• 0

Aandelen met extra stemrecht (B.V.)

Geachte forumgebruikers,

 

Ik heb even een vraag, die ik niet terug kan vinden op dit forum of de andere Google-zoekresultaten.

 

Is het mogelijk om binnen een B.V. aandelen uit te geven die meer stemrecht hebben dan andere aandelen? Zodat het mogelijk wordt dan een partij een minderheid in aandelen heeft (bv. 40%), maar wel een meerderheid in stemrecht?

 

Van wat ik uitgezocht heb is het mogelijk dit te doen door een aantal aandelen zonder stemrecht (via stichting met bestuur in handen van de 40% eigenaar) uit te geven. Maar is hier geen simpelere oplossing voor? Door bijvoorbeeld aandelen een hoger stemrecht in de statuten mee te geven?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dit kan via geletterde aandelen. Ik quote even een stukje van Edward uit dit topic:

 

Wat zijn letteraandelen?

Wanneer er slechts één soort aandelen bestaat dan is heeft ieder aandeel evenveel stemrecht en recht op dividend. Door het introduceren van letteraandelen kun je toch een onderscheid tussen die gelijke soort aandelen aanbrengen. Daarmee kan aan elke serie ( A,B, C, etc...) aandelen bepaalde rechten worden verbonden ten aanzien van stemnrechten en/of dividend. De vormen en soorten van aandelen worden bepaald bij de statuten.

 

Biedt dit genoeg houvast om je verder te oriënteren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.