• 0

Hoe je pensioen te regelen

UIteindelijk gaat het er een keer van komen en ga je genieten na vele jaren hard werken als ondernemer.

 

Om echt te kunnen genieten heb je natuurlijkw el geld nodig. Een hoop ondernemers hopen natuurlijk dat de eigen zaak zo veel oplevert tegen die tijd dat de verkoop genoeg is om royaal van te kunnen leven.

Helaas lukt dit niet altijd, je stopt om wat voor reden dan ook eerder met het eigen bedrijf.

 

Een van de grote voordelen van ondernemer zijn is dat je niet verplicht bij 1 of ander pensioen fonds zit, die je geld belegd en uitgeeft aan allerlei dingen, waaronder ook dingen waar je niet achter staat (wapenhandel, onderneming die verantwoordelijk zijn voor structurele mileudelicten of landen die mensenrechten allemaal wat minder nou nemen).

Deelname aan die pensioenfondsen is voor veel werknemers verplicht. Gelukkig niet voor de ondernemer.

Als ondernmer moet je dit zelf regelen.

 

Nu mag je van de belastingdienst een x bedrag apart zetten, waar je nu geen eblasting over hoeft te betalen. Uiteraard betaal je dit later wel, wanneer je dit geld uitkeert (maar dat weet ik niet zeker)

Dit bedrag eventueel aangevult met een ander bedrga kun je dus opzij zetten.

 

Maar hoe.

UIteraard zijn er allerlei verzekeringen en pensioen fondsen die je graag een arm uit willen draaien,met als gevolgl dat je hoogstwaarschijnlijk teveel betaald maar dat je er geen omkijken naar hebt.

De uitkering is geheel afhankelijk van de economie. Het zal de meeste niet ontgaan, maar de heren met de witten overhemden kunnen besluiten de uitkering een stuk lager te laten zijn, omdat er anders te weinig geld voor hun bonus en salaris is.

Je merkt het al. Ik ben een groot tegenstander dit soort constructies. Ik heb trouwens wel een pensioen, omdat ik ooit inloondienst ben geweest. Als ik met pensioen ga kan ik hiervan in iedergeval royaal van uit eten gaan.

 

Nu ben ik opzoek naar een betere oplossing. Hoe zet ik mijn geld weg. Ik zat zelf te denken aan een soort spaarplan (zonder belegging waar ik elk jaar een X bedrag in stort. 1 keer per jaar kijk ik dan welke bank mijn geld mag beheren (kosten tegen rente). Af en toe leen ik dit geld uit aan collega bedrijven

 

Is dit een goed idee? Of zijn er betere constructies?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van de fiscus mag je als EMZ (of VOF partner) een FOR (fiscale oudedagsreserve) opbouwen. In feite uitstel van belastingheffing. Dat FOR geld kun je bijv in een pensioenverzekering storten.

 

Voor de rest heb je eigenlijk 2 smaken:

 

- zelf doen: van je spaargeld zelf beleggen en hopen dat dat genoeg opbrengt. Je mist dan wel fiscale voorzieningen zoals bij 'laten doen'. Maar je bent volledig baas over je eigen geld.

 

- laten doen:

a) elk jaar de goedkoopste koopsompolis uitzoeken en daar geld in stoppen

b) 1x een pensioenverzekering afsluiten en daar elk jaar premie in storten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet te beleggen er zijn ook spaarvormen waar je niet belegd, maar gewoon het geld uitleent aan de bank.

0% risico. Dta is wat ik nu doe eigenlijk gewoon een backup, want ik gebruik het ook om grote aankopen te doen.

Op die manier hoef ik nooit bang te zijn dat je inleg ineens niets meer waard is.

 

Welke fiscale voorzieningen biedt de tweede optie dan precies?

 

edit: Het doel uiteindelijk is om een tweede en derde huis te kopen en die te verkopen als ik met pensioen ga. IS dat toegestaan?

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft dus niet te bewijzen dat het geld er echt is?

 

Nee, sterker nog het gros van de bedrijven heeft het geld niet eens. Paar dagen geleden is hier nog een interessante discussie over geweest op HL, ik zal eens kijken of ik het topic nog ergens kan opduikelen.. Gevonden: klik Ik hoop dat dit topic je wat nieuwe inzichten geeft!

