Gedachtes over online vrijwillige collaboratie (zoals HL)

Aanbevolen berichten

Hoi Joost,

 

Ad 1: ik heb te weinig kennis om hier over te oordelen. Het lijkt inderdaad wel ok.

Ad 2: tsja. Nieuwe bezems vegen schoner he :) Dit zal wel eeuwig een punt van discussie blijven. Dit filmpje verduidelijkt het probleem in een paar minuten. En dit wordt bevestigd in de wetenschappelijke literatuur.

 

Deze draad wil ik niet zien als een kritiek op higherlevel, maar als aanbieding om kennis over gemeenschappen als deze nog beter te maken.

 

(Welke informatie ik begrepen heb Kermie ook graag wil)

 

 

Link naar reactie

Deze draad wil ik niet zien als een kritiek op higherlevel, maar als aanbieding om kennis over gemeenschappen als deze nog beter te maken.

 

 

Ook kritiek is welkom hoor!

 

Het onderzoek naar de boete door kinderdagverblijven ken ik. Erg leuk ook. Daar wordt overigens duidelijk dat 'straffen' voorzover daar hier sprake van is, dan wel vergelijkbaar, averechts werkt als er een voorafgaande sociale 'afspraak' was. Daarbij geldt voor NY Times dat ze op voorhand zelf de zaken afgekaderd hadden en dat voor het kinderdagverblijf gold dat ze zelf de boete uitdelen.

 

Ik zie dat op HL niet terugkomen. ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

... Het onderzoek ... wordt ... duidelijk dat 'straffen' ... averechts werkt als er een voorafgaande sociale 'afspraak' was...

 

Sociale impliciete afspraken heb je hier natuurlijk ook. Belangrijkste voor mij is: "wees een beetje aardig tegen elkaar"

 

Daarmee wordt dit onderzoek relevant.

Daarbij geldt voor ... het kinderdagverblijf ... dat ze zelf de boete uitdelen.

Inderdaad zou het nog negatiever werken als de moderatoren de kneuzen uit zouden delen.

 

Frank:

Overigens ben ik het zelf met 2) niet eens. Mensen leren zowel van positieve als negatieve feedback.

Daar kun je met onderzoeksresultaten in de hand over twisten.

 

Het belangrijkste is echter niet of mensen iets leren, maar of ze enthousiaste deelnemers van een forum zijn/worden. Als ze dat geworden zijn is het onontkoombaar dat ze dingen leren. Straffen is altijd een flinke domper op enthousiasme.

 

Doordat ik 2 punten noemde, heb ik de discussie een beetje gestuurd. De video is echter breder en is mijns inziens een goede bron van basiskennis over "online vrijwillige collaboratie."

Link naar reactie

wat zie jij als het juiste niveau van moderatie voor HL, en waarom?

 

Ik heb geen idee. Ik vind het wel redelijk goed zo. Soms wat streng, maar ach.

 

Ik zou wel de kneuzen afschaffen. Kneuzen geef je aan trollen en spammers - die zijn hier niet/nauwelijks -, en niet als iemand uit onwetenheid een verkeerde vraag stelt, of niet formeel genoeg antwoordt.

 

Een kneus hoor je enkel te geven als duidelijk is dat iemand kwade wil heeft. Dit zie ik hier heel weinig, dus verwacht ik ook weinig kneuzen te zien.

 

Wat ik echter zie, is dat kneuzen soms uit kwade wil lijken te zijn geplaatst. Wat bij mij de rare reactie oproept: deze gegeven kneus zou ik een kneus willen geven. De omgekeerde wereld.

 

Als je kneuzen niet af wilt schaffen, kun je een extra stukje over kneuzen in je gebruiksvoorwaarden zetten: "kneuzen geef je aan trollen en spammers. Bij hoge uitzondering aan noobies. Wees aardig voor elkaar"

 

Link naar reactie

Weet je wat het met onderzoeken is, niemand weet hoe eerlijk het allemaal onderzocht wordt.

 

Wat je zegt dat mensen minder productief zijn door het kneuzen en reuzen is natuurlijk onzin, gezien het aantal topics en antwoorden en lezers die er dag zijn.

Ik ben een groot voorstander van de reuzen en kneuzen, mensen denken iets langer na voordat ze wat posten. Waardoor de kwaliteit een stuk hoger ligt dan op het gemiddelde andere fora.

 

Ik kan natuurlijk niet voor de andere mensen hier spreken, maar ik vind de sfeer heel prettig hier. Vooral omdat de moderators geen last hebben van, zoals ik dat noem, het tiran/dictator syndroom. Iedereen wordt gelijk behandeld.

