• 0

eenmanszaak omzetten in holding, teneinde te participeren in een bv

Ik heb op dit moment een eenmanszaak en heb nu een aanbod gekregen om in een nieuw te starten bv te participeren, Ik zou dan een meerderheidsbelang in deze nieuwe bv krijgen. Mijn eventueel toekomstige compagnon gaf aan dat het dan verstandig zou zijn om mijn eenmanszaak om te zetten in een holding / bv, om zo eventuele aansprakelijkheid privé te ontlopen.

Ik zou dan via de mijn holding / bv 70 % van de aandelen van de nieuwe bv verkrijgen.

 

ik heb hier een aantal vragen over:

- kan deze constructie?

- zitten hier valkuilen cq angels aan vast?

- hoe werkt dit fiscaal?

- klopt het dat ik voor het starten van een bv EUR 18000 moet storten en dat ik nadat de bv opgestart is weer vrij kan beschikken over dit bedrag?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Pdat

 

Bij de inbreng van een eemanszaak in een BV komt nogal wat kijken. Het beste advies dat ik je geven kan: ga er niet alleen aan beginnen, maar schakel hulp in van een fiscalist.

 

Jouw vragen:

- ja, uiteraard kan deze constructie;

- te veel om op te noemen hier. Ik verwijs je wel graag naar deze column over dit onderwerp waarin vast e.e.a. aan bod komt;

- de eenmanszaak houdt op te bestaan per de datum dat deze fiscaal omgezet wordt in de BV. Vanaf die datum spelen de regels van de BV (vennootschapsbelasting, jij in loondienst bij de BV, dividend, etc.) en neemt de BV de onderneming van de eenmanszaak over;

- Als jouw eenmanszaak minimaal 18.000 waard is (accountantsverklaring vereist) dan is geen storting in cash nodig. De waarde van de eenmanszaak kan dan gebruikt worden als storting van het aandelenkapitaal.

 

Zoals gezegd en ook wel blijken mag uit de column komt er veel bij kijken. Je goed laten voorlichten is dan ook de beste zet die je kunt doen in een dergelijk geval.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.