• 0

Hoe Ned. bankrekening voor bedrijf uit India openen?

Ik ga een agentencontract aan met een groot IT-bedrijf in India. Dat betekent dus dat ik mij als agent moet registreren bij de KVK, maar dat ik contracten afsluit uit naam van het Indiase IT-bedrijf.

 

Nu is het natuurlijk handig als Nederlandse klanten niet hun geld hoeven over te maken naar een Indiase bankrekening: Dit kost nl. erg veel geld. VoOr India is het nadeel dat het lang duurt voor het geld ontvangen is, en soms zelfs "zoekraakt"....

 

Ik heb de ING gebeld, maar zij zeggen dat zij alleen een bankrekening kunnen openen voor bedrijven die hier ingeschreven staan bij de KVK. En dat is dus niet het geval. Er wordt geen branch-office of rechtspersoon ingeschreven; de BV zou dan leeg zijn op het verplicht te storten kapitaal na....Maar is het dan wellicht mogelijk dat de DGA van dat bedrijf zich inschrijft als eenmanszaak? En mij machtigd voor die inschrijving? Want dan kan ik nl. gemachtigd worden om ook die bankrekening te openen.

 

Heeft iemand enig idee? Of een ander idee/ Hoe kunnen zij nu die Nederlandse bankrekening openen?

Ik ben benieuwd naar de reaktie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De meest simpele oplossing is dat de klanten het geld naar jou overmaken, en jij naar het bedrijf in India (bijv 1x / maand of 1x/ kwartaal). Maar ook daar zitten haken en ogen aan.

 

Een andere optie is dat het Indiase bedrijf eens informeert bij een NL bank in India naar mogelijkheden.

 

Als de Indiase directeur (eigenaar?) zich inschrijft bij de KvK moet dat ook op een NL adres.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In het betalingsverkeer met India zijn de valuta bepalingen van de RBI (Reserve Bank of India)het belangrijkste om rekening mee te houden.

 

De INR is namelijk niet volledig vrij inwisselbaar.

Wel zijn er verschillende voordelen voor bedrijven in India die in buitenlandse valuta verdienen

Ook voor het openen van een rekening buiten India moet het Indiase bedrijf voldoen aan de regels van de RBI.

 

Als het bedrijf een factuur stuurt aan de klant in Europa zal ook de betaling naar India moeten gebeuren. Dus voor klanten die door je bemiddeling zaken doen met India zullen ook wel een internationale betaling kunnen doen.Ik neem hierbij aan dat het prijsvoordeel groot genoeg is voor de extra kosten.

 

Ook rekening houden met andere erg belangrijke zaken.

Als het bedrijf uit India hier niet geregistreerd zal zijn zal de aansprakelijkheid waarschijnlijk bij jezelf uitkomen.( hier zijn nog veel meer aandachtspunten)

 

Is het dan geen optie om te bekijken of je de verkoop niet als agent maar voor eigen rekening ( inkoop en verkoop)kunt doen

. dan hebben je Nederlandse klanten een Nederlandse leverancier en jijzelf een leverancier uit India)

 

Gr.

Ruben

Link naar reactie
  • 0

@Ruben,

dank voor je tip.

 

Zij hebben die mogelijkheid ook gegeven: ik zoek klanten, en maak zelf met hun afspraken, en ik koop de sites bij India.

 

Probleem is echter, dat ik dan niet kan optreden als hun partner en kan niet verwijzen naar een website met zeer indrukwekkend portfolio. En dat porfolio is van essitieel belang om leads om te zetten in klanten. Als je bijv. reageert op opdrachten die op freelance sites gepbliceerd worden, dan ben je praktisch kansloos als je geen terzake ervaring kunt aantonen dmv portfolio. Zeker bij grote opdrachten, wordt je bijna altijd afgewezen. \

 

Dus er is maar 1 optie: het contract tekenen als marketingpartner.

Ik schrijf mij dan in bij de KVK, en deze naam komt dan als partner op de Indiase website, onder NL. domein.

 

Er is mij afgeraden om door het indiaase bedrijf een KVK-inschrijving te laten , op mijn adres. Dit bedrijf zal een boekhouding etc moeten voeren. En als er beslag gelegd wordt, dan gebeurt dat op mijn adres.Een (duur) postadres zou dan een optie zijn voor hun. Maar.................

 

Nu heb ik zojuist van iemand een tip gekregen : het kan simpeler. . En dat is dus mijn volgende vraag (wellicht onder een nieuw topic?? Dat moet de webmaster dan maar even bepalen).

 

Ik schrijf mij in bij de KVK onder een zelf gekozen naam(als partner).

Met deze inschrijving kan ik bij de Postbank (werd mij verteld) een ESCROW rekening/een derdenrekening openen.

Ik ben dan de eigenaar van die rekening, maar ik kan als tenaamstelling, de naam van het indiaase bedrijf opvoeren.

Deze rekening moet dan alleen gebruikt worden voor het ontvangen van betalingen van Nederlandse klanten. Ik zou dan 1x per maand bijv. het saldo overboeken naar India, onder aftrek van mijn provisie. Zo hebben de klanten geen last van hoge bankkosten, en heb ik iedere maand mijn provisie. En India bespaart heel veel bankkosten.

 

Het advies dat ik verder meekreeg:

1.Zorg ervoor dat er geen mogelijkheid is voor roodstaan, als je hun de TANcodes geeft, en zij alles transacties kunnen doen (maar eigenlijk ben ik de eigenaar van die rekening).

 

Dus die Escrow rekening lijkt mij een hele goede optie. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.