Link naar reactie
  • 0

Grappig... is precies waar ik nu ook mee bezig ben. Enerzijds voor mijzelf als DGA, anderzijds ga ik met een actuariële econometrist een dergelijke dienstverlening voor DGA pensioenen in de markt zetten. Ik heb er dus al wel een beetje over nagedacht.

 

De fiscus geeft inderdaad aan hoeveel je fiscaal vriendelijk in je BV mag reserveren. Hiervoor moet ook een berekening worden uitgevoerd. Maar waar beleg je vervolgens de centjes om toch een leuk rendement te maken?

 

Ik doe dit zelf in mijn hypotheek. Voor de BV is dit een investering met een lange looptijd met een risicovrij en relatief hoog rendement. Precies wat je nodig hebt voor een pensioenverplichting (pensioenfondsen kopen immers ook hypotheken). De truc hierbij is de BV een hoge rente te laten rekenen en deze tegen 52% van de IB af te trekken. De rente is wel weer een bate in de BV, maar wordt tegen een lager tarief (VPB @ max 25,5%) belast. En later nog eens tegen 25% in box 2. In totaal circa 40%, toch lager dan de 52% uit box 1. Mooi niet?

 

Op dit forum is overigens genoeg geschreven over het vanuit de BV verstrekken van hypotheken.

 

Enjoy!

Link naar reactie
  • 0

@ Stefan: die rente die de BV vangt is natuurlijk niet allemaal winst: je pensioenverplichting zal ook oprenten en je toekomstige pensioenuitkering verhogen. Je hebt dus een lagere winst in de BV, maar moet later wel meer loonbelasting afdragen. Geen probleem, want levert je in ieder geval belastinguitstel op en mogelijk een lager tarief (als je inkomsten na je pensionering onder de 52%-grens blijven). Conclusie is dus min of meer hetzelfde, maar de weg er naartoe is iets anders.

 

@Jasper: Als je van de FOR gebruik maakt, heb je een reservering in je eenmanszaak. Oftewel een aftrekpost. Als je daartegenover een potje aanhoudt, is dat meestal box 3 vermogen. Gebruik je het geld in de onderneming, dan is is het rendement daarop gewoon belast. Dit is dus iets anders dan bij afstorten bij een bank/verzekeraar, waar je een aanspraak hebt die in box 1 valt (de uitkeringen zijn belast, als het goed is zijn de uitkeringen uiteindelijk hoger dan je inleg, dus ook dan is het rendement (bij uitkering) belast) en je dus geen box 3 vermogen hebt.

 

Rentevrij zijn van de FOR is dus niet helemaal juist (of althans, dan snap ik niet helemaal wat je ermee bedoelt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Grappig... is precies waar ik nu ook mee bezig ben. Enerzijds voor mijzelf als DGA, anderzijds ga ik met een actuariële econometrist een dergelijke dienstverlening voor DGA pensioenen in de markt zetten. Ik heb er dus al wel een beetje over nagedacht.

 

De fiscus geeft inderdaad aan hoeveel je fiscaal vriendelijk in je BV mag reserveren. Hiervoor moet ook een berekening worden uitgevoerd. Maar waar beleg je vervolgens de centjes om toch een leuk rendement te maken?

 

Ik doe dit zelf in mijn hypotheek. Voor de BV is dit een investering met een lange looptijd met een risicovrij en relatief hoog rendement. Precies wat je nodig hebt voor een pensioenverplichting (pensioenfondsen kopen immers ook hypotheken). De truc hierbij is de BV een hoge rente te laten rekenen en deze tegen 52% van de IB af te trekken. De rente is wel weer een bate in de BV, maar wordt tegen een lager tarief (VPB @ max 25,5%) belast. En later nog eens tegen 25% in box 2. In totaal circa 40%, toch lager dan de 52% uit box 1. Mooi niet?

 

Op dit forum is overigens genoeg geschreven over het vanuit de BV verstrekken van hypotheken.

 

Enjoy!

 

dat vond ik nou ook, op de eenofandere manier is over alle dilemma's die ik tijdens mn werk tegenkom al uitvoerig uitgewisseld op Higherlevel.

