• 0

500 euro boete voor het 3 weken te laat indienen/betalen btw

Ik heb half 2008 een nieuwe dochter BV opgericht en kreeg in Kwartaal 3 de vraag om aangifte te doen. Heb hierop een bezwaar ingediend, omdat ik jaarlijks aangifte wilde doen. Hierop kreeg ik geen gehoor. Dit liep verder uit waarbij de belastingdienst met een boete/dwangbevel kwam etc. Uiteindelijk heb ik ze gebeld en zou dit nagekeken worden. Ook toen niets meer gehoord.

 

In februari/maart 2009 werd er opnieuw gedreigd ivm aangifte kwartaal 4 2008. Ik had toen de inloggegevens niet voor de aangifte. Nadat ik deze binnen had, heb ik aangifte gedaan en de verschuldigde btw van 5000 netjes betaald (weliswaar wel 3 weken te laat als we uitgaan van een jaarlijkse aangifte, waarbij deadline 1 april 2009 is).

 

BD is vervolgens met een boete van 486 euro gekomen voer kwartaal 4. Kwartaal 3 schijnt dus kwijtgescholden te zijn, maar Kwartaal 4 niet!

 

Dit keer heb ik via het beveiligde gedeelte van de belastingdienst een bezwaar ingediend, dit was halverwege april 2009. Sindsdien niks vernomen en ging er van uit dat het in orde is. Van mijn accountant had ik vernomen dat ze waarschijnlijk de boete hebben kwijtgescholden.

 

Tot mijn verbazing kreeg ik vorige week (bijna 1 jaar na mijn bezwaar!) de boete van 486 opnieuw met 14 extra kosten! Heb ze gebeld, zij hebben mij beloofd terug te bellen, maar zoals het nu gaat schiet het gewoon niet op.

 

Na vele telefoontjes en bezwaarschriften die allemaal onbeantwoord zijn, vraag ik mij af of ik beter mijn mond kan houden en moet betalen, ipv gebruik te maken van mijn recht op een bezwaarschrift en eerlijke behandeling.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Haaf,

 

Welkom op Higerlevel!

 

Ik heb half 2008 een nieuwe dochter BV opgericht en kreeg in Kwartaal 3 de vraag om aangifte te doen. Heb hierop een bezwaar ingediend, omdat ik jaarlijks aangifte wilde doen. Hierop kreeg ik geen gehoor. Dit liep verder uit waarbij de belastingdienst met een boete/dwangbevel kwam etc. Uiteindelijk heb ik ze gebeld en zou dit nagekeken worden. Ook toen niets meer gehoord.

 

Je kunt geen bezwaar maken tegen een aangifte-termijn. Niet zo netjes van de BD om dit niet even duidelijk te maken en sowieso niets te laten horen.

 

In februari/maart 2009 werd er opnieuw gedreigd ivm aangifte kwartaal 4 2008. Ik had toen de inloggegevens niet voor de aangifte. Nadat ik deze binnen had, heb ik aangifte gedaan en de verschuldigde btw van 5000 netjes betaald (weliswaar wel 3 weken te laat als we uitgaan van een jaarlijkse aangifte, waarbij deadline 1 april 2009 is).

 

Betaling Q4 moet binnen zijn voor 1 febr. Dus je betaling was te laat en dat levert een boete op van (ik geloof) 5 % + aangifteverzuimboete.

 

BD is vervolgens met een boete van 486 euro gekomen voer kwartaal 4. Kwartaal 3 schijnt dus kwijtgescholden te zijn, maar Kwartaal 4 niet!

 

Ik denk niet dat Q3 kwijtgescholden is, anders had je dat wel gehoord. Sterker; ik weet wel zeker dat er niets kwijtgescholden is.

 

Tot mijn verbazing kreeg ik vorige week (bijna 1 jaar na mijn bezwaar!) de boete van 486 opnieuw met 14 extra kosten! Heb ze gebeld, zij hebben mij beloofd terug te bellen, maar zoals het nu gaat schiet het gewoon niet op.

 

Die 14 euries aan kosten lijken op aanmaningskosten.

 

Na vele telefoontjes en bezwaarschriften die allemaal onbeantwoord zijn, vraag ik mij af of ik beter mijn mond kan houden en moet betalen, ipv gebruik te maken van mijn recht op een bezwaarschrift en eerlijke behandeling.

