• 0

Herinvestering: hoe afboeken?

Uit een voorgaand jaar (2007) heb ik een post van 25.000 euro aan "Herinvesteringsreserve" openstaan.

 

(hierover is indertijd dus geen vennootschapsbelasting betaald omdat er immers nog ge-herinvesteerd zou kunnen worden; verkoop oud bedrijfspand, en dan binnen 3 jaar een aankoop mogelijk nieuw bedrijfspand, dit is echter niet gebeurt)

 

Over 2009 heeft mijn BV een verlies geleden van 25.000 euro en er is geen nieuw bedrijfspand aangekocht.

 

Ik wil dus deze herinvestering boeken naar omzet en waarmee m.i. de winst/verlies op ca. 0 euro uitkomt.

 

Hoe dien ik dit boekhoudkundig te boeken, of dien ik dit enkel in de aangifte VPB 2009 te regelen?

 

Ik dacht eerst om per 31-12-2009 De herinvestering over te boeken naar omzet, maar denk dat dit niet juist is.

 

Gaarne jullie advies!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik eigenlijk bedoel is dat er een post herinvesteringsreserve op mijn Balans 2009 staat waar ik vanaf wil...

 

m.a.w. ik wil deze via memoriaal omboeken naar bijv. Overige Opbrengsten... maar is dit boekhoudkundig wel juist? oftewel hoe kom ik van deze post af ?

Link naar reactie
  • 0

Je moet deze reserve gewoon vrij laten vallen naar de resultaten rekening boeken als winst (dat wist je al), je omzetrekening is inderdaad niet logisch. dat vertekent je omzet.

Feitelijk is het een boekwinst op verkoop activa. Vaak vind je in een boekhouding ook een rekening 4.... Resultaat verkoop activa, meestal in dezelfde reeks als de afschrijvingsrekeningen. Eventueel kun je ook de oude afschrijvingsrekening van het bedrijfspand gebruiken.

 

Op die manier is duidelijk uit welke bron de winst is ontstaan. (verkoop van activa) en heb je niet ineens 25000 meer omzet in 2009 die nooit is gemaakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.