• 0

Rekening-courant prive omzetten in rekening-courant eenmanszaak

Ik heb tot nu toe een rekening courant schuld aan mijn beheer bv (=onroerend goed bv). Daarnaast heb ik een eenmanszaak.

Nu wil ik de rekening-courant schuld prive omzetten naar een rekening-courant schuld eenmanszaak. Voordeel hiervan is volgens mij dat ik de rente kan aftrekken als zakelijke rentelasten bij de eenmanszaak.

 

Klopt dit en mag dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je snelle antwoord Robbert,

 

Zakelijk/privé in de eenmanszaak is toch eigenlijk hetzelfde. Als ik dit bedrag in de eenmanszaak als privé-opname boek heb ik het geld toch uiteindelijk prive betaald......?

 

Groet, Pascal

Link naar reactie
  • 0

Hoi pnas

 

Ik begrijp goed dat je de privé schuld wilt laten overnemen door de eenmanszaak?

 

Dus niet jij, maar jouw eenmanszaak is dan het geld schuldig aan de BV.

 

Tja, dat kan niet zomaar. Er moet een zakelijke belang zijn bij de overname van de schuld. Oftewel, wat heeft de eenmanszaak richting de BV gedaan waardoor overname van de schuld mogelijk is? De schuld van de eenmanszaak aan de BV moet immers op zakelijke grondslag berusten, wil renteaftrek aan de orde zijn.

 

Kun je uitweiden hierover?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik draai de situatie even om.

 

Ik doe in de eenmanszaak een privé opname ter grootte van het bedrag van de rekening-courant schuld. Vanuit privé betaal ik dit bedrag aan de beheer bv. Vervolgens leen ik het geld op zakelijke gronden (leningovereenkomst) aan de eenmanszaak en maak ik het geld vanuit beheer over naar de eenmanszaak.

 

Geld is rond en weer terug bij de eenmanszaak (niets veranderd) dus....... alleen nu heeft de beheer bv een vordering aan de eenmanszaak. Kan ik toch net zo goed zonder deze omzwerving doen wat ik eerder aangaf ......

 

:) Groet, Pascal

Link naar reactie
  • 0

Pascal, je moet het iets anders zien. Jij en de eenmanszaak zijn een en dezelfde. Jij leent dus, al dan niet onder je handelsnaam, van de BV. Of die lening op de balans van de eenmanszaak mag staan is afhankelijk van wat je met het geld doet. Als je het privé gebruikt, dan staat het niet op de balans. Gebruik je het zakelijk, bijvoorbeeld voor de aanschaf van bedrijfsmiddelen, dan staat het wel op de balans.

 

Die zakelijke grondslag slaat dus niet op de voorwaarden waaronder je leent (die moeten ook zakelijk zijn als je privé leent), maar op wat je met het geld doet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben me overtuigd dat ik de rekening-courant niet kan omzetten.

 

Nu wil ik mezelf een vergoeding toekennen voor het voeren van de administratie van de onroerend goed bv. Invoeren van facturen, doen van betalingen etc. en hiermee de r/c schuld in termijnen af te lossen.

 

Ik heb geen arbeidscontract met de onroerend goed bv. Mag ik deze vergoeding bruto toekennen en deze vergoeding in de IB aangifte opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden of moet ik voor dit bedrag van ergens tussen de 300-500 bruto per maand een overeenkomst sluiten met de bv en vervolgens via de loonbelasting etc. afdrachten gaan doen?

 

Ik hoor het graag.

 

Mvg, Pnas

Link naar reactie
  • 0

Je bent bestuurder bij de BV en dus in dienstbetrekking. Een vergoeding voor (arbeids)prestaties is dan loon, zodat er loonbelasting ingehouden en afgedragen moet worden. Waarom geen dividend uitkeren en daarmee aflossen? 15% dividendbelasting en daarbovenop wordt nog 10% IB bijgeheven (dus 25% in totaal).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het meedenken ronaldinho, echter dividend uitkeren is geen optie ivm geringe reserves.

 

Het wordt dus toch toekennen van salaris.

Moet ik voor een bedrag van 5.000 tot 6.000 euro op JAARBASIS een volledige loonadministratie bij gaan houden?

 

Of mag ik het als kostenpost boeken en het in mijn inkomstenbelasting aangifte verwerken als inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

Gr. Pnas

Link naar reactie
  • 0

Je moet dan aangifte loonheffingen doen. Als je als DGA de enige werknemer bent, kan dat vereenvoudigd, of je kunt een jaarloon betalen. Wel zul je dus een loonadmin bij moeten houden.

 

Waar ga je overigens dat loon van betalen als je zonder loon al geen winst hebt?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.