• 0

Schade verhaalbaar op veroorzaker van whiplash bij medewerker van onze VOF?

Hallo, HL ers

Ik heb een vraag over hoe te handelen als je medewerker getroffen is door een whiplash.

Dit is gebeurd onder werktijd met een bedrijsbus.

Hij zit nu al enige weken thuis en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn beter wordt.

De bestuurder die hem aanreed zat te bellen en heeft dit ook verklaard op het schadeformulier.

Volgens mijn verzekeringsadviseur zijn wij verzekerd voor het nettoloon en de eventuele reintregratiekosten.

Volgens hem heeft het geen zin om via een rechtbijstand met een schadeletseladvokaat aan de slag te gaan aangezien dit soort dingen behoren tot het ondernemersrisico.??!!

Wij zijn een klein bedrijf(vof met 1 medewerker) met drie man en lijden door dit geval ernstige schade.

Heeft iemand enige ervaring hiermee ?

Graag jullie reactie

 

vr gr Mar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo, HL ers

Ik heb een vraag over hoe te handelen als je medewerker getroffen is door een whiplash.

Dit is gebeurd onder werktijd met een bedrijsbus.

Hij zit nu al enige weken thuis en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn beter wordt.

De bestuurder die hem aanreed zat te bellen en heeft dit ook verklaard op het schadeformulier.

Volgens mijn verzekeringsadviseur zijn wij verzekerd voor het nettoloon en de eventuele reintregratiekosten.

Volgens hem heeft het geen zin om via een rechtbijstand met een schadeletseladvokaat aan de slag te gaan aangezien dit soort dingen behoren tot het ondernemersrisico.??!!

Wij zijn een klein bedrijf(vof met 1 medewerker) met drie man en lijden door dit geval ernstige schade.

Heeft iemand enige ervaring hiermee ?

Graag jullie reactie

 

vr gr Mar

Op grond van BW 6:107a heb je als werkgever het recht het netto loon te verhalen. Wordt dat nettoloon al door een verzekeraar gedekt, dan kun je dat niet nogmaals zelf verhalen, omdat schade niet meer vergoed mag worden dan deze wordt geleden.

 

Je verzekeringsadviseur ziet het naar mijn mening goed.

 

Link naar reactie
  • 0

Op grond van BW 6:107a heb je als werkgever het recht het netto loon te verhalen. Wordt dat nettoloon al door een verzekeraar gedekt, dan kun je dat niet nogmaals zelf verhalen, omdat schade niet meer vergoed mag worden dan deze wordt geleden.

 

Je verzekeringsadviseur ziet het naar mijn mening goed.

 

 

Bedankt voor jullie snelle reactie.

De schade van dit ongeluk beperkt zich helaas natuurlijk niet tot het netto loon van een medewerker.

Er staat nu bv een bus stil die wel elke maand betaald moet worden

daarnaast genereerd deze medewerker elke dag een x omzet.

Deze moet nu worden opgebracht door meer uren te maken en eventueel een ander persoon in te huren.

Ik zou het een ondernemersrisico vinden als mijn medewerker tegen een boom rijdt bv.

In dit geval is er een duidelijk aanwijsbaar persoon die ons schade berokkend

 

Wij willen er absoluut niet niet op verdienen , maar ik hoop dat de schade wel verhaald kan worden.

Dit zijn kosten die op termijn niet te dragen zijn voor de vof.

 

Met vr gr Mar

 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Steven

 

Is dat niet uit te breiden met verhaal van gederfde inkomsten voor de onderneming?

 

groet

Joost

Nee, zoals de verzekeringsagent al aangeeft wordt dat risico als ondernemersrisico gezien. Zelfs al zou dat niet zo zijn, dan zit je nog met de schadebeperkingsplicht, op grond waarvan de werkgever dan toch echt een vervanger in zou moeten huren en op die wijze de schade beperkt zou moeten houden tot enkel het doorbetaalde loon.

 

Dit is natuurlijk allemaal theorie en tussen theorie en praktijk ligt een zee aan praktische bezwaren die in de ondernemerssfeer meestal in kosten uitgedrukt worden.

Link naar reactie
  • 0
Volgens mijn verzekeringsadviseur zijn wij verzekerd voor het nettoloon en de eventuele reintregratiekosten.

 

Dit is het wettelijke regresrecht dat werkgever heeft op de veroorzaker, geen verzekering.

 

Een eigen verzekering tegen loondoorbetaling keert het bruto salaris uit + meeverzekerde werkgeverslasten, ook als de schade veroorzaakt is door de berijder zelf.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.