• 0

Lening aan eenmanszaak

De situatie is alsvolgt:

 

Ik heb een eenmanszaak en heb in 2009 onroerend goed aangekocht (garage) t.b.v. deze eenmanszaak. Mijn vriendin (we zijn niet getrouwd) heeft mij hiervoor een lening verstrekt, zij heeft het geld gestort op de zakelijke rekening. Moet ik deze ontvangst als lening in mijn eenmanszaak boeken? Zie ik het goed dat ik nu een zakelijke rente moet betalen aan mijn vrouw en dat deze aftrekbaar is voor mij in de eenmanszaak en voor mijn vrouw onbelast is in box III? (zij valt immers samen met mij als fiscale partner onder de drempel in box 3).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hunter

 

Als zij geld aan jouw eenmanszaak heeft geleend en jullie zijn fiscaal partner dan werkt het net even anders:

 

Dan is er sprake van zogenaamde terbeschikkingstelling.

 

De lening valt bij jouw partner in box 1.

Jij moet haar inderdaad een zakelijke rente betalen.

Die rente is voor jouw onderneming aftrekbaar, maar bij haar belast in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden.

Zie de informatie van de belastingdienst hier.

 

Tot en met 2009 is die rente volledig belast.

 

Vanaf 2010 is 12% van de rente vrijgesteld.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je heldere uitleg. Fiscaal voordeel valt er dus niet te halen helaas.

 

Hoe hoog dient het rentepercentage te zijn? Ik dacht zelf een 6% (gem. hypotheekrente op dit moment).

Ik heb overigens de rente nog niet betaald, maar de lening hiermee verhoogd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De rente moet zakelijk zijn. Veelal zal de fiscus niet klagen over 6%, temeer daar het belastingeffect verwaarloosbaar is of erg gering.

 

Als jij de rente hebt bijgeschreven op de hoofdsom, dan geldt nog steeds wel dat jij die rente aftrekt als bedrijfslast en zij de rente aangeeft in box 1.

 

groet

Joost

 

Ik heb de link van de belastingdienst gelezen.

Mijn vrouw en ik zijn niet getrouwd, wel fiscaal partner.

Mijn vrouw zal als zzper toetreden tot een maatschap en ik zal een stuk van de goodwill willen financieren.

 

Daar wil ik echter geen rente voor ontvangen. Moet ik dan wel fictief mogelijke zakelijke rente als inkomsten opgeven? Want zo lees ik het een beetje.

 

Of kan ik gewoon mijn vrouw een x bedrag overmaken zodat zij dat gedeeltelijk voor de goodwill betaling kan voldoen?

Waar zij over dat stuk dan geen rente verschuldigd is en dus niet kan aftrekken, maar ik ook geen rente hoef op te voeren wanneer ik deze niet ontvang?

 

En mocht ik officieel WEL rente moeten opvoeren ook al ontvang ik die niet, kan ik dan niet beter zelf een stuk van de goodwill kopen? maw zelf direct een betaling aan de verkopende partij doen vanuit prive ?

 

Mijn vrouw is nu nog geen zzper dus ik kan nu nog makkelijk tussen onszelf met vermogen schuiven aangezien alleen ikzelf ondernemer ben voor de belasting. Het zou om 20 tot max 40 duizend gaan wat ik wil voorschieten voor haar. Ik zou dit ook voordat zij tot de maatschap toetreed naar de gezamelijke rekening kunnen overmaken en zo voor haar toegankelijk maken.

 

Ik hoor graag hoe het nu wel of niet zit. Hopelijk is mijn toelichting voldoende duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Dag Robin

 

Zonder huwelijk geen gemeenschap en dus is elke lening die jij aan haar (onderneming) verstrekt rentedragend. Of zij nu al wel of niet begonnen is, is niet relevant, want het doel van de lening is duidelijk.

 

Zelf een aandeel in de onderneming nemen, maakt ook niet uit, want ook dan is de lening rentedragend.

 

Jouw partner financiert gewoon de goodwill. Dat betekent rente of je dat nu wilt of niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De rente moet zakelijk zijn. Veelal zal de fiscus niet klagen over 6%, temeer daar het belastingeffect verwaarloosbaar is of erg gering.

 

Als jij de rente hebt bijgeschreven op de hoofdsom, dan geldt nog steeds wel dat jij die rente aftrekt als bedrijfslast en zij de rente aangeeft in box 1.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Is het zo dat bij een (prive) overeenomst zakelijke rente je zowel 25% naar boven alsook naar benenden mag afwijken als er een offerte van een Bank ter ondersteuning ligt?

 

Dus als de Bank zonder extra zekerheden voor 4,4% wil lenen, dan mag ik daar onder gaan zitten tot 3,3% ?

 

En belastingtechnisch moet ik dan wel de rente in box 1 opgeven, maar waar voer ik het leningdeel zelf op?

Is dat wel nog gewoon waarde in box 3 waar ik rendementsheffing over verschuldigd ben?

Of is mijn vermogen gewoon zeg een ton lager en moet ik de alleen de rente opgeven?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robin

 

die 25% afwijking van een bank offerte is mij bekend uit de wandelgangen, maar ik ken het besluit niet waarop dit zou berusten.

 

Het leningdeel valt ook in box 1. Onder de vraag over de opbrengsten uit de TBS is een vraag over de vermogensbestanddelen die ter beschikking gesteld worden. Die ton komt dus niet meer in box 3 voor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robin

 

die 25% afwijking van een bank offerte is mij bekend uit de wandelgangen, maar ik ken het besluit niet waarop dit zou berusten.

 

Het leningdeel valt ook in box 1. Onder de vraag over de opbrengsten uit de TBS is een vraag over de vermogensbestanddelen die ter beschikking gesteld worden. Die ton komt dus niet meer in box 3 voor.

 

groet

Joost

 

Dus mocht ik een stuk doen dan gewoon ongeveer de bank rente aanhouden met kleine afwijking?

 

En bij lineaire aflossing dus gewoon administratie bijhouden welk deel nog openstaat ?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.