Ben nu in kaart aan t brengen wat voor ons de beste oplossing is voor een pensioen, zowel voor de DGA's als voor de werknemers.

 

Heb verschillende offertes gehad en ben er nu voor mezelf wel uit wat de beste pensioenregeling is.

 

Maar waar ik benieuwd naar ben is of er opties zijn om zelf een bedrijfsvorm op te zetten die ons pensioengeld beheert, zowel voor de DGA's als de werknemers en op zijn beurt het geld onderbrengt bij zelfgekozen beleggingsfondsen.

 

Los van of het wettelijk is toegestaan vraag ik me af of er een dusdanig zelfstandige constructie mogelijk is, dat interferentie van aandeelhouders uitgesloten is.

 

Ben benieuwd naar jullie ervaring hieromtrend.

 

Groeten,

Laurens.

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 1
Maar waar ik benieuwd naar ben is of er opties zijn om zelf een bedrijfsvorm op te zetten die ons pensioengeld beheert, zowel voor de DGA's als de werknemers en op zijn beurt het geld onderbrengt bij zelfgekozen beleggingsfondsen.

 

Ja dat kan, dat heet een verzekeraar Kunnen zowel DGA's als werknemers (en zelfs derden) aan meedoen. Om een levensverzekeraar op te starten moet je een vergunning aanvragen bij de Nederlandse Bank.

 

Voor alleen DGA's is het een stuk eenvoudiger: die kunnen pensioen in eigen beheer opbouwen (intern in werkmij/holding of extern in aparte pensioen-BV. Komt op het zelfde neer, alleen zijn de rekenregels iets anders)

 

Voor alleen personeel (en in sommige sectoren ook DGA's, al dan niet vrijwillig) is er nog een ander optie: namelijk een pensioenfonds. Ook dat is vergunningsplichtig, aanvraag eveneens bij De Nederlandse Bank.

 

 

Ben nu in kaart aan t brengen wat voor ons de beste oplossing is voor een pensioen, zowel voor de DGA's als voor de werknemers.Heb verschillende offertes gehad en ben er nu voor mezelf wel uit wat de beste pensioenregeling is.

 

Welgemeend advies: leg het toch ook nog even voor aan iemand die er echt verstand van heeft zoals een gediplomeerd pensioenadviseur of actuaris. Spreek een vast bedrag af voor een second opinion.

 

Zeker pensioen voor het personeel leent zich - excusez les mots - absoluut niet voor doe-het-zelven. Sommige verzekeraars geven bijvoorbeeld anno nu nog vroliijk offertes af met (bruto) staffels uit 2007 terwijl dat uitlopend overgangsregime is. Kom jij er volgend jaar achter dat al die staffels van rechtswege veranderen in 2011, en er bovendien al netto staffels zijn waarmee jou lasten als werkgever mogelijk fors omhoog gaan als je er nu geen rekening mee houdt. Ook voldoen veel - zelf bedachte - regelingen m.b.t. werknemersbijdragen niet aan de Wet op de gelijke behandeling (bijvoorbeeld de bekende "werkgever betaalt de helft "-constructie: die al geruime tijd wettelijk niet meer is toegestaan op grond van de Wet Gelijke behandeling)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Ik sluit mij helemaal bij het bericht van Norbert aan.

 

Ik heb wel wat toevoegingen:

 

Het is mogelijk een bedrijfspensioenfonds op te richten, echter daar zijn eissen aan (denk aan de huidige discussie over de dekkingsgraden) Om een bedrijfspensioenfonds op te starten heb je wel volume nodig. De gelden dienen buiten de ondernemingssfeer gebracht te worden (het bedrijf mag geen zeggenschap over het pensioenfonds hebben). Al met al zitten daar een hoop haken en ogen aan.

 

Verstandiger is het om een goede adviseur in de armen te nemen en samen met jou de mogelijkheden te bekijken.

Kijk ook naar de kosten die een maatschappij in rekening brengt, de opbrengsten kunnen per verzekeraar afwijken.

Laat je ook informeren wat er gebeurd als er waarde overdracht wordt gepleegd. werkgevers zijn wel eens voor verrassingen gekomen toen bleek dat zij een hoop extra geld moesten storten voor die "verplichte"waardeoverdracht.

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.