• 0

Kabinet investeert EUR 800 miljoen in Nederlandse "kenniseconomie"

Persbericht van het ministerie van economische zaken:

 

Goede zaak. Wat mij nou weer stoort is het borstgeklop van EZ over "Kenniseconomie". Klaarblijkelijk een magisch woord. Ook deze gelden komen ten goede aan de "kennisinfrastuctuur", hetgeen nog niet zo veel zegt over het effect op de "economie". Er wordt 800 mln uitgegeven, maar hoeveel gaan we daarmee verdienen?

 

Begrijp met niet verkeerd, ik ben helemaal VOOR het ICES/KIS programma. Ik baal alleen van de daaraan gepaard gaande verwarring over geld uitgeven en geld verdienen :(


 

Kabinet investeert EUR 800 miljoen in Nederlandse kenniseconomie

 

Datum: 28-11-2003

 

Op vrijdag 28 november heeft het kabinet besloten EUR 800 miljoen te investeren in de versterking van de Nederlandse kenniseconomie. Dat heeft minister Brinkhorst van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het geld gaat naar 34 en nog 3 te ontwikkelen projecten, allen samenwerkingsverbanden tussen het bedrijfsleven en de top van de Nederlandse wetenschap. Met de subsidie geeft Nederland invulling aan de ambitie van de Europese Unie om in 2010 de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te zijn. Daarnaast wil het kabinet met het geld een impuls geven aan innovatief onderzoek dat kan bijdragen aan maatschappelijke themas als duurzame energie, gezondheidszorg en ruimtegebruik. Het Besluit subsidies investeringen in de kennisinfrastructuur (Bsik) is een samenwerking tussen de ministeries van EZ, OCW, V&W, LNV, VROM en Financiën.

 

Naast wetenschappelijke kwaliteit en maatschappelijk-economische effecten, was de mate van samenwerking een belangrijk criterium bij de beoordeling van de projecten. Een sterke kenniseconomie komt slechts tot stand als bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen investeren in de ontwikkeling, verspreiding en benutting van hoogwaardige kennis. Een onafhankelijke adviescommissie (Commissie van Wijzen) oordeelde over de goede mix van innovatief, doch toepasbaar onderzoek en adviseerde het kabinet over de kwaliteit van de projectvoorstellen. De 34 projecten richten zich op uiteenlopende themas. Onder de gehonoreerde initiatieven zijn projecten op het gebied van bijvoorbeeld waterhuishouding, maar ook onderzoeken naar grootschalige winningvan windenergie en naar het gebruik van stamcellen.

 

Het kabinetsbesluit komt neer op een investering van EUR 800 miljoen. Hiervan gaat Eur 730 miljoen naar de 34 gehonoreerde projecten, de overige EUR 70 miljoen blijft gereserveerd voor een nadere invulling van het thema Duurzame Systeeminnovatie.

 

 

Projecten

De gehonoreerde projecten zijn als volgt verdeeld over de vijf gedefinieerde themas:

- Gezondheid, voedings, gen- en biotechnologische doorbraken:

12 projecten (van de 18 ingediende), in totaal EUR 165 miljoen

O.a. onderzoek naar de chronische ziekte Coeliakie (glutenintolerantie), een innovatieve aanpak om het gebruik van proefdieren terug te brengen en stamcellenonderzoek.

 

- Nano/Microtechnologie:

3 projecten (van de 3 ingediende), in totaal EUR 165 miljoen

O.a. onderzoek naar eigenschappen en toepassingen van materialen op nanometerschaal en het meten op nanometerschaal.

- ICT:

9 projecten (van de 19 ingediende), in totaal EUR 215 miljoen O.a. een project rond de volgende generatie snelle internetverbindingen tussen kennisinstellingen en een virtueel instituut voor onder meer kennisuitwisseling over embedded systems.

- Hoogwaardig ruimtegebruik:

5 projecten (van de 8 ingediende), in totaal EUR 134 miljoen

O.a. het opzetten van een kennisinfrastructuur rondom klimaatverandering en ruimtegebruik en een project op het gebied van civiele en hydraulische techniek in dichtbevolkte deltagebieden.

- Duurzame systeeminnovaties:

5 projecten (van de 19 ingediende), in totaal EUR 156 miljoen

reservering voor nadere invulling: EUR 70 miljoen. O.a. onderzoek naar offshore windparken en een kennisnetwerk op het gebied van CO2-afvang, -transport, -opslag en -gebruik.