 

Wat je moet doen en snel ook, is aangifte gaan doen voor Q3 2008. Als je moet betalen, dan moet je even wachten totdat je een aanslag hebt ontvangen. Op die aanslag zit hoogstwaarschijnlijk boete, maar die zal denk ik 1 % zijn.

Vervolgens hoop ik dat je 2009 wel aangifte gedaan hebt, anders moet je dat nu ook z.s.m. gaan doen.

Geloof me, BTW wordt slechts in uitzonderlijke gevallen kwijtgescholden en zo'n geval zie ik hier niet.

En je boekhouder ??? Ik weet natuurlijk niet wat je hem gevraagd hebt, maar zijn advies klopt niet.

 

suc6!

 

John

 

Edit: dat quoten gaat steeds beter. :'(

Mod-edit: Dan fixen we dat toch ff :) Jij hebt weer andere kwaliteiten :)

Link naar reactie
  • 2

Beste,

 

voor Q3 2008 heb je geen boete gekregen omdat dat (naar ik aanneem) je eerste verzuim was. Je mag 1x een deadline missen zonder dat het je een boete kost. Omdat je Q4 2008 (of Jaar 2008) te laat hebt ingediend is dat dus je 2e verzuim en leid daarom tot een boete (in dit geval 486 euro).

 

Je hebt bezwaar gemaakt en daarop moet binnen redelijke termijn (meestal 6-8 weken) een antwoord komen, dat is de termijn die daarvoor staat. Voor een digitaal bezwaarschrift omzetbelasting word ook automatisch uitstel van betaling verleend

 

Het feit dat je na pas bijna 1 jaar een aanmaning met 14 euro verhoging krijgt betekent waarschijnlijk dat ofwel je bezwaar is behandeld en afgewezen, maar daar moet je dan bericht van hebben gehad. ofwel heeft deze boete al die tijd ergens in een systeem gehangen en is er nu alsnog een aanmaning gestuurd. normaal krijg je binnen 14 dagen na de vervaldatum van de aanslag een aanmaning met 14 euro verhoging.

 

Het is hoe dan ook duidelijk dat er iets niet goed gaat. ofwel duurt je bezwaar behandeling veel te lang ofwel komt de correspondentie niet aan. Even telefonische reactie afwachten, meestal bellen ze binnen 2 a 3 werkdagen terug. Als dat niet zo is gewoon opnieuw contact opnemen.

 

Je mond houden en betalen is niet de oplossing, je hoort gewoon antwoord te krijgen. Je kunt wel overwegen om gewoon de boete te betalen incl 14 euro verhoging om verder oplopen van kosten te voorkomen, je zit nu in de aanmanings / invorderingsmolen en dan gaat het snel qua kosten. Je kunt dan in plaats van (opnieuw) bezwaar maken ook een klacht indienen over het niet afhandelen van het bezwaar bij de belastingdienst (zie info over rechten belastingplichtige en indienen van klacht)

Als je niet betaald moet je duidelijk schriftelijk aangeven waarom je niet betaald en in elk verzoek ook expliciet om uitstel van betaling (blijven) vragen totdat je een brief hebt waarin het uitstel staat. Liever een briefje teveel als te weinig. De belastingdienst spamt je ook helemaal met brieven en aanmaingen onder tijdens dit soort procedures..

 

Als er eenmaal iets mis gaat met een aanslag of bezwaar begrijp je ineens wat ze bedoelen met de ambtelijke (papier)molen.. :-)

 

Ik denk dat de meest veilige optie is de 486+14 te betalen als je niks hoort. Daarna brief sturen dat je onder protest hebt betaald en een klacht indienen over het niet afhandelen van je bezwaar. Je kunt overigens wel bij de belastingtelefoon navragen of er een bezwaar in behandeling is of is geweest.

Link naar reactie
  • 0

voor Q3 2008 heb je geen boete gekregen omdat dat (naar ik aanneem) je eerste verzuim was. Je mag 1x een deadline missen zonder dat het je een boete kost. Omdat je Q4 2008 (of Jaar 2008) te laat hebt ingediend is dat dus je 2e verzuim en leid daarom tot een boete (in dit geval 486 euro).

 

ff kijken of 't nu lukt. ;)

 

Dag Roel en Haaf,

 

Ook voor je eerste verzuim krijg je een boete, als de betaling niet of veel te laat plaatsvindt. Zie BBBB, par 23, lid 5.

