• 0

Spam regelement

Beste mensen.

 

Ik beheer een website met ongeveer 2000 leden. Nu is dit allemaal redelijk koek en ei, en we versturen elk weekend een nieuwsbrief naar onze leden. Vandaag ontvingen we een email van een persoon die ons aan zou geven als we geen mogelijkheid bieden tot uitschrijven. Hij beschouwt onze emailberichten als ongewenste spam. Dit terwijl het lid uit eigen wil lid is geworden op onze website, maar dat terzijde. Dit heeft ons wakker geschud, want we hadden hier nog helemaal geen rekening mee gehouden. Inmiddels hebben we op onze voorpagina een bericht geplaatst dat ze zich af kunnen melden via de email.

 

Echter, nu is mijn vraag wat onze verplichtingen zijn met betrekking tot het versturen van onze nieuwsbrieven. Dus, wat moeten we doen om aan de wet met betrekking tot het versturen hiervan te voldoen.

 

Alvast bedankt,

 

Christian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt erop dat je het al goed hebt geregeld. Ik neem aan dat je aangeeft dat mensen mailings gaan ontvangen als ze zich registreren als lid, zo niet, dan moet je dat expliciet doen.

 

Je mailing is dus al opt-in, dus eigenlijk hebben ze weinig te klagen. Natuurlijk moet je ook wel een manier bieden om er weer vanaf te komen, bijvoorbeeld door het lidmaatschap op te zeggen, of de optie te geven geen mailing te ontvangen.

 

Het mooiste vind ik zelf een 'unsubscribe' link te plaatsen bij iedere mailing, zodat mensen het met 1 klik stop kunnen zetten.

 

Tegenover de persoon die klaagt: Leg hem uit dat hij zelf lid is geworden, en hoe hij daar weer vanaf kan komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is inderdaad dat we niet hebben aangegeven dat ze regelmatig mailings ontvangen. Daar zijn we nu mee bezig.

 

Vanaf de eerst volgende nieuwsbrief zal er onderaan een verkorte disclaimer verschijnen en zal er een uitschrijflink worden vermeld.

 

Is het verder raadzaam een zogenaamde privacy policy op te stellen, met daarin een omschrijving wat er met persoonsgegevens en emailadressen gebeurd?

 

Christian

Link naar reactie
  • 0
Echter, nu is mijn vraag wat onze verplichtingen zijn met betrekking tot het versturen van onze nieuwsbrieven. Dus, wat moeten we doen om aan de wet met betrekking tot het versturen hiervan te voldoen.

 

Spam is niet zozeer ongevraagd berichten versturen als wel mensen lastig vallen waar je niks mee hebt. Als jij je klanten een nieuwsbrief stuurt, dan valt dat niet onder spam. Al jij op die manier van je klanten af wil, moet jij dat weten ;D. Als je een club hebt en je stuurt je leden een nieuwsbrief, dan is dat ook geen spam. Het zou netjes zijn als je je klanten of leden een opt-out optie zou bieden, maar daar ben je volgens mij niet eens toe verplicht.

 

Het ligt ook een beetje aan het soort berichten dat je verstuurd. Als je "nieuws" over je community stuurt dan moet dat gewoon kunnen. Als je reclame van derden gaat sturen, dan kan ik me voorstellen dat mensen boos worden. Maar stel dat mensen "gratis" lid worden van de community, en jij moet "reclame" sturen om de community in de lucht te houden, dan moeten de leden dat accepteren, of ze zeggen hun lidmaatschap op.

 

Wat ik heb begrepen van alle wetsvoorstellen rondom spam, is dat het niet gaat om communicatie met "klanten" of met "leden" in jouw geval. Ik zou echter wel in je "regelement" zetten dat je "leden" nieuwsbrieven stuurt en dat zoiets bij het lidmaatschap hoort. Een opt-out functie is helemaal mooi.

