• 0

De Jip-en-Janneke jaarrekening: de balans kwijt!

Hallo collega's.

 

Zoals zovelen beknibbel ik op een accountant door zelf een jip-en-janneke boekhouding erop na te houden in Excel. Nu probeer ik hieruit een W&V rekening en een balans op te stellen, maar ik krijg mijn balans niet in balans!

 

Om te beginnen even de onderdelen vereenvoudigd op een rijtje:

 

1) het bedrijf is in 2009 gestart, dus een schone lei.

2) Ik heb inkomsten gehad: A

3) Ik heb geld gestort op de rekening van het bedrijf: B

4) Ik heb met prive-geld aankopen gedaan voor het bedrijf: C

5) In heb via de bankrekening aankopen gedaan: D

6) Ik heb meer uitgaven dan inkomsten, dus ik heb teruggaaf van BTW: E

7) Behalve het laatste kwartaal, maar daar heb ik de KOR gebruikt: F

8 ) Er blijft een saldo over op de zakelijke bankrekening: G

9) Ik heb een openstaande rekening van een leverancier: H

10) Ik heb een openstaande rekening van een klant: I

 

Om te beginnen kan ik het antwoord op een tweetal vragen nergens terugvinden:

a) De openstaande rekeningen, zet ik die bruto (incl. BTW) of netto op de balans?

b) De 'inkomsten' van de KOR tel ik op bij mijn winst, maar moet ik de teruggaaf van de BTW ook meetellen? (bedrag E).

 

 

Nu bouw ik mijn W&V rekening als volgt op:

Winst = Inkomsten - Uitgaven: A+F-C-D

 

Voor de balans moet ik het Eigen Vermogen (EV) berekenen:

EV = Winst + Stortingen: (A+F-C-D)+B

 

En de balans is ook al eenvoudig:

Activa: I + G

Passiva: EV + H

 

En toch is er geen balans in de balans...

Maak ik een denkfout of is het gewoon een tikfout in mijn boekhouding?

De enige variabele die niet in de balans noch W&V terugkomt is E... (zie vraag b)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Dank voor je feedback. Ik trek het niet in twijfel, maar heb toch nog wat onduidelijkheid over je statement.

 

Voorbeeld:

 

Inkomsten 100 netto.

Uitgaven 100 netto.

 

Dan kan ik de 19 euro BTW op de uitgaven van de belasting terugvorderen, en de 19 euro BTW die ik moet afdragen aan de belastingdienst hoef ik wegens de KOR niet te betalen. Dus op het eind van dit voorbeeld heb ik 19 euro saldo op de bankrekening en dus de balans staan aan activa, en dus ook 19 euro aan passiva in het EV. De groei van het EV kan alleen komen door het maken van winst, dus moet die 19 euro aan inkomsten worden opgenomen in de W&V rekening.

 

Waar zou ik anders die 19 euro moeten laten die ik aan de KOR overhoud?

 

Alvast iedereen dank voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Edit:

 

Het voorbeeld gaat alleen maar op als ik de inkomsten en uitgaven in verschillende kwartalen doe. B.v. In Q2 de uitgave van 100 euro netto -> 19 euro terug. In Q3 de inkomsten van 100 euro netto. De te betalen 19 euro is dan terug te vragen via de KOR.

 

Link naar reactie
  • 1

Beste,

 

Ik vind het statement ook onduidelijk en feitelijk klopt het ook niet. Je BTW staat wel degelijk op de balans en je debiteuren (klant) en crediteuren (leverancier) neem je ook op incl BTW. De meest zuivere methode is.

Je moet inderdaad de btw die je te vorderen hebt op uitgaven opnemen als vordering op de balans. Zo ook bij Inkomsten verantwoord je die als te betalen btw op de balans. Het saldo word normaal gesproken op aangifte afgedragen of teruggevraagd.

Als op het aangifte moment blijkt dat je de KOR kan toepassen dan boek je het saldo van dit voordeel als winst naar je W&V rekening. Als je 100% zeker bent dat je ieder jaar de KOR kan toepassen dan kun je dit voordeel natuurlijk ook gelijk bij het ontstaan van inkomsten naar de W&V rekening boeken. Ik zou wel een aparte rekening in de W&V rekening BTW-KOR voordelen o.i.d. aanmaken op die manier blijft je omzet excl btw en hou je een iets duidelijker inzicht bij evt controle ivm btw aansluitingen / verantwoording.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit niet zo in de KOR, maar die werkt toch per kalenderjaar? Dus als je in de eerste drie kwartalen geld teruggehad hebt, en je wilt over het hele jaar de KOR gebruiken omdat je in het 4e kwartaal btw af moet dragen, dan moet je wel de btw die je in de eerste 3 kwartalen hebt ontvangen van de belastingdienst weer terugbetalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo collega's.

