• 0

Eenmanszaak naar BV

Ik vroeg mij af wat nu "de beste" oplossing zou zijn om het risico op aansprakelijkheid te reduceren. Ik heb uren zitten Googlen en op allerlei forums zitten zoeken, maar door de enorme hoeveelheid informatie ben ik de draad nu al kwijt. De meest genoemde oplossing lijkt het omzetten van een eenmanszaak naar een BV.

 

Het gaat om een eenmanszaak in de dienstensector, zonder personeel. De winst < 75.000. Verschil tussen omzet en winst is minimaal.

 

Ik heb hierover een aantal vragen:

1. Wat kost de oprichting ongeveer?

2. Je betaalt meer belasting doordat de zelfstandigenaftrek, FOR (volgens mij), etc wegvallen. Dit schijnt met name zo te zijn wanneer de netto winst niet zo hoog is. Waar moet je procentueel ongeveer aan denken?

3. Klaarblijkelijk moet je jezelf een minimaal salaris geven. Mag dit ook minder zijn?

4. Wat gebeurd er wanneer je het bovenstaande salaris in een slecht jaar niet volledig kunt uitkeren?

5. Je bent niet zeker dat je privevermogen niet aangesproken wordt. Wat zijn de uitzondering (wellicht met een praktisch voorbeeld)?

6. Is de 18.000 altijd eigen risico? Moet die altijd los op de bedrijfsrekening blijven staan?

7. Bizner geeft geen bankverklaringen af, moet ik verhuizen naar een andere bank?

8. Zijn er betere alternatieven wanneer het puur om de aansprakelijkheid gaat? Een verzekering is volgens mij erg duur, alles op naam van de partner kan volgens mij niet wanneer de hypotheek op twee namen staat, een LTD wellicht?

 

Alvast dank voor alle reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik heb hierover een aantal vragen:

1. Wat kost de oprichting ongeveer? Als je ook je eenmanszaak in wilt brengen moet je inclusief notaris aan ongeveer €1500 - €2500,- denken

2. Je betaalt meer belasting doordat de zelfstandigenaftrek, FOR (volgens mij), etc wegvallen. Dit schijnt met name zo te zijn wanneer de netto winst niet zo hoog is. Waar moet je procentueel ongeveer aan denken? Over de eerste 2 ton winst betaal je 20% vennootschapsbelasting. Fiscaal gezien zal je hoogstwaarschijnlijk geen voordeel behalen omdat het omslagpunt tussen een BV en EMZ bij een winst van ongeveer €100.000 ligt.

3. Klaarblijkelijk moet je jezelf een minimaal salaris geven. Mag dit ook minder zijn? Ja, dit mag, maar alleen indien het anders het voortbestaan van je bedrijf kan schaden, hiervoor kan je dan een verzoek doen bij de belastingdienst. Bij een winst van rond de 75.000,- zal je hiervoor waarschijnlijk niet in aanmerking komen. Voor meer info m.b.t. het DGA-loon zie de column van Joost

7. Bizner geeft geen bankverklaringen af, moet ik verhuizen naar een andere bank? Ik weet niet of je EMZ iets waard is, indien dit meer dan €18k is zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn om deze in te brengen. Hiervoor zal een accountant de waarde bepalen zodat je in plaats van €18k te storten de EMZ kan inbrengen.

8. Zijn er betere alternatieven wanneer het puur om de aansprakelijkheid gaat? Een verzekering is volgens mij erg duur, alles op naam van de partner kan volgens mij niet wanneer de hypotheek op twee namen staat, een LTD wellicht? Een LTD zou een optie kunnen zijn, hier zitten enkele voor een nadelen aan, lees anders dit topic door, dan ben je helemaal bij m.b.t. een LTD. Komt er op neer dat een LTD fiscaal gezien hetzelfde behandeld wordt als een BV.

 

Indien je met dit soort materie speelt is het vaak raadzaam om een accountant en/of een fiscalist in te schakelen. Deze kan een goede afweging maken tussen de risico's, fiscale gevolgen, voordelen en nadelen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al je moeite Robbert12!

