• 0

Opstartkosten maandelijks afschrijven?

Ik ga over een maand of 4 een eenmanszaak starten.

 

Ik heb voor 600 euro opstartkosten die ik gewoon zelf betaal. Onder deze kosten vallen onder andere beginvoorraad van 200 euro en een webshop (12 maanden) van 160 euro.

 

Ik wil deze opstartkosten niet maandelijks over het hele jaar afschrijven maar gewoon uit mijn eigen vermogen betalen.

kan dit wel of ben ik verplicht om deze mandelijks af te schrijven?

 

Ik zeg dit een beetje ingewikkeld maar hoop dat iemand het begrijpt :D

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

En nog een vraagje.

 

Ik koop mijn produkten in bij verschillende leveranciers. Omdat het om zelfgemaakte artikelen gaat zijn het geen officiele leveranciers.

Ik wil mondeling bijvoorbeeld 50 artikelen bestellen bij iemand en zodra die de produkten klaar heeft haal ik ze op en betaal er contacnt voor.

Maar mag dit eigenlijk wel? Of moet ik met orderformulieren en facturen enzo werken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mondeling bijvoorbeeld 50 artikelen bestellen bij iemand en zodra die de produkten klaar heeft haal ik ze op en betaal er contacnt voor. Maar mag dit eigenlijk wel? Of moet ik met orderformulieren en facturen enzo werken?

 

Mondeling afspreken en contant betalen mag natuurlijk gewoon. Maar zorg er wel voor dat je een factuur of betalingsbewijs ('kassabon') ontvangt van degene waarbij je inkoopt. Doe je dit niet, dan kun je zelf die kosten niet opvoeren.

 

Overigens klinkt het een beetje alsof je leverancier dit 'zwart' doet: Daar kun je beter niet aan beginnen, aangezien alles wat jij als kosten opgeeft ook door een ander als inkomsten moet worden opgegeven.

 

Ik wil deze opstartkosten niet maandelijks over het hele jaar afschrijven maar gewoon uit mijn eigen vermogen betalen.

kan dit wel of ben ik verplicht om deze mandelijks af te schrijven?

 

Je hoeft ze niet maandelijks af te schrijven. Boek ze gewoon als kosten op de datum dat je er een factuur voor ontvangt. De BTW kun je in het betreffende kwartaal terugkrijgen, en voor de inkomstenbelasting maakt het sowieso niet uit.

 

Als starter mag je min of meer willekeurig afschrijven, en met deze bedragen mag dat sowieso. Wanneer je een apparaat van 5000 euro aanschaft moet je er wellicht wel rekening mee houden in welke jaren je dit afschrijft, maar voor inkoop van 200 euro voorraad zou ik me er niet druk over maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens klinkt het een beetje alsof je leverancier dit 'zwart' doet: Daar kun je beter niet aan beginnen, aangezien alles wat jij als kosten opgeeft ook door een ander als inkomsten moet worden opgegeven

 

Hmmm ja mijn leveranciers bestaan uit mensen die dingen maken als hobbie..de meesten van hen werken dus zwart. Ik heb over dat onderwerp al met meerdere mensen gesproken. De meesten zeiden dat dat zwart werken het probleem van de leveranciers is en niet van mij...

Maar ja het kan mij dus ook problemen opleveren. Ik moet hiervoor dus nog een oplossing zoeken. Alleen van ingeschreven leveranciers kopen wil ik juist niet omdat ik echt zelfgemaakte dingen wil verkopen en geen standaardprodukten.

Misschien is het een oplossing als ik zeg maar zelf alles produceer. Maar dan gaat de belasting zich weer afvragen hoe ik dat allemaal zelf kan maken. En personeel aannemen is weer te duur voor mij :-\

Link naar reactie
  • 0

De producenten hoeven het niet op te geven als het om kleine bedragen gaat en het een hobby is. Zodra dit een zakelijke vorm gaat aannemen, wordt het een ander verhaal.

 

Zomaar een ideetje, weet niet of je er wat aan heb:

Wat jij nu probeert te doen (volgens mij) is het bundelen van meerdere hobbyisten en hun werk verkopen. Waarom zou je het inkopen en het risico naar jezelf toetrekken? Waarom laat je hun de producten niet aanbieden en vang daar een aantal procent over.

 

Zelf produceren is geen optie, want dan moet je ook de grondstoffen inkopen en daar mis je de facturen voor.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

De producenten hoeven het niet op te geven als het om kleine bedragen gaat en het een hobby is. Zodra dit een zakelijke vorm gaat aannemen, wordt het een ander verhaal.

