• 0

Provisie in eigenbedrijf laten storten

Ik heb het internet + dit forum afgespeurd om hier iets over te vinden, maar ik kan er helaas niets over vinden.

Mogelijk ga ik binnenkort provisie ontvangen, dit is nog niet zeker maar ik ben de mogelijkheden alvast aan het onderzoeken.

 

Ik ben ook nog niet heel er thuis in de financiële zaken maar misschien kunnen jullie mijn vraag toch beantwoorden.

 

Stel: ik ontvang per jaar €10000 provisie, normaliter wordt dit bij mijn inkomen opgeteld. In mijn geval zou ik daarover 42% belasting moeten betalen en houd ik dus €5800 van over, op mijn rekening.

 

Stel nou dat ik een bedrijf opricht (eenmanszaak, BV of LTD), en ik laat mijn werkgever de provisie naar dit bedrijf overmaken. Mijn inkomsten in dat bedrijf zullen dan in eerste instantie de enige inkomsten zijn. Ik kan dan profiteren van aftrekbare posten (computer voor de zaak, enz), en vervolgens kan ik het dividend laten uitkeren tegen een belasting tarief van 25%.

 

Stel dat ik geen aftrekposten heb, en dus die complete €10000 per jaar laat uitkeren houd ik daar €7500 aan over.

Ik weet niet of dit mogelijk is, voor de werkgever maakt het volgens mij geen verschil.

 

Misschien is dit wel klinkklare onzin, maar op basis van de informatie die ik tot nu toe heb ingewonnen lijkt het mogelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Allereerst, waarom zou je het via een bedrijf willen doen? Financieel gewin zal het op deze schaal toch niet opleveren denk ik, daarnaast zou de belastingdienst ook nog kunnen zeggen dat het gewoon arbeidsbeloning is van je loondienstverband:

 

Laten we even uitgaan van een BV en de BTW even buiten beschouwing. Er wordt €10.000,- gestort, wat dus in principe ook de winst is voor de BV(we gaan er even vanuit dat je geen arbeid voor de BV verricht en dus geen DGA-loon van €41.000,- hoeft uit te keren).

 

De winst wordt belast met 20%, dus er blijft dan nog €8000,- over. Als je dit uitkeert naar privé gaat er nog 25% vanaf en kom je op €6000,-

 

Wat je dan vergeet zijn de inschrijving KVK voor de BV (ongeveer €100,-), kosten voor een boekhouder/accountant etc. etc. Voor een B.V. moet je eerst ook €18.000,- storten en de B.V. oprichten bij de notaris, denk hier ook wel aan €500 - €1500

 

Je voelt de bui al hangen, netto zal het niet veel meer zijn dan dat je het rechtstreeks via je werkgever laat storten. Een eenmanszaak zou leuk kunnen zijn, maar dan alleen als je als ondernemer wordt gezien (meer dan 1225 uur werken, meerdere opdrachtgevers etc.). Dan heb je recht op diverse fiscale faciliteiten wat kort door de bocht zou betekenen dat die €10.000,- bruto ook ongeveer netto zal zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat had ik even niet goed begrepen, ik dacht zelf dat het gewoon die 20% was en dat het dan naar je zelf mocht. Die 25% was ik niet van op de hoogte. Wanneer je echt als ondernemer wordt gezien, en je dus die 1225 uur werkt wordt het interessanter.

 

Ik zal echter wel in loondienst blijven bij de werkgever, ik maak dan uren voor zowel de werkgever als mijn eigen bedrijf. Als ik die uren + de administratie van het bedrijf optel kom ik uiteraard op meer dan 1225 uur uit. De vraag is dan of die uren die ik voor de werkgever werk (die ik dus ook betaald krijg), tevens mogen gelden voor mijn eigen onderneming (waarin ik dus de provisie ontvang). Als dat zo is, dan is het toch voordeliger, ook met de kosten van de KVK enz erbij.

 

Als ik niet aangemerkt zou worden als ondernemer, kan ik nog wel zaken aftrekken zoals de kosten voor kantoor aan huis? Dan zou het eventueel weer interessant worden.

Link naar reactie
  • 0

Allemaal leuk en aardige luchtbalonnetjes.. maar als je die provisie ontvangt voor werkzaamheden die je in loondienst uitvoert dan moet daarover gewoon loonbelasting worden ingehouden door de werkgever..

 

[edit] begon mijn reactie voor de plaatsing van de belastingparadijs link maar ik vermoed dat die in dezelfde categorie luchtbalonnetjes gaat vallen voor werknemers..

 

 

Link naar reactie
  • 1

nnneeeeeee!!!! Voor 10K kun je niet menen dat je daartoe een offshore constructie wilt opzetten :-\

 

Heb je ook gezien wat het elk jaar kost (paar duizend) en heb je dit draadje al gelezen?

 

En dan nog, als zou je dat doen, dan komt de fiscus langs en die zegt heel simpel:

 

De provisie wordt betaald door de werkgever en is dus een gevolg van de arbeidsovereenkomst en dus belast loon. Ergo, alles voor niets.

 

Trust us, dit is gewoon loon uit arbeid.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.