• 0

zakelijke betaling op prive rekening - problemen bank/fiscus

Goedenavond,

 

situatie schets:

 

lopende rechtszaak tegen (soon to be ex-)partner.

Klant wilt met mij verder, niet met partner.

Máár zaken lopen nog via bedrijf (wat dus ook van partner is).

klant heeft de afgelopen 3 x naar mijn prive rekening betaald, niet veel, zo'n ca. 2000euro per keer.

Ik besef mij dat dit de rechtszaak, indien het uitkomt géén goed doet, maar ik kan deze klant niet verliezen voor de toekomst.

Dus dit risico neem ik vooralsnog wel.

 

Máár, vraag is, wellicht aan de bancair ingestelde fiscalisten: kan ik hier problemen mee krijgen doordat mijn bank bij toeval of na willekeurige inspectie (INDIEN dit gebeurd) hier achter komt en denkt "hmmm, buitenlands bedrijf betaald nu al 3 x uit aan een particulier z'n prive rekening?

 

Is dit iets te ver gedacht van mijn kant?

Hebben bankmedewerkers voor zulke kleine bedragen instructies om er melding van te maken?

 

 

alvast bedankt voor de bijdrage.

 

Gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst bedankt voor de snelle reacties.

We praten over een BV.

Vraag gaat eigenlijk met name om wel/geen gedoe met de bank/fiscus.

Ik zal dit geld in de nabije toekomst wel overhevelen naar de zaak (BV) maar voorlopig staat het op de prive rek.

Heb alleen uiteraard geen zin in een bijdehandje bij de bank die denkt "he... hier hebben we wat interessants" en dit doorspeelt wat uiteindelijk bij de jongens van de belastingdienst terecht komt.

Ik kan me voorstellen dat die dan zeggen dat dit commissie/loon is en hierover nog even inkomstenbelasting afgetikt mag worden.

Link naar reactie
  • 0

Dag Rutger

 

Dank voor je antwoord.

 

Bij een BV is de scheiding privé / BV nogal strikt. Als de BV een factuur stuurt en die wordt betaald aan jou privé, dan heb je privé een schuld aan de BV! De fiscus kan het standpunt innemen dat die 6K uitgekeerd dividend is. Ik zou het administratief verwerken als schuld aan de BV (zorg ook voor een overeenkomst rekening courant). Immers, als jij 6K dividend hebt ontvangen, dan:

 

a: had dat uit de winstreserve ook moeten kunnen;

b: heeft jouw compagnon recht op hetzelfde bedrag.

 

Thans ben jij de BV dus al 6.000 euro schuldig + rente.

 

De bank kijkt hier echt niet naar (bedragen vallen binnen de grenzen van de WWFT), maar de Rechter wel! Als jij jouw zakenpartner eruit wilt hebben, dan is een smetteloos blazoen natuurlijk beter dan dat uit de boeken blijkt dat jij geld ontvangen hebt, wat de BV toekomt, wat op haar beurt langs een vreemde omweg bij jou terecht gekomen is.

 

Sterker nog, wellicht overtreed je hiermee de aandeelhoudersovereenkomst omdat je geen akkoord hebt van jouw compagnon en je dit achter de rug van hem om doet!

 

Dat maakt jouw verhaal voor de Rechter nog minder imposant.

 

Als je 'schoon' van hem af wilt, speel dan open kaart.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

bank okay..

T.a.v. de fiscus nog wel het volgende:

 

Zorg wel dat de BV de BTW op de omzet netjes afdraagt en de omzet in de boeken verantwoordt. Dan heeft de fiscus in beginsel niets te klagen.

 

Dat kan natuurlijk vreemd zijn voor jouw compagnon als hij een blik werpt op de aangifte en 6K omzet niet kan thuisbrengen.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Rechtzaak is neem ik aan tussen partners en is de BV geen partij, maar mogelijk wel onderwerp. Dit terzijde.

één van jullie gaat de tent blijkbaar verlaten en is het de voornaamste discussie tegen welke kosten er wordt verlaten.

 

betaling op prive rekening is minder relevant vanuit de discussie (bank/fiscus) bezien.

Wel relevant is m.i.het volgende.

 

1. factuur gestuurd door BV is nooit op rekening van BV betaald. BV blijft gewoon een vordering houden op klant. Dat klant op prive rekening heeft betaald is zijn eigen risico. BV kan nog steeds betaling vorderen. Klant moet zelf maar zorgen dat hij het geld bij deze prive persoon kan terughalen. Niet zo handig van klant (hiermee loopt hijzelf risico meegesleurd te worden in discussie).

 

2. BV moet idd over omzet BTW afdragen en over winstdeel belasting.

 

Beter was geweest facturatie en betaling aan te houden tot er duidelijkheid is, danwel in prive te factureren.

Nu moet je je in allerlei bochten wringen (correcties, contracten etc) om 6k buiten beeld van je (ex) partner te houden. Wat op zich lastig is als de BV heeft gefactureerd. Dit ziet een beetje pientere partner zo.. Zeker in de huidige verhoudingen.

TENZIJ het niet is geboekt in de BV admi...dan krijgt de betaling een ietwat wrange smaak

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.