 

Laat je niet uit het veld slaan, sommige mensen reageren nogal fel als ze denken dat ze gespamt worden. Een vriendelijke reactie van jou, met uitleg en de mogelijkheid voor opt-out doet meestal wonderen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Spam is niet zozeer ongevraagd berichten versturen als wel mensen lastig vallen waar je niks mee hebt.

 

Voor zover ik begrijp neigt de regulering zich wel degelijk tegen die ongevraagde berichten te keren. Oftewel: ongevraagd versturen is per definitie lastig vallen.

 

Ook hier wordt het mailvraagstuk weer vanuit de push-optiek bekeken. Iemand heeft ooit eens een adres achtergelaten, en prompt vinden jullie dat je daar jouw belangrijke nieuws naar mogen versturen. Draai dat nou eens om. Vraag expliciet toestemming om te mogen mailen, maak jouw mail elke keer zo interessant mogelijk (dus geen verkooppraatjes) en bied je ontvangers een heel simpele opt-out procedure.

 

Verder wil ik jullie attenderen op de Wet Bescherming Persoonsgegevens waarin vastgelegd is dat adresverzamelingen aangemeld dienen te zijn bij het College Bescherming Persoonsgevens, tenzij je onder de vrijstellingen valt. Wanneer je dus zorgvuldig te werk wil gaan, controleer je ook dat aspect van je maillist.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de reacties,

 

Ik zal even het een en ander toelichten. Op onze internetsite bieden we verschillende diensten aan voor mensen met een eigen website. Zoals, gastenboeken, mailformulieren en meer. Als iemand deze wil gebruiken moeten ze lid worden van onze website zodat ze bijvoorbeeld een eigen gastenboek aan kunnen maken.

 

Bezoekers kiezen er dus ook expliciet voor om van onze diensten gebruik te maken en laten hun emailadres dus niet 'zo maar' bij ons achter.

 

De enige gegevens die wij van onze leden bijhouden zijn een gebruikersnaam, wachtwoord, emailadres, websiteadres en de geboortedatum. Het email adres wordt door ons regelmatig benut voor het verstrekken van informatie met betrekking tot updates van onze website en aanpassingen binnen onze diensten.

 

We zijn ons er nu ook zeer zeker van bewust dat we een opt-out toe moeten passen en we zullen daarom ook vanaf nu elke nieuwsbrief voorzien van een link en een kleine disclaimer.

 

Wellicht dat je me iets meer kunt vertellen over de wet met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens. Het is mij niet echt duidelijk of wij hier wel of geen rekening mee moeten houden en zo ja, wat zijn dan de dingen die wij moeten wijzigen om alles volgens de wet kloppend te laten verlopen?

 

Christian

Link naar reactie
  • 0
In Nederland is de meeste spam strijdig met de Wet bescherming persoonsgegevens (tenminste, dat denken sommige mensen). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is de Nederlandse uitwerking van de Europese Dataprotectierichtlijn uit 1998. Deze wet is ingegaan op 1 september 2001 en geeft regels voor het omgaan met persoonsgegevens. Informatie over deze wet wordt gegeven door het College Bescherming Persoonsgegevens, voorheen de Registratiekamer. Dit is een onafhankelijk bestuursorgaan dat toezicht houdt op de naleving van de wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen. <...> Voordat de verantwoordelijke met de verwerking van persoonsgegevens begint, moet hij bepalen voor welk doel of welke doelen hij dat doet. Daarnaast mag de verantwoordelijke alleen op basis van één of meer in de WBP genoemde grondslagen persoonsgegevens verwerken. Voorbeelden van grondslagen zijn uw toestemming, het nakomen van een wettelijke verplichting en het uitvoeren van een overeenkomst. Zodra een organisatie gegevens over u verzamelt, moet u geïnformeerd worden over het doel van het verzamelen en de naam en adres van die organisatie.

 

 

 

 

Ander SPAM-nieuws.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.