• 0

Opheffen rc schuld aan BV

De situatie is als volgt:

De BV heeft geen activiteiten meer, maar de digra heeft nog een rekening courantschuld aan de BV.

De schuld is 20000, liquide middelen zijn 5000, gestort aandelenkapitaal is 15.000 en er is nog een onverdeelde winst van 15000.

Hoe kan ik fiscaal voordelig en legaal de rekening courantschuld opheffen? Het inkomen van de digra zal dit jaar erg laag zijn. Kan hij geld uit de BV halen (dwz de rekening cournant schuld verlagen met een bedrag) en dit bedrag als uitdeling opnemen in zijn aangifte inkomstenbelasting?

Graag jullie suggesties

 

Alvast bedankt.

 

Frans

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet je zeker dat de bedragen kloppen? Gestort kapitaal is meestal 18k, 20+5=25 en 15+15=30, dus daar mis ik nog 5k.

 

Er kan dividend uitgekeerd worden die verrekend wordt met de schuld, daarover is 25% inkomstenbelasting verschuldigd (15% direct via dividendbelasting, de rest via IB-aangifte, evt voorlopige aanslag vragen). Hoogte van het inkomen is daarbij niet relevant.

 

Afhankelijk van de omstandigheden kan wellicht salaris uitgekeerd worden, maar daar moet je dan wel wat voor gedaan hebben.

 

Verkoop van de BV is mogelijk ook een optie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Allererst bedankt voor je snelle reactie.

Je hebt gelijk. Ik had de cijfers wat vereenvoudigd maar daarbij een vergissing gemaakt. De vraag is mij voorgelegd door een kennis die ooit het advies kreeg zijn kleine onderneming om te zetten in een BV. Ik stuitte op dit probleem toen ik met hem zijn aangifte inkomstenbelasting beprak. Hij doet niets meer met de BV. Omdat zijn inkomen dit jaar vermoedelijk erg laag zal zijn zal hij een flink deel van de heffingskorting overhouden.Het leek mij interessant de B.V. dan een uitkering (dividend of anders) te laten doen die dan bij mijn kennis belast wordt, waardoor hij zijn heffingskorting geheel kan gebruiken. Zo kan de schuld, denk ik, onbelast dalen want de dividendbelasting krijgt hij uiteindelijk als voorheffing weer terug. Zie ik dat zo goed?

 

Groet,

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frans

 

Een BV kan doorgaans alleen dividend uitkeren als er een winstreserve is. Dividend uitkeren omdat er 5K aan liquide middelen is, is niet per se mogelijk.

 

Daarbij zijn heffingskortingen echt niet zaligmakend om die te willen benutten door belastbaar inkomen te creëeren. Dat hangt o.a. af van het inkomen van hem, maar ook van zijn partner en evt. aftrekposten. Zonder cijfers is het voor ons niet mogelijk om hier advies over te geven. Hoewel ik wel denk dat je op het juiste spoor zit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frans,

 

Mijn suggestie heeft niet zoveel te maken met je rekening courant / heffingskorting verhaal maar is mogelijk wel intressant voor de betreffende ondernemer.. het is mogelijk dat hij de afgelopen jaren sterk wisselende inkomsten heeft gehad (of dat ze plotseling zijn gedaald in de afgelopen 3-5 jaar) hierbij zou je eens kunnen kijken of de regeling voor middeling van inkomsten nog kan leiden tot belastingteruggave.

 

nogmaals heeft niet zoveel met het gestelde probleem te maken maar toen ik je verhaal las dacht ik dat middeling van inkomsten nog wel een optie kan zijn in deze situatie (ervan uitgaande dat dit nog niet gebeurd is)

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedank voor je reactie.

De partner van de persoon om wie het gaat heeft geen inkomen. Naar het zich laat aanzien zal hijzelf uit zijn éénmanszaak geen of nauwelijks inkomen genieten, waardoor een zéér laag verzamelinkomen zal ontstaan, waardoor de verschuldigde belasting beneden de heffingskorting blijft. Mijn idee was dus de BV een uitkering te laten doen dan wel de BV zelfs helemaal op te heffen. Gevolg, er wordt een AB winst gemaakt die in de IB weer tot het inkomen gaan behoren en die tegen het 25% tarief wordt belast. Vervolgens kan, zo dacht ik, de heffingskorting van man en vrouw gebruikt worden,waardoor per saldo slechts weinig of geen te betalingbedrag meer overblijft. Middeling is inderdaad een optie, maar zal in dit geval niet veel opleveren én hij wil van die BV af.

Link naar reactie
  • 0

Dag Frans

 

Als de BV overgaat tot dividenduitkering, dan kan je die inderdaad wegstrepen (na dividendbelasting) tegen de RC vordering op de DGA.

 

Daarmee ontstaat (ik neem even aan dat de genoemde winstreserve correct is) 15.000 aan box 2 inkomen. De BV moet daarover wel 15% dividendbelasting afdragen, dus 2.250.

 

In box 2 dus een inkomen van 15000 wat belast wordt met 25% = 3750.

Daar gaat de alg. heffingskorting vanaf ad 2.007

En de ingehouden dividendbelasting ad 2250

 

resteert een teruggave van 507.

 

Partner geen inkomen, maar kan wel de heffingskorting verzilveren nu de DGA wel belasting afdraagt.

Dat gaat tot het bedrag dat de DGA moet afdragen over box 2 min de heffingskorting (3750-2007) = 1743 te ontvangen.

 

Op het dividend is dan effectief geen belasting betaald en de RC schuld is met (15000 - 2250) = 12.750 verlaagd.

 

Mooi advies!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.