 

 

Noot voor de redactie, niet ter publicatie:

 

ICES/KIS-3 is een subsidieregeling van genoemde ministeries dat door Senter, agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, wordt uitgevoerd.

 

Aanvullende informatie is ook te vinden op internet: www.senter.nl/bsik

Hierop is onder meer te vinden:

- De brief aan de Tweede Kamer met daarin het besluit van het kabinet;

- Het adviesrapport van de Commissie van Wijzen, Een impuls voor de

Kennismaatschappij, d.d. 9 september 2003;

- Het adviesrapport van het CPB en een link naar de CPB-site;

- Een link naar de site van het KNAW waar ook het adviesrapport van de KNAW staat.

- Het adviesrapport van Senter, Beoordeling Bsik-projecten Senter / Rapportage aan de Commissie van Wijzen ICES/KIS.

- Achtergrondinformatie over de subsidieregeling ICES/KIS-3 (over de achtergrond ervan, de organisatie, de vijf themas, het beoordelingstraject en gegevens van de gehonoreerde projecten).

 

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl.

Voor journalisten: Maryse Ducheine, persvoorlichter, telefoon (070) 379 64 64, e-mail: M.A.I.Ducheine@minez.nl

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
'Kennisinvestering gelukkig geheel intact gebleven' FD 4 dec '04

 

Balkenende trok Zalm over de streep bij toewijzing van euro 800 mln aan kenniseconomie Prof. Walter Zegveld is een tevreden man. De voorzitter van de commissie...

 

Mooi verhaal van Walter Zegveld, hoofd van de commissie van wijzen die de ICES/KIS gelden heeft toegewezen. Zelfs Walter staat versteld van het politieke gedoe op de departementen.

 

Lees tekst in bijlage

fd_031204.txt

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het in ieder geval hartstikke goed dat samenwerking een belangrijk criterium is geworden. Dat zie je steeds meer terug en is denk ik een hele praktische manier om bedrijven en kennisinstellingen ondeling in contact met elkaar te laten komen.

 

Ik vraag me af of je zo maar 10-15% van de eerste geldstroom af kunt halen. Je ziet bijna geen eerste geldstroom-promovendi meer, dus het is denk ik al aardig afgeslankt. Alleen de kern van een onderzoeksgroep wordt er nog uit betaald (en waarschijnlijk ook de rest van een universiteit of kennisinstituut.). Die 10% moet dus uit de overhead komen, want anders beknibbel je op onderzoek (en onderwijs!). Als het vrijgemaakte geld juist van de overhead naar tweede geldstroom gaat en dus naar onderzoek, heb je dus een toename in onderzoek.

 

Overigens:

Een supercomputer voor 52 miljoen in Dwingeloo...

Ik persoonlijk zie niet in hoe dat de kenniseconomie een boost moet geven, maar eigenlijk moet ik geen waarde-oordeel plaatsen, aangezien ik niet weet wat dat gaat opleveren. Maar wat ik wel begrijp is dat dit een (politiek) speledingetje is wat met veel gelobby toch is goedgekeurd.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
Een supercomputer voor 52 miljoen in Dwingeloo...

Ik persoonlijk zie niet in hoe dat de kenniseconomie een boost moet geven, maar eigenlijk moet ik geen waarde-oordeel plaatsen, aangezien ik niet weet wat dat gaat opleveren. Maar wat ik wel begrijp is dat dit een (politiek) speledingetje is wat met veel gelobby toch is goedgekeurd.

 

Ha AOS, dat is nou precies mijn punt. KIS staat ook voor kennis INFRASTRUCTUUR, dat is ook waar het geld naartoe gaat. Er wordt geld uitgegeven, maar er is geen directe relatie met gelijkwaardige verdiensten. Toch zijn we allemaal van mening dat ze in Dwingeloo een goeie computer nodig hebben. Anders moeten ze die mooie schotels afbreken. Het heeft niks te maken met economie. Net als de Betuwelijn. Die moest er ook komen. Gaat die ooit geld opleveren? Ik dacht het niet.

 

Anyway, er moet gescored worden met "kenniseconomie", dus krijg de eerste de beste subsiditoewijzing dat label opgeplak. Erg verwarrend allemaal.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.