Maar wat sowieso is blijven staan is de ambtshalve aanslag. Dus daar moet je wel wat aan doen: een aangifte zoals ik al aangaf in mijn overzichtelijke :'( antwoord.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kwartaal 3 is kwijtgescholden, omdat de BD dit mij had bevestigd.

 

Heb ze vandaag (weer) aan de telefoon gehad. Net zoals de voorgaande persoon die ik sprak op dinsdag (die mij overigens wel beloofde om de juiste persoon terug te laten bellen), kon de mevrouw van vandaag mij niet uitleggen waar de 486 euro vandaan komt.

 

Volgens haar is de boete idd 5% van 5000 + heel wat kosten erbij en had mij ook aangeraden om te betalen terwijl zij dit verder zouden onderzoeken en mij maandag terugbellen. ik kon trouwens niet betalen via mijn ing, heb geen acceptgiro betalingskenmerk, en het kenmerk in de brief is niet geldig

 

Het "komische" van het verhaal: mijn andere BV heeft over Q3 2008 wel gewoon netjes aangifte gedaan, te vorderen OB lag op 25.000 EUR, wanneer kreeg ik uiteindelijk mijn geld? Na heel wat controles/brieven en telefoontjes in juli 2009!! Als ik moet betalen en ik doe dat 2 maanden te laat, dan worden de kosten verveelvoudigd. De BD flikt dit met een toch wel redelijk groot bedrag, en ik krijg er alleen stress en kopzorgen voor terug!

 

Die 25.000 komt overigens niet zo maar uit de lucht, wij nemen diensten en producten in NL af (met 19%) en leveren dit aan buitenlandse bedrijven tegen 0%...

Link naar reactie
  • 0

@ fixer Frans: dank!

 

Dag Haaf,

 

Typisch dat Q3 is kwijtgescholden. Ik zou denken dat je dan toch iets ingeleverd moet hebben. In je eerste post geef aan dat je bezwaar hebt gemaakt tegen het tijdvak. Mss dat men dat als bezwaar tegen je aangifte heeft opgevat en dat dat de reden is van de vernietiging van je aanslag. Dat is trouwens iets anders dan kwijtschelden. Dat laatste kan alleen de ontvanger doen bij speciale omstandigheden, zoals ik al aangaf.

 

Anyway, dat tijdig betalen en ontijdig terugkrijgen van je centen is idd om gek van te worden. Een oplossing voor jou zou kunnen liggen in een verzoek om een fiscale eenheid omzetbelasting. Ik weet niet hoe je B.V.-structuur er uitziet, maar als je aan de eisen voldoet, hoeven (lees: mogen) je B.V.'s onderling geen omzetbelasting (te) berekenen en kan je met één aangifte voor de hele club aangifte doen. Dat houdt in dat je te betalen en terug te ontvangen bedragen kunt salderen.

N.B. Het nadeel van een fiscale eenheid is wel dat de onderdelen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor elkaars schulden.

 

Als een fiscale eenheid niet kan of als je dat niet wilt, kun je ook een briefje aan je BTW-inspecteur sturen waarin je uitlegt dat die ene B.V. structureel in NL inkoopt en aan het buitenland levert. Dat maakt duidelijk dat er doorgaans teruggaven op aangifte zullen worden gevraagd. Mogelijk dat die handelwijze ervoor zorgt dat je niet elke keer met controles en lange wachttijden te maken krijgt.

 

Mocht er nu nog iets openstaan voor 2008 Q4, dan kun je ook zonder betalingskenmerk betalen o.v.v. je BTW-nummer. Alleen moet je dan B.01 vervangen door F.01.8300

Betreft het een ander kwartaal? Dan moet je een andere 'code' gebruiken. PM me dan ff of zo.

 

Suc6!

 

John

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Mocht er nu nog iets openstaan voor 2008 Q4, dan kun je ook zonder betalingskenmerk betalen o.v.v. je BTW-nummer. Alleen moet je dan B.01 vervangen door F.01.8300

Betreft het een ander kwartaal? Dan moet je een andere 'code' gebruiken. PM me dan ff of zo.

 

De belastingdienst bied via de site ook een prima berekeningstool die op basis van het aanslagnummer het betaalkenmerk berekend of andersom een betaalkenmerk het aanslagnummer kan rekenen via deze link:

 

http://www.belastingdienst.nl/reken/betalingskenmerk/

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.