• 0

Prive belastingaangifte: winst eigen bedrijf invullen?

Hallo,

 

Nu ik een eigen bedrijf heb moet ik dan de winst ook invoeren bij mijn prive belastingaangifte?

Mijn man heeft een vaste baan, dus zijn inkomen voeren we in, maar waar zouden we mijn inkomen moeten invullen?

Of moet ik alleen mijn zakelijk inkomstenbelasting doen en niks invullen bij de prive aangifte?

 

Alavast bedankt voor de hulp!!!

 

Groet

Frederieke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog iets specifieker:

 

Als de fiscus een aangifte heeft klaargezet op belastingdienst.nl dan moet je als ondernemer die invullen. De partner gebruikt het programma dat je kunt downloaden zoals elke particulier dat doet.

 

Hij geeft op de vraag: wilt u samen aangifte doen met dit programma? onder jouw gegevens het antwoord nee.

 

Bij een aantal gezamenlijke posten moet hij wel gegevens overnemen uit jouw aangifte en vice versa. Daarnaast moeten bedragen als de aftrek eigen woning ook in beide programma´s hetzelfde ingevuld en verdeeld worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Er staat inderdaad aangifte klaar op belastingdienst.nl

 

We hebben het vorig jaar inderdaad ingevuld bij de "extra bijverdiensten" maar dat hebben we dan dus niet goed gedaan.

Hmmm verloren geld ben ik bang....

Gewoon scheiden dus? Dat we de aangifte niet samen willen doen?

Maar moet ik dan niet alsnog voor mezelf (prive) aangifte doen?

En moet mijn man dan niet alsnog ergens mijn winst invullen?

 

Bedankt,

 

Groeten

Frederieke

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben het vorig jaar inderdaad ingevuld bij de "extra bijverdiensten" maar dat hebben we dan dus niet goed gedaan.

Hmmm verloren geld ben ik bang....

Dat lijkt me niet. Door de winst in te vullen bij overig inkomen, verlies je niet ineens fiscaal voordeel. Op fiscaal voordeel moet je nl wel recht hebben.

 

Gewoon scheiden dus? Dat we de aangifte niet samen willen doen?

Maar moet ik dan niet alsnog voor mezelf (prive) aangifte doen?

En moet mijn man dan niet alsnog ergens mijn winst invullen?

 

 

Nogmaals, jij doet aangifte met de aangifte die klaarstaat voor je. Jouw man doet aangifte met het programma voor particulieren. Dat doe je wel als fiscale partners, maar gewoon niet in een programma.

 

Als hij jouw winst ergens moet invullen, dan vraagt zijn aangifte daar vanzelf om.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik ben echt zo blij met mensen die zoveel tijd stoppen in het antwoorden van dit soort vragen.

Het is een oud topic, toch hoop ik dat je ook mij kunt helpen, ik heb de belasting al aan de lijn gehad, maar toch nog 1 vraagje.

 

Je schrijft:

Bij een aantal gezamenlijke posten moet hij wel gegevens overnemen uit jouw aangifte en vice versa. Daarnaast moeten bedragen als de aftrek eigen woning ook in beide programma´s hetzelfde ingevuld en verdeeld worden.

 

Dat heb ik gedaan en bij verdeling: aftrekbare bedrag eigen woning is het dus exact hetzelfde zowel in mijn zakelijke als in mijn man zijn prive aangifte. Maar mag ik dit dus wel naar eigen belang verdelen. Dus zeg het bedrag is 10.000 euro. Dan kan ik het beste volgens de verdeling de 10.000 in mijn zakelijke aangifte op mijn naam zetten. Maar.... de 10.0000 euro in mijn man zijn aangifte juist onder zijn naam. Maakt dit dan echt niet uit?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Maar mag ik dit dus wel naar eigen belang verdelen. Dus zeg het bedrag is 10.000 euro. Dan kan ik het beste volgens de verdeling de 10.000 in mijn zakelijke aangifte op mijn naam zetten. Maar.... de 10.0000 euro in mijn man zijn aangifte juist onder zijn naam. Maakt dit dan echt niet uit?

 

Je vult in beide aangiftes de volledige aftrekpost eigen woning hetzelfde in. Dus bij beiden WOZ waarde, eigenwoningforfait, aftrekbare kosten eigen woning enz enz. Als de aftrekpost in jouw voorbeeld 10.000 euro is, en je kent de volledige aftrek aan jezelf toe, dan zet je in de verdeling in jouw aangifte aftrekpost eigenwoning 10.000 en in de aangifte van je man 0,00. Je kunt natuurlijk nooit in beide aangiften bij ieder de volledige verdeling toekennen, want dan zou je een aftrekpost van totaal 20.000 euro moeten hebben (je kunt nooit meer verdelen dan de hoogte van de aftrekpost).

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja haha dat kwartje dacht ik al te hebben vallen bij mij, maar....

Ik kan hem bij mijn man wel op 0 zetten, de digitale aangifte zet dan de 10.000 automatisch ook op mijn naam.

Kom ik toch altijd op die 20.000, het verschil tussen betalen/ontvangen word alleen anders.

 

Dus dan zou het of 2x op naam man, of 2x op naam van mij moeten. Maar niet 1x. Hopelijk begrijp je me.

Link naar reactie
  • 0

In beide aangiftes moet je de verdeling aangeven. Maar wel in beide aangiftes dezelfde verdeling.

In jouw aangifte staat op jouw naam 10.000 en bij je man 0. Jij krijgt dus het belastingvoordeel.

 

In de aangifte van je man staat ook 10.000 bij jou en 0 bij je man. Hij krijgt dus geen belastingvoordeel.

 

Geloof me, de fiscus betaalt echt niet twee keer het voordeel aan jou uit ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi dank je voor je bericht,

 

Inmiddels is het kwartje echt gevallen en heb ik in beide aangiftes het bedrag onder zijn naam gedaan...

 

Ik bleef maar niet snappen waarom ik nog geld terug zou krijgen van de belastingdienst, maar mijn man kon me ook op een paar punten wijzen in het overzicht dat ik toch echt meer voordeel heb dan ik dacht.

 

Dus ik ga nu een kantoor proberen te zoeken die met mij de aangifte wil controleren. Ik wil er best volwaardig voor betalen, maar dan weet ik in ieder geval of ik het echt goed heb gedaan :-) En heb ik het geld om hun te betalen :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.