 

Wat die producenten wel en niet doorgeven aan de belastingdienst is hun probleem. Waar je echter voor moet zorgen is dat je eigen zaken wel in orde zijn, dwz. als je ergens geld aan uitgeeft daar de juiste papieren bij hebben. Iets dat je inkoopt zonder een factuur of iets vergelijkbaars, is domweg geen inkoop. Dat neemt niet weg dat je best iets kunt inkopen van een particulier, want ook die kan je best een betalingsbewijs verstrekken. Of die particulier vervolgens iets daarover tegen de belastingdienst zegt, is niet jouw probleem of verantwoordelijkheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Zomaar een ideetje, weet niet of je er wat aan heb:

Wat jij nu probeert te doen (volgens mij) is het bundelen van meerdere hobbyisten en hun werk verkopen. Waarom zou je het inkopen en het risico naar jezelf toetrekken? Waarom laat je hun de producten niet aanbieden en vang daar een aantal procent over.

 

Ja dat is wel waar maar dan gaat het leuke van het verkopen er voor mij af.

het doel is namelijk om uiteindelijk een winkel te beginnen maar dat kan dus niet...

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan dat wel. Hoe denk je dat kringloopwinkels, antiek & curiosazaken en dergelijke werken? Zij kopen in bij particulieren en verkopen aan particulieren. Of autohandelaren? Bij deze handelaren speelt hetzelfde 'probleem'. Jij legt vast wat je inkoopt, je hoeft de identiteit van de verkoper niet vast te leggen denk ik. Ik heb het zelf nog nooit aan de hand gehad maar je kunt dat gewoon eens aan een antquair vragen.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Das inderdaad wel een idee.. gewoon eens vragen aan iemand die dingen koopt van particulieren. Van autohandelaren weet ik dat er wel wat papierwerk komt kijken bij het inruilen van een auto - niet alleen een betalingsbewijs etc, maar natuurlijk ook de papierwinkel om het kenteken van naam te veranderen en wegenbelasting en verzekering op te zeggen.

 

Toch ben ik ervan overtuigd dat er op een of andere manier papierwinkel aan die inkopen moet vastzitten, anders zou iedereen zomaar wat kosten bijmekaar kunnen verzinnen onder het kopje 'inkoop van particulieren'...

Link naar reactie
  • 0

Barbara,

 

het beste kunnen je leveranciers gewoon even naar de kantoorboekhandel gaan om een kwitantieboekje te kopen... (of jij kunt het ze geven natuurlijk... bonnetje bewaren!) Kost trouwens bijna niks.

 

Iedere keer dat ze geld van jou krijgen geven ze jou een ingevulde kwitantie terug. Gewoon netjes invullen en jij hebt je betalingsbewijs!

 

Ik heb het ook wel eens andersom gezien, dus dat jij 1 kwitantieboekje gebruikt voor het uitbetalen van bedragen aan diverse leveranciers...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een goede manier om een verzameling 'kassabonnetjes' op te bouwen. Maar ik weet niet zeker of het wel helemaal voldoende is, er moet wel BTW etc. op een bon staan meen ik. Details kun je het beste even vragen bij de belastingdienst, want je wilt niet in de situatie komen dat je onverwacht je kosten niet meer kunt opgeven!

Link naar reactie
  • 0

Benm en Barbara,

 

Er hoeft geen BTW op een kwitantie te staan hoor! Dat hoeft alleen als diegene die de goederen/diensten levert BTW plichtig is. Als dit gewoon hobbyisten zijn, dan heb je daar dus niet mee te maken.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Maar is een kassabon die je uitschrijft dan niet hetzelfde als een factuur? op de site van de Kvk staat het volgende:

 

Op een factuur moet staan:

  • datum en nummer;
  • naam en adres van de leverancier of afnemer (bij handel met andere landen van de EU ook het BTW-identificatienummer);
  • omschrijving van het geleverde goed of de verrichte dienst;
  • prijzen exclusief BTW;
  • de BTW-bedragen, uitgesplitst naar BTW-tarief;
  • uw inschrijvingsnummer bij de kamer van koophandel

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een verschil tussen een kassabon en een factuur. Kassabonnen zie je bij mensen die het kasstelsel hanteren, dus vaak bij winkels, op de markt, in de horeca etc. Op een kassabon staan bijvoorbeeld niet de gegevens van de afnemer.

 

Een kwitantie zal in de regel inderdaad niet voorzien zijn van gespecificeerde BTW, en je kunt er gevoegelijk van uitgaan dan alles bij particulieren inclusief BTW is.

Link naar reactie
  • 0

Helaas... alles dat je van particulieren koopt is onbelast. Dat is wat anders dan inclusief BTW, want dat zou betekenen dat je die BTW terug zou kunnen vorderen... en dat kan dus niet, met enkele uitzonderingen (tweedehands goederen bijvoorbeeld).

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.