• 0

Hoe VPB uit een voorgaand jaar boeken?

Hoi, ik zit met een voor mij lastig boekhoud probleem:

 

In 2009 heb ik onverwacht (door afschrijvingen) VPB uit 2008 terug ontvangen en heb hiervoor geen overlopende activa post vanuit 2008. Daardoor komt deze post nu op mijn resultatenrekening voor 2009 en betaal ik wederom vbp hetgeen niet de bedoeling is.

 

Is hiervoor een oplossing zodat je de teruggave buiten de resultatenrekening houdt, en toch de balans in evenwicht krijgt?

 

Thx, (weet dat het een beginners vraag is ;))

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vpb zit niet in de winst, dus een teruggave van vpb leidt niet tot een hoger bedrag aan belastbare winst. Die moet je daarop corrigeren. Commercieel zie je het wel in je resultaat, maar als je daar een andere afschrijvingsmethode gebruikt, dan heb je zowieso een ander resultaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik zit met een voor mij lastig boekhoud probleem:

 

In 2009 heb ik onverwacht (door afschrijvingen) VPB uit 2008 terug ontvangen en heb hiervoor geen overlopende activa post vanuit 2008. Daardoor komt deze post nu op mijn resultatenrekening voor 2009 en betaal ik wederom vbp hetgeen niet de bedoeling is.

 

Is hiervoor een oplossing zodat je de teruggave buiten de resultatenrekening houdt, en toch de balans in evenwicht krijgt?

 

Thx, (weet dat het een beginners vraag is ;))

 

Met andere woorden:

De vpb positie ultimo 2008 was niet juist of onvolledig opgenomen. Fouten uit afgesloten boekjaren mag je (onder voorwaarden) rechtstreeks via het eigen vermogen corrigeren. Afwijkingen in de vpb sfeer vallen hier doorgaans onder.

 

De boeking die je dan in 2009 maakt is de volgende:

 

Bank

Aan) Overige reserves (of een van de andere vrije reserve in het eigen vermogen)

 

Vergeet niet de rentecomponent uit het ontvangen bedrag te halen. Deze komt wel ten gunste van het resultaat van 2009.

 

Groet,

Alex

 

NB. Bovenstaande boeking zal een verschil creeren tussen je fiscale eigen vermogen en het commerciele eigen vermogen omdat vpb in de fiscale jaarrekening geen deel uitmaakt van jouw resultaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden... ik heb nu e.a. vanaf Bank naar Algemene reserve geboekt.... en inderdaad is er nu een verschil tussen fiscaal en commercieel vermogen... (maar dat kon je op een aangifte VPB ook vermelden had ik gezien) ik begin het nu beetje bij beetje (mede dankzij jullie) het boekhouden steeds beter te begrijpen... nogmaals THANKS !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.