• 0

Lening naar box 1?

Ik overweeg een gokje, een zeer risicovolle lening wil ik geven aan een projectonwikkelaar. Ik krijg daarvoor een hoge rentevergoeding ca. 18% en recht op winstdeling. Ik ben nadrukkelijk passief.

Ik ben zelf ondernemer en heb gewoon inkomen in box 1.

De aard van activiteiten van het bedrijf dat ik de lening verschaf is wezenlijk anders dan mijn activiteiten. Verder doe ik vele gokjes in box 3, maar verder nooit gerelateerd aan onroerend goed of projectontwikkeling.

 

Ik verneem van mijn accountant dat er een risico is dat de lening naar box 1 gaat/moet?

Hoe moet ik dit risico inschatten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verstrekken van een lening an sich is niet iets wat een sfeerovergang naar box 1 bewerkstelligt. Ook niet als een deel van de vergoeding winstafhankelijk is. Daar is wel iets meer voor nodig. Heb je gevraagd waarom jouw accountant van mening is dat box 1 in zicht komt?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je je professioneel bezig houdt met leningen verstrekken: ja.

Ik kan me voorstellen dat je iets meer moeite moet doen om een dergelijke investering te vinden en dat het daarmee meer dan normaal vermogensbeheer wordt. Een hoog rentepercentage en winstafhankelijkheid zijn daar niet de doorslaggevende criteria voor. Als ik een participatie koop in een van de vastgoedfondsen van Richard H. dan wordt mij een heel behoorlijk rendement voorgespiegeld, maar het blijft toch gewoon box 3. Als ik stad en land afloop naar een ondernemer die in geldnood zit om hem tegen woekerrentes geld uit te lenen, en daar vervolgens om de dag op de stoep sta om rente en aflossing te incasseren, ja dan zou ik box 1 wel overwegen.

 

Waar de grens ligt is niet te zeggen, dus je accountant zal best wat voorzichtig zijn. Ik heb nog niet voldoende info om een standpunt in te nemen, maar met bovenstaande voorbeelden kun je denk ik zelf ook een inschatting maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dat klopt wel Herman, maar zoals Ronaldinho aangeeft, het enkele feit dat een hoog risico en mogelijk hoog rendement hierin meespelen, is niet van invloed op de vraag of er sprake is van meer dan normaal vermogensbeheer.

 

Mensen die privé geld aan Bernie Madoff hebben geleend met het voorgespiegeld hoge rendement als keerzijde, hebben toch echt pech in box 3.

 

Ik zie, net als Ronaldinho, geen aanleiding om box 1 te veronderstellen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.