 

Ik heb vannacht tot in de kleine uurtjes over LTD's zitten lezen. Dit ziet er aantrekkelijk uit. Ook heb ik internationale klanten, dus betrouwbaarheid is juist een plus punt. Ik moet hier nog wel veel meer over lezen. Ik laat een accountant meedenken in een later stadium. Ik wil eerst mijzelf goed inlezen zodat ik niet alleen een ander laat bepalen wat er met mijn zaak gebeurd.

 

Kan een accountant overigens met een LTD overweg? Is het op papier bij de aangiftes hetzelfde als een BV?

 

Mocht er iemand nog andere antwoorden / opmerkingen hebben, dan zijn deze altijd welkom.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi ic3d

 

Een LTD werkt in beginsel hetzelfde als een BV. Een accountant zou daar geen problemen mee moeten hebben. Enige extra werk is dat er ook in Engeland gedeponeerd moet worden.

 

Overigens, over het omzetten van een EMZ naar een BV heb ik een column geschreven die je ook wel interessant zult vinden. Zie deze link.

 

Met een resultaat van 75K wordt het wel een duur geintje elk jaar. Door het wegvallen van de fiscale aftrekken voor ondernemers in de IB betaal je elk jaar als BV fors meer belasting over de winst. Dat is de optelsom van vennootschapsbelasting, loonheffing en belasting in box 2 IB.

 

Je mist als BV namelijk de volgende aftrekken op de winst die de EMZ wel heeft:

 

[*]zelfstandigenaftrek: 4.574

[*]12% MKB winstvrijstellling: (75.000 - 4.574) x 12% = 8.451

 

Dus 13.025 euro is al vrijgesteld in de IB. Dat moet je dan kunnen compenseren doordat je via de BV een salaris kunt opnemen dat niet in de 52% IB komt, dus een tariefsvoordeel. Daarvoor is de winst in de BV te laag in jouw geval.

 

Een redelijk salaris zou 53.000 zijn. Zodat (75.000 - 53.000) 22.000 uitgekeerd kan worden als dividend tegen een gecombineerde belastingdruk van 40%.

 

T.o.v. de winst in de IB behaal je een voordeel van (52% - 40%) x 22.000 = 2.640.

 

Echter, in de IB is 13.025 euro vrijgesteld tegen 52% = 6.773 voordeel.

 

Kort berekend zou de BV je dus (6.773 - 2.640) = 4.133 extra belasting kosten. Elk jaar weer.

 

Voor dat geld zou ik mezelf laten bijstaan door bijvoorbeeld iemand als Norbert Bakker. Goede algemene voorwaarden en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is IMHO de betere oplossing voor jou.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho > Waar ik bang voor ben is (ongemerkt en onbedoeld) plagiaat. Stel ik ontwerp een bedrijfslogo voor een klant. De kosten daarvoor zijn relatief altijd laag in vergelijking met directe concurrenten. De klant betaald bijvoorbeeld 300 euro, laat het logo overal opdrukken etc. Vervolgens blijkt er wereldwijd ergens een bedrijf te zijn met een logo dat mogelijk te veel overeenkomsten vertoond. Met miljoenen bedrijfslogo's wereldwijd is die kans aanwezig, je kent ze als ontwerper immers niet allemaal. Zij klagen mijn klant aan en die klaagt vervolgens mij aan. Dat risico wil ik prive afdekken.

 

Joost > Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan moet ik nu dus gaan berekeken wat voordeliger is. BV of verzekering..

Link naar reactie
  • 0

Is dat niet "gewoon" goed te dekken met een goede algemene voorwaarden? Ik was in het begin ook heilig overtuigd dat ik een BV moest nemen maar ik ben erg blij met mijn eenmanszaak nu. Leuke voordelen en minder kosten. Dat ik een BV wilde was ook voor de veiligheid maar dat was helemaal niet nodig. Een bedrijfsverzekering en goede algemene voorwaarden dan kom je al een heel eind.

 

Kun je geen dienst erbij maken dat je een check doet? Dat de klant wel 100% zeker weet dat hij goed zit? En anders is de klant zelf verantwoordelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer voor alle reacties.

 

Ik laat de account nog even berekenen wat een BV mij exact gaat kosten. Tevens vraag ik offertes aan met betrekking tot een broepsverzekering.

 

De voorwaarden zijn overigens ook aan vernieuwing toe. Heeft iemand suggesties voor een goed, maar betaalbaar bedrijf?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.