun je op hoofdlijnen een exploitatiebegroting opstellen. Hou in die prognose rekening met gevolgen van de gewijzigde situatie na overname en met resultaten van de verbetermaatregelen en kansen die jij ongetwijfeld ziet voor het bedrijf.

 

Jij krijgt bijvoorbeeld te maken met extra kosten die de huidige ondernemer niet had ten aanzien van personeel (omdat zij samen in het bedrijf werkten) en rente (omdat je een grote lening moet aangaan). Je kunt je kosten verlagen, zoals de inkoopmarge door je assortiment te stroomlijnen en betere inkoopprijzen bij leveranciers te bewerkstelligen. Vanwege actieve marketing of omdat je eigen klanten meebrengt verwacht je misschien meer omzet.

 

Gebruik info van het bedrijfsschap horeca. Op www.kenniscentrumhoreca.nl/Tools/Bedrijfsvergelijking/BedrijfsvergelijkingLight.aspx

krijg je een indicatie van de kosten bij een snackbar met een omzet van € 130.000,-, 1 meewerkende ondernemer en de bedrijfsruimte in eigendom:

Inkopen         36/40 %

Personeel         12/13 %

Huisvestingskosten (geen huur)   6/10 %

Verkoopkosten      2/3 %

Overige algemene kosten   6/9 %

Interest         1/3 %

Afschrijvingen         3/7 %

 

Zet de nieuwe omzet en kosten op een rijtje. Van de winst die je dan overhoudt moet belasting worden betaald en moet je vervolgens privé van kunnen leven, aflossen op je lening en (her)investeringen van kunnen doen.

 

Succes!

Groet,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Huisvestingskosten 14.000 zijn hopelijk inclusief hypotheekrente?

Dat zal inderdaad. Alleen zijn dit de cijfers van de verkopers. Ik weet niet of die het pand ook volledig gefinancierd hebben, en of ook de overname kosten (denk aan overdrachtsbelasting!) hierin zijn meegenomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Het gaat hier om een VOF. Dus een medeondernemer en ik.

Ons inkomenseis voor ieder is minimaal € 1.500.

En over de omzet is geen € 130.000 maar € 180.000. Heeft met de belasting te maken.

Hoe ik dit gaat doen voor mij een groot vraagteken. ?

 

Ben van plan om naar de accountant te gaan voor de financiële berekeningen.

Om een beter beeld te hebben en of ik geen kosten vergeten bent.

Laat ook gelijk de jaarrekening controleren. Of het nodig is?

 

Heb ook deze week een afspraak met de verkoper voor verdere informatie.

 

Heb wel alvast een proef berekening gemaakt. Alleen mijn vraag is zal dit kloppen.

Hoe kan de personeelskosten hoger worden als door twee personen wordt gerund.

Zijn er dan personeelskosten die er niet meegerekend is.

 

omzet : 180.000

inkopen: 55.000

 

 

personeelskosten: 3.000

afschijving: 10.000

huisvesting: 14.000

autokosten: 1.000

verkoopkosten: 3.000

algemene kosten: 9.000

rente + aflossingen: 24.000

overige kosten*: 5.000

 

bedrijfsresultaat: 56.000 -------------------- hier gaat nog belasting af--------------------

 

 

Overige kosten*: zijn kosten die te weinig is berekent of vergeten.

 

Zijn er nog bepaalde informatie die belangrijk is (financieel gezien)?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan de personeelskosten hoger worden als door twee personen wordt gerund.

Zijn er dan personeelskosten die er niet meegerekend is.

 

Als de cafetaria alleen door jou en je medevennoot gerund worden zijn er geen personeelskosten. Jullie krijgen nl geen salaris, maar hebben inkomen uit de winst. Over de winst betalen jullie inkomstenbelasting, de rest kun je verdelen tussen jullie beiden.

 

Alleen als je iemand in dienst zou nemen heb je personeelskosten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

omzet : 180.000

inkopen: 55.000

 

 

personeelskosten: 3.000

afschijving: 10.000

huisvesting: 14.000

autokosten: 1.000

verkoopkosten: 3.000

algemene kosten: 9.000

rente + aflossingen: 24.000

overige kosten*: 5.000

 

bedrijfsresultaat: 56.000 -------------------- hier gaat nog belasting af--------------------

 

 

Overige kosten*: zijn kosten die te weinig is berekent of vergeten.

 

Zijn er nog bepaalde informatie die belangrijk is (financieel gezien)?

 

 

Let op: rente zijn kosten (die je ten laste van je winst kunt brengen) maar aflossingen zijn geen kosten (wel uitgaven!).

Link naar reactie
  • 0

Betreft de omzet is niet de totale omzet, ben bang dat het nog moeilijker wordt om een financiering aan te vragen.

Dus daarom voor mij een groot vraagteken. ??? ??? ???

 

Over de personeelskosten zullen we geen kosten hebben. Dat wordt inderdaad verdeelt tussen ons.

 

Heb een goed beeld over deze overname. Het lijkt mij verstandig om een andere cafetaria te gaan zoeken.

 

Nogmaals bedankt voor alle reactie....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.