 

Zoals zovelen beknibbel ik op een accountant door zelf een jip-en-janneke boekhouding erop na te houden in Excel. Nu probeer ik hieruit een W&V rekening en een balans op te stellen, maar ik krijg mijn balans niet in balans!

 

Om te beginnen even de onderdelen vereenvoudigd op een rijtje:

 

1) het bedrijf is in 2009 gestart, dus een schone lei.

2) Ik heb inkomsten gehad: A

3) Ik heb geld gestort op de rekening van het bedrijf: B

4) Ik heb met prive-geld aankopen gedaan voor het bedrijf: C

5) In heb via de bankrekening aankopen gedaan: D

6) Ik heb meer uitgaven dan inkomsten, dus ik heb teruggaaf van BTW: E

7) Behalve het laatste kwartaal, maar daar heb ik de KOR gebruikt: F

8 ) Er blijft een saldo over op de zakelijke bankrekening: G

9) Ik heb een openstaande rekening van een leverancier: H

10) Ik heb een openstaande rekening van een klant: I

 

Om te beginnen kan ik het antwoord op een tweetal vragen nergens terugvinden:

a) De openstaande rekeningen, zet ik die bruto (incl. BTW) of netto op de balans?

b) De 'inkomsten' van de KOR tel ik op bij mijn winst, maar moet ik de teruggaaf van de BTW ook meetellen? (bedrag E).

 

 

Nu bouw ik mijn W&V rekening als volgt op:

Winst = Inkomsten - Uitgaven: A+F-C-D

 

Voor de balans moet ik het Eigen Vermogen (EV) berekenen:

EV = Winst + Stortingen: (A+F-C-D)+B

 

En de balans is ook al eenvoudig:

Activa: I + G

Passiva: EV + H

 

En toch is er geen balans in de balans...

Maak ik een denkfout of is het gewoon een tikfout in mijn boekhouding?

De enige variabele die niet in de balans noch W&V terugkomt is E... (zie vraag b)

 

 

 

Volgens mij gooi jij alles op een hoop.

 

Je past voor je eigenvermogen winst - stortingen toe waar je post D ook in meeneemt die je ook bij de W&V moet toepassen.

 

Ik weet niet hoe je excell eruit ziet maar besparen op een accountant is natuurlijk alleen zinvol als je weet wat je doet, en dat maak ik hier niet helemaal uit op.

 

Je resultaat wordt gevormd uit alle verkopen minus zakelijke kosten, dat zijn dus bijvoorbeeld inkopen, kamer van koophandel, huisvestingskosten, kantoorkosten etc etc etc.

 

De balans bestaat uit je bezittingen aan de ene kant (debet of de linker zijde) hierop staat onder andere de kas- en banksaldi, de inventaris en of je nog BTW te vorderen hebt.

 

aan de andere kant (credit of rechter zijde) hierop staat onder andere hoe je de linker zijde hebt gefinancierd, hier vindt je dus onder andere je eigen vermogen ofwel kapitaal, financieringen en ook de nog te betalen kosten (crediteuren of btw).

 

Het resultaat komt terug in de balans op je eigen vermogen, dus beginsaldo kapitaal -/- opname + stortingen +/- resulstaat = kapitaal op 31/12

 

De BTW is een verhaal apart, periodiek doe je aangiften het saldo daarvan staat op de balans, want het is aannemelijk dat je het saldo van bijvoobeeld het 4e kwartaal niet al op 31/12 hebt voldaan, laat staan ontvangen. Eventueel moet er na het boekjaar nog een correctie gemaakt worden die je dus pas in het boekjaar daarna betaald/ontvangt waardoor je dus een saldo op de balans krijgt.

 

De kleine ondernemersregeling is een berekening over het hele jaar, je dient dus alle kwartalen bij elkaar op te tellen en dat saldo zou dan de KO regeling zijn, dit bedrag kan overigens niet negatief zijn. als q1 tm q4 optelt en je hebt niet meer dan 1345 te betalen aan BTW mag je de KO regeling toepassen, je boekt dan het bedrag op resultaat (winst stijgt of verlies daalt), om de boeking in evenwicht te krijgen dien je dat saldo op de balans dus tegen te boeken bij BTW zodat het saldo van de BTW naar nul (€ 0,-) teruggaat.

