• 0

Hoe Investeringen bij belastingaangiften invullen?

Hallo,

 

Ik ben nou al wat uurtjes bezig met het invullen van m'n belastingaangifte van 2009, maar kom er maar niet uit.

Als ik bij het overzicht op akkoord druk krijg ik te zien

 

"het saldo fiscalewinstberekening (-6814 euro) is niet gelijk aan het saldo winst en verliesrekening of aan het winstaandeel van uw onderneming (213 euro)"

 

Nou begrijp ik na enig zoeken en proberen wel dat hiermee wordt bedoelt dat de winst gelijk moet zijn aan het gedeelte wat ik in Box 1 bij "privéstortingen" moet hebben ingevuld.

Echter heb ik afgelopen jaar heel veel vanuit privé geïnvesteerd in m'n bedrijf (bijna 7000 euro dus), en het lijkt mij ook vrij gebruikelijk dat je dit invult bij "privéstortingen".

Alleen kan je dit bij de winst en verliesberekening van het bedrijf niet echt invullen aangezien die 7000 euro inventaris is en daarvan alleen de afschrijving in te vullen valt, of valt dit ook onder "inkoopkosten van de verkopen"?

 

Nou weet ik er ook niet alles van want ik ben nog maar net begonnen met m'n bedrijf, maar wat doe ik nou fout? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is heb je dat inventaris ook op de balans gezet toch? En over afgeschreven?

 

Dus aan de debetzijde heb je €7000,- aan inventaris en aan de creditzijde €7000,- aan privé stortingen.

 

Bij de vermogensvergelijking in de aangifte vul je het saldo van de privestortingen/onttrekkingen in. Komt het dan wel uit?

Link naar reactie
  • 0

Het kan aan mij liggen, maar ik zie nergens waar ik de inventaris moet vermelden onder het kopje "winst en verliesberekening"

De totale winst/verlies hiervan moet gelijk zijn aan wat ik er prive in/uit doe, maar ik kan toch niet in één keer die 7000 euro afboeken? ::)

Link naar reactie
  • 0

Het kan aan mij liggen, maar ik zie nergens waar ik de inventaris moet vermelden onder het kopje "winst en verliesberekening"

De totale winst/verlies hiervan moet gelijk zijn aan wat ik er prive in/uit doe, maar ik kan toch niet in één keer die 7000 euro afboeken? ::)

 

Inventaris zet je op de balans. Op de winst en verliesrekening plaats je vervolgens de afschrijvingen op het inventaris.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Logisch, maar die winst en verliesberekening moet gelijk zijn aan wat ik in box 1 privé invul, maar ik stop er dus zelf 7000 in, maar kan dat in box 1 dus niet invullen

 

Je privé stortingen moet je wel in de aangifte invullen. Dit is vaak de sluitpost tussen de fiscale winst/verliesrekening en de vermogensvergelijking. Of begrijp ik je nu helemaal niet?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het zo ingevuld:

 

Winst en verliesberekening:

 

Opbrengsten: 1900

Inkoopkosten van verkopen: 900

Afschrijving: 775 euro

 

Saldo winst en verliesrekening: Fiscaal 225 euro

 

box 1 winst uit onderneming:

 

Privéstortingen: 7000

 

Saldo fiscale winstbereking: 7000

 

Wat klopt er nou niet of wat moet ik nou dan nog invullen?

Link naar reactie
  • 0

De winst- en verliesrekening is niets mis mee (als de cijfers kloppen en daar ga ik maar van uit)

De balans komt er als volgt uit te zien (te corrigeren met de juiste cijfers).

 

Balans:

 

Activa:

Inventaris: 6225 (7000-775)

Liquide middelen: 1000

 

Passiva:

Eigen vermogen: beginvermogen + resultaat + privé stortingen - privé onttrekkingen (7225)

Schulden: 0

 

Activa en Passiva moeten gelijk zijn.

Succes.

