• 0

verblijfskosten i.v.m. inkoop

Ik kan helaas geen eenduidig antwoord vinden in bestaande topics en hoop dat iemand uitsluitsel kan geven (ergens lees ik beperkt aftrekbaar en weer ergens anders volledig .... twijfelmiepje als ik ben, wil ik het graag zeker weten).

 

Ik heb een webwinkel in brocante/antiek. Voor de inkoop rij ik af en toe naar België. Omdat vrijwel alle markten daar heel vroeg beginnen en ook weer heel vroeg afgelopen zijn, is het moeilijk meerdere markten op 1 dag te combineren. Ik overweeg, om de rit gewoon optimaal lonend te maken, voortaan 1 overnachting te pakken om zo zoveel morgelijk markten in twee dagen te kunnen aandoen.

In hoeverre zijn de kosten voor deze overnachting aftrekbaar en sluit ik de BTW in bij het opvoeren van de kosten (oftewel geen uitsplitsing, BTW als kosten opvoeren)?

Evt. genuttigde maaltijden tijdens dit verblijft vallen dan toch sowieso in de 73,5% aftrekregeling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belgische BTW kan je natuurlijk niet via je Nederlandse BTW-aangifte terugvorderen. Dit komt dus in de kosten terecht, tenzij er een 0%-tarief wordt gehanteerd omdat je het BTW-nummer van je bedrijf op de factuur laat zetten en er dus 0% BTW geheven wordt(kort door de bocht).

 

De genuttigde maaltijden vallen tijdens het verblijf inderdaad onder de beperkt aftrekbare kosten. De BTW op maaltijden die je ter plaatse nuttigt is niet aftrekbaar, dit komt dus ook in de kosten.

Link naar reactie
  • 0

Hai Joost en Robbert,

 

Als eerste natuurlijk bedankt dat jullie elke keer weer de moeite nemen om vragen te beantwoorden! Ik probeer zoveel mogelijk zelf via de BD en het forum te achterhalen, maar er blijven helaas dan toch nog altijd wat losse eindjes over en ik vind het echt fantastisch dat ik die hier gewoon kwijt kan en beantwoord krijg. Mag best nog eens gezegd worden vind ik. Dank jullie wel.

 

Joost, mag ik nog een aanvullend vraagje stellen n.a.v. jouw antwoord: is het verplicht de BTW terug te vorden of is het een kwestie van 'kunnen' maar niet moeten?

 

Rest alleen nog de vraag in hoeverre de kosten voor de hotelovernachting aftrekbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

is het verplicht de BTW terug te vorden of is het een kwestie van 'kunnen' maar niet moeten?

Niet verplicht, maar waarom zou je dit geld laten liggen? Tenzij je de Belgische Staat een warm hart toedraagt ;)

 

Rest alleen nog de vraag in hoeverre de kosten voor de hotelovernachting aftrekbaar zijn.

 

Ja, die zijn gewoon aftrekbaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Debby,

 

Laat je nou niet te veel in de administratieve sector drukken door dit soort zaken. Zoals je weet is België het meest uitbundige feestland van de EU. Zaken doen in België kan alleen als je bereid bent om je in het landelijke feestgewoel te begeven en dus op hun niveau deals te sluiten. Gewoon alles aftrekken wat je in de tas mee terug brengt. Dat is zelfs noodzakelijk om daar succes te krijgen. ;)

Link naar reactie
  • 0

is het verplicht de BTW terug te vorden of is het een kwestie van 'kunnen' maar niet moeten?

Niet verplicht, maar waarom zou je dit geld laten liggen? Tenzij je de Belgische Staat een warm hart toedraagt ;)

 

Nou nee, niet specifiek, maar ik vind het allemaal al lastig genoeg ;D.

 

Rest alleen nog de vraag in hoeverre de kosten voor de hotelovernachting aftrekbaar zijn.

 

Ja, die zijn gewoon aftrekbaar.

 

groet

Joost

 

Dat is prettig te horen, maar (sorry, twijfelmiepje weer) voor de volledige 100%?

Link naar reactie
  • 0

anders had ik het er wel bijgezet ;)

Top, dank je wel!!

 

En P.J., met dat feestgewoel komt het zeker wel goed, zeker als ik dan toch blijf slapen ;). Hoewel de markten de volgende dag natuurlijk wel héél vroeg beginnen. Maar dan kan ik natuurlijk altijd nog vanuit het cafe de markt oprollen ...

Link naar reactie
  • 0

Je weet, ik kom van onder de rivieren en ik heb idd verschillende klanten in "den Bels". En dat al meer dan 10 jaren. Je moet gewoon rekening houden met hun inslag. En toevallig ligt die inslag niet zo heel ver van de mijne.... ;)

Overigens kunnen de Skandinaviërs er ook wat van hoor.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.