 

Gebruikerservaringen zijn nu eenmaal beter dan alle testen en onderzoeken bij elkaar. Wat niet wil zeggen dat het onder de loep nemen van de werkwijze een slecht ding is.

Link naar reactie

wat zie jij als het juiste niveau van moderatie voor HL, en waarom?

 

Ik heb geen idee. Ik vind het wel redelijk goed zo. Soms wat streng, maar ach.

 

 

Toch snap ik dan niet:

 

Ik haal hier 2 adviezen uit voor higherlevel:

 

1. Kies een geschikt niveau van moderatie.

2. Straf (kneuzen) werkt contraproductief.

 

 

waarmee je voor mij suggereert dat het huidige moderatieniveau niek geschikt is. Als dat nl wel zo is, is het advies toch niet van toepassing?

 

Ik begrijp wel je mening over kneuzen, alleen past dat beter in dit topic. Als je dat doorleest wordt Joosts verzuchting ook meer duidelijk. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Wat je zegt dat mensen minder productief zijn door het kneuzen en reuzen is natuurlijk onzin, gezien het aantal topics en antwoorden en lezers die er dag zijn.

U hebt gezocht op het woord: contraproductief.

RESULTAAT

con·tra·pro·duc·tief bn nutteloos, averechts

Ik ben een groot voorstander van de reuzen en kneuzen, mensen denken iets langer na voordat ze wat posten. Waardoor de kwaliteit een stuk hoger ligt dan op het gemiddelde andere fora.

 

Ik kan natuurlijk niet voor de andere mensen hier spreken, maar ik vind de sfeer heel prettig hier. Vooral omdat de moderators geen last hebben van, zoals ik dat noem, het tiran/dictator syndroom. Iedereen wordt gelijk behandeld.

 

Gebruikerservaringen zijn nu eenmaal beter dan alle testen en onderzoeken bij elkaar. Wat niet wil zeggen dat het onder de loep nemen van de werkwijze een slecht ding is.

Eens :)

 

Het heeft voordelen en nadelen.

 

Fred:

waarmee je voor mij suggereert dat het huidige moderatieniveau niek geschikt is. Als dat nl wel zo is, is het advies toch niet van toepassing?
Eens. Ik suggereer dat het moderatorniveau beter kan - zoals altijd alles beter kan. Wat specifiek beter kan en hoe weet ik niet.

 

Ik gaf in mijn eerste post een video die je snel een basisbegrip over het onderwerp geeft, wat denk ik handig is voor mensen die al wat langer over het onderwerp hebben nagedacht, en hen dus misschien nieuwe inzichten geeft. Zo was het bericht eigenlijk bedoeld.

 

Laatste: :)

 

 

Link naar reactie

Eens. Ik suggereer dat het moderatorniveau beter kan - zoals altijd alles beter kan. Wat specifiek beter kan en hoe weet ik niet.

 

Het heeft denk ik weinig zin te stellen dat het altijd beter kan. Dat is nl een open deur. Parodierend zou ik kunnen stellen dat het altijd slechter kan. ;D Waardevoller is het als je aangeeft wat er beter kan, en evt hoe. Of tenminste een richting.

 

En zelfs al kan het beter, en weten we ook nog wat en hoe, dan is het nog de vraag of de extra inspanningen opwegen tegen de bereikte verbetering.

 

Even voor de goede orde: als leden een voorstel hebben of een idee om iets op HL te verbeteren, laat je dan gewoon horen. Zelfs al ga ik er over zeuren, ik ben wel geïnteresseerd, en ik weet dat de andere mods dat ook zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Wat je zegt dat mensen minder productief zijn door het kneuzen en reuzen is natuurlijk onzin, gezien het aantal topics en antwoorden en lezers die er dag zijn.

U hebt gezocht op het woord: contraproductief.

RESULTAAT

con·tra·pro·duc·tief bn nutteloos, averechts

 

Sorry dacht dat het het ongekeerde van productief was. Maar veranderd niets aan mijn standpunt, want het werkt juist alles behalve avrechts of negatief, gezien het aantal gebruikers en zinvolle toevoegingen.

Link naar reactie
Even voor de goede orde: als leden een voorstel hebben of een idee om iets op HL te verbeteren, laat je dan gewoon horen. Zelfs al ga ik er over zeuren, ik ben wel geïnteresseerd, en ik weet dat de andere mods dat ook zijn.

 

:) Ok.

 

Ik heb verder niks meer.

 

Ik vertrouw erop dat jullie de argumenten voor en tegen kneuzen meenemen. Misschien staan in deze draad wel argumenten/bewijzen die niet eerder genoemd waren.

 

Maar ik wou alleen een aardige video delen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.