Marije

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb je onder onderneming ook het ondernemers vermogen begin boekjaar ingevuld? En de passiva en activa? Als je vervolgens de privestortingen hebt ingevuld maakt het programma de volgende berekening:

 

Eind vermogen

+ of - prive opnamen onttrekkingen

- begin vermogen

= winst volgens de winst/verlies

 

Klopt dit ook?

Link naar reactie
  • 0

Nou begin ik het wat meer te begrijpen, maar bij de activa en passiva gaat dit nou alleen over afgelopen jaar of alles totaal? aangezien dit m'n 2e jaar is.

Zie door de bomen het bos ff niet meer :P

 

Heb je een beginbalans van 1-1-2009 opgesteld? En een eindbalans van 31-12-2009. Deze moet je vervolgens invullen. De totalen dus.

 

Met welk programma doe je de aangifte? Ik ga uit van die van de belastingdienst? Je mag het bestandje gerust even mailen, dan kijk ik er even voor je naar...

Link naar reactie
  • 0

Begin nou wel wat foutjes te ontdekken

Bij het begin overzicht van de onderneming moet worden ingevuld "ondernemingsvermogen begin van dit boekjaar" ik neem aan dat hier dan het vermogen van 1-1-2009 moet worden ingevuld? (heb namelijk die van 1-1-2010 ingevuld...)

Link naar reactie
  • 0

Begin nou wel wat foutjes te ontdekken

Bij het begin overzicht van de onderneming moet worden ingevuld "ondernemingsvermogen begin van dit boekjaar" ik neem aan dat hier dan het vermogen van 1-1-2009 moet worden ingevuld? (heb namelijk die van 1-1-2010 ingevuld...)

 

Correct! Je moet die van 1-1-2009 invullen

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nu gedaan en nou komt ie wel bij het overzicht voorbij, alleen nou moet ik opeens gaan bijbetalen :-[

Ik kan me vergissen, maar is het niet zo dat wanneer je er uit privé vermogen geld instopt (7000 euro) je daarvan een percentage terug krijgt net zo goed als wanneer je er geld uit haalt je moet betalen (loonheffing)?

Link naar reactie
  • 0

Je betaald over het winstbedrag, de stortingen en/of opnames hebben hier geen invloed op.

 

Dat is dan toch ook zo krom als een banaan, ik stop er nu een hoop privé geld in en moet nog bijbetalen ook, en als ik er over een paar jaar geen privé geld meer in hoef te stoppen omdat de onderneming van zichzelf genoeg winst maakt om te kunnen investeren moet ik alsnog een hoop geld over de winst betalen...

 

 

Je geeft aan investeringen te hebben gedaan, komen jij en deze investeringen in aanmerking voor investeringsaftrek?

 

M'n spullen zijn om te verhuren en de meeste dingen zijn onder de 450 euro dus (als ik het zo goed in de omschrijving ervan lees) heb ik geen recht op investeringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Privéstortingen beïnvloeden het winstbedrag niet. Wat je moet doen is een begin en eindbalans opstellen (heb je al gedaan). Op allebei staat een bedrag aan ondernemingsvermogen. Vervolgens kijk je in je administratie wat je in het afgelopen jaar vanuit privé in de onderneming hebt gestopt (privé-stortingen), en wat je eruit hebt gehaald (privé-onttrekkingen). Dus over wat je erin stopt, hoef je geen belasting te betalen. Over wat je er uit haalt ook niet, maar dat bedrag zit uiteraard wel in je winst en daar moet je wel over betalen.

 

Je winst is dan:

Ondernemingsvermogen 31/12

+ Privéonttrekkingen

-/- Ondernemingsvermogen 1/1

-/- Privéstortingen

 

Stel je hebt 100 eindvermogen, 50 beginvermogen, 7 gestort en 20 opgenomen (je kunt niet van de wind leven, tenslotte):

 

100 + 20 -/- 50 -/- 7 = 63 winst. En dat zou hetzelfde moeten zijn als de winst volgens de winst&verliesrekening.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.