 

Op dit punt adviseer ik je te kijken of je de KO wel goed hebt toegepast, je moet namelijk eerst kijken of je met het saldo van het hele jaar recht hebt op vermindering dus het saldo van q1 tm q4 mag niet op terug te ontvangen staan als je de KO wilt toepassen, als je bijvoorbeeld bij q1 tm q3 al 300 euro hebt terugontvangen en over q4 moet je 200 euro betalen mag je dit kwartaal niet in de KO betrekken, omdat het saldo over q1 tm q4 100 euro terug te ontvangen is.

 

succes

gr.

erik

Link naar reactie
  • 0

Ik zit niet zo in de KOR, maar die werkt toch per kalenderjaar? Dus als je in de eerste drie kwartalen geld teruggehad hebt, en je wilt over het hele jaar de KOR gebruiken omdat je in het 4e kwartaal btw af moet dragen, dan moet je wel de btw die je in de eerste 3 kwartalen hebt ontvangen van de belastingdienst weer terugbetalen.

 

Of als het totale saldo negatief is het 4e kwartaal niet in de KO maar gewoon betalen, hangt idd af van het jaar saldo

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Met jullie aanwijzingen kwam ik er inderdaad achter dat:

 

1) Ik de KOR verkeerd heb toegepast. De KOR komt voor mij inderdaad op 0 uit (meer uitgaven dan inkomsten)

2) Ik de BTW status niet juist heb verwerkt. Nog niet ontvangen BTW Correcties op Q1 en Q2, terugbetaling van Q3 en de betaling in Q4 (had ik eerst op de KOR weggedrukt), stonden er in het geheel niet in. Dus dat was eigenlijk een puinhoopje. Maar met jullie hulp alles netjes aangeveegd: Op beide zijden van de balans de openstaande BTW bedragen opgenomen.

 

 

Nu kom ik op een balansverschil uit van 2 euro, maar dat vind ik wel terug in gestapelde afrondingen ergens.

 

Om mijn eigen vragen te beantwoorden / samenvatten:

Q a) De openstaande rekeningen, zet ik die bruto (incl. BTW) of netto op de balans?

A: (dank aan Roel Jongman). Die openstaande rekeningen moeten dus bruto, incl. BTW, op de balans.

 

Q b) De 'inkomsten' van de KOR tel ik op bij mijn winst, maar moet ik de teruggaaf van de BTW ook meetellen? (bedrag E).

A: De KOR tel je op bij je winst. De teruggaaf van de BTW komt niet terug in de W&V. Het saldo aan openstaande BTW moet wel aan beide zijden van de balans erbij komen, te betalen BTW aan de passiva kant, en te vorderen BTW aan de activa kant.

 

 

Dus ik heb effectief bovenstaand voorbeeld uitgebreid met:

11) Nog te betalen BTW van Q4: J

12) Nog te ontvangen BTW van Q1/2/3: K

 

En de balans uitgebreid naar:

Activa: I + G + K

Passiva: EV + H + J

 

 

Nu nog de laatste 2 euro opsporen, en eens op zoek naar een boekhoudprogramma of accountant voor 2010...

 

Case closed, en bedankt iedereen!

Link naar reactie
  • 0

Ik word niet helemaal wijs uit jouw antwoord.

 

De nog te betalen en/of nog te vorderen btw zet je op de balans. Krijg je over het hele jaar genomen per saldo btw terug, dan pas je de KOR niet toe (dan zou je namelijk niets terugkrijgen).

Als je de KOR wel toepast, dan moet je in dit geval dus de terugontvangen btw over Q1, Q2 en Q3 weer afdragen, dus dat staat dan op de balans als nog te betalen btw. Op de W&V staat in dat geval het bedrag dat je door toepassing van de KOR niet hoeft af te dragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De nog te betalen en/of nog te vorderen btw zet je op de balans. Krijg je over het hele jaar genomen per saldo btw terug, dan pas je de KOR niet toe (dan zou je namelijk niets terugkrijgen).

 

Inderdaad. De KOR pas ik niet toe. Dus de inkomsten van de KOR die ik optel bij de winst is 0 euro.

 

Als je de KOR wel toepast, dan moet je in dit geval dus de terugontvangen btw over Q1, Q2 en Q3 weer afdragen, dus dat staat dan op de balans als nog te betalen btw. Op de W&V staat in dat geval het bedrag dat je door toepassing van de KOR niet hoeft af te dragen.

 

Ook dat klopt. Nog af te dragen of te betalen BTW staat op de balans.

 

Ik denk dat hoe ik het verwoord best verwarrend kan zijn, maar dat je het wel goed hebt begrepen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.