• 0

Oneigenlijke verkoop van dochter bv voor faillissement?

hallo,

 

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden en jullie wellicht met alle ervaringen hier in mee kunnen denken.

Een klant van mij is onlangs failliet gegaan waardoor ik met een vordering van circa 150.000 blijf zitten.

 

Nou heeft deze ondernemer vanuit zijn groep vorig jaar augustus een dochter bv verkocht aan zijn compagnon. Hij heeft hiervoor een lage prijs (circa 200.000) gekregen (ter kwijtschelding van schulden van de moeder maatschappij). Daarnaast heeft hij echter een management overeenkomst voor vier jaar bedongen bij de koper met een opbrengst van 400.000.

Dit is volgens mij oneigenlijke verkoop en deze waarde hoort bij de verkoop opgeteld te worden.

 

Het verkochte bedrijf had een jaaromzet van cica 9 milj met een winst van circa 8%.

 

Ik wil via de rechtbank het verzoek doen om de verkoop nietig te verklaren op basis van oneigenlijke waardebepaling. Hierdoor komt de verkochte onderneming aan de curator toe, deze kan hem dan weer verkopen tegen een reeeler bedrag en de opbrengsten aan wenden om de schuldenaren af te lossen. De vraag is of als het zo was gelopen er uberhaupt wel een faillisement was gekomen.

 

Weet iemand of dit mogelijk is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Dionl

 

Voordat we iets kunnen zeggen hierover eerst een wedervraag:

 

Jouw klant, was dat een dochter BV van een van de andere BV's uit zijn groep? Oftewel: hij heeft een holding BV met daaronder meerdere BV's. Een van die BV's is failliet (jouw klant) en een geheel andere BV heeft hij goedkoop verkocht.

 

Zie het schema in de bijlage.

 

klopt dit beeld?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ joost

 

Mijn klant was de holding. Onder de holding hingen vijf dochter bv's.

2 van deze dochters zijn vlak voor faillissement verkocht. Voor de overige drie dochters inclusief de holding is eind vorig jaar faillissement aangevraagd.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al contact gehad met de curator hierover?

 

Ik kan me zo indenken dat als de holding voor faillissement twee dochters te goedkoop verkocht heeft, dat de curator toch ook onderzoeken zal of er een actio pauliana (kortweg, bezit van de failliet in zicht van faillissement te goedkoop verkocht ten nadele van andere schuldeisers) begaan is door de bestuurder van de failliete holding.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De curator geeft aan dat de fiscale waardebepaling in principe aan de lage kant was maar niet ontoelaatbaar. Zij denkt nog na over de waarde die over is gegaan naar de eigenaar. Dit omdat niet duidelijk is of die waarde de bv of de eigenaar toekomt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.