• 0

Een onderneming starten als minderjarige

Hallo allemaal,

 

Ik ben momenteel 15 jaar en ik wil me eigen onderneming starten voor het maken van webapplicaties voor opdrachtgevers. Nou ben ik de afgelopen dagen druk bezig geweest met het verzinnen van een naam, en het zoeken naar de benodigde informatie(en dat is heel wat :P).

 

Ik denk dat ik maximaal 1500 euro per jaar kan gaan verdienen als ZZP'er, en waarschijnlijk haal ik dat geeneens. Maar ik moet natuurlijk er wel rekening mee houden dat ik daar overheen kan gaan.

 

Ik zal eerst vertellen hoe ik denk dat het opstarten van een onderneming in zijn werk gaat. Daarna wil ik nog een paar vragen stellen.

 

Stap 1: Naar de Kamer van Koophandel

Ik zal me moeten gaan aanmelden bij de KvK, zoals ik het begrepen heb moet ik mijn ID-kaart meenemen en me ouders aangezien ik minderjarig ben. Ik moet me hier aanmelden als een eenmanszaak. Omdat het om een eenmanszaak gaat krijg ik meteen een nummer van de belastingsdienst mee.

 

Stap 2: VAR-verklaring aanvragen

Zoals ik begrepen heb is het aanvragen van een VAR-verklaring niet verplicht, maar wel enorm handig. Ik kan een bedrijf zo duidelijk maken of ze wel of geen loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet moet afstaan aan de belastingsdienst

 

Belastingaangifte doen

Zoals elke onderneming zal ik belastingaangifte moeten doen. Maar zoals ik op http://www.kvk.nl/belastingen/bedrijf_starten/soorten_belasting/inkomstenbelasting/ lees hoef ik geen belasting te betalen omdat ik minder dan 10.000 EUR per jaar verdien.

 

Vragen

Zoals ik al had gezegd heb ik nog een paar vragen:

Vraag 1: Klopt alles wat ik hierboven heb verteld? Zijn er ook nog dingen die ik vergeten ben?

Vraag 2: Hoevaak moet er aangifte gedaan worden bij de belastingsdienst?

Vraag 3: Zijn er nog andere belastingen dan die ik hierboven heb genoemd?

 

Ik zal hier graag antwoord op willen.

 

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen!

 

Mvg,

Tom

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

hand - lich - ting de -woord (vrouwelijk) recht het vóór de meerderjarigheid toekennen van bepaalde rechten aan minderjarigen

 

Dat doet hij dan toch met de handtekening van de ouders?

Nee, handlichting is het domein van de kantonrechter.

Link naar reactie
  • 0

Handlichting is toch niet noodzakelijk?

 

Als je het niet hebt zijn je ouders in sommige gevallen aansprakelijk voor hetgeen jij uitgevoerd hebt, maar als je ouders daarmee akkoord zijn is dat toch geen probleem? (zo ging dat iig bij mij)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Rechtshandeling

 

Als je een transactie doet, zoals iets kopen of verkopen of een dienst of service verlenen of inkopen verricht je een ''rechtshandeling''. Je krijgt of levert iets en je betaald of wordt betaald. Je bent dan een overeenkomst aangegaan. Voor het runnen van een eigen bedrijf is het dus wel belangrijk dat je rechtshandelingen mag verrichten. Een ander woord hiervoor is handelingsbekwaam. Dit betekent dat je mag ‘’handelen’’. Ben je nou niet handelingsbekwaam dan hebben je ouders drie jaar om de rechtshandeling aan te vallen.

 

Maar goed, daar zitten je klanten en leveranciers natuurlijk niet echt op te wachten. Je zult dus moeten zorgen dat je handelsbekwaam wordt en dat je dit aan je klanten en leveranciers kunt aantonen.

 

Hoe word je handelingsbekwaam?

 

Er zijn hiervoor twee manieren om als minderjarige handelingsbekwaam te worden.

 

* De eerste ligt voor het oprapen. Laat je ouders toestemming geven voor ELKE transactie die je doet. Dus iedere keer als jij iets koopt of verkoopt zorg je voor toestemming van je ouders.

* Het tweede alternatief is handlichting. Dit kan vanaf je 16e jaar. Je gaat dan naar de rechtbank met je ouders. Je dient daarbij een verzoek in om je handelingsbekwaam te maken (dergelijk schrijven zijn overal te vinden op internet). Vanaf nu kun je met de beschikking van de rechtbank transacties doen.

 

 

Wat is de minimumleeftijd voor het inschrijven bij de kvk?

 

In beginsel is er de minimumleeftijd van 18 jaar voordat je kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel, echter, als je ouders toestemming geven of als er sprake is van handlichting zoals ik eerder heb genoemd kun je in principe ook inschrijven als je onder de 18 of zelfs onder de 16 bent. Op dit gebied zijn er dus niet echt problemen.

 

Moet je belasting betalen als minderjarige ondernemer?

Als minderjarige betaal je belasting net als elk ander persoon in Nederland. Dit betekent dat je, als je een eigen bedrijf begint, een BTW nummer aan zal moeten aanvragen, dit gaat tegenwoordig automatisch bij je inschrijving bij de kvk.

 

Hoe zit het met de kinderbijslag?

 

Kinderbijslag is een bijslag die betaald wordt aan je ouders van tot en met je 18e. In principe is er tot je 16e jaar geen beperking aan de hoeveelheid bijverdiensten (onbeperkt dus). Ben je nu 16 of 17 jaar dan is er een drempel waarboven je niet uit mag komen. Aangezien de bedragen en regels hier regelmatig veranderen raad ik je aan het hier te bekijken: Kinderbijslag

 

bron; https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/251

Erik Leferink

Sapiente vince, rex, noli vincere ferro

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie reacties!

 

Ik ga geen gebruik maken van een Handlichting. Mijn ouders willen juist elke betaling goed keuren omdat zij financieel verantwoordelijk zijn .

 

Ik ben bezig met het opzetten van een Ondernemingsplan, en nu kom ik de volgende dingen tegen:

 

Het gaan om de volgende dingen:

 

Bij een aftrekpost van een werkruimte in uw eigen woning vervalt een evenredig deel van de hypotheekrenteaftrek. Geldt dit als ik een bedrijf begin ook? Want het gaat natuurlijk wel om mijn ouderlijk huis....[/b]

 

Verzekeraars maken onderscheid tussen privé en zakelijk. Zo zijn bedrijfsmiddelen thuis niet verzekerd via de privé-inboedelverzekering. Voor uw zakelijke activiteiten moet u aparte bedrijfsverzekeringen afsluiten. Begrijp ik nou dat dit verplicht is? Want veel kapot kan er niet gaan als webdesinger natuurlijk...

 

Mvg,

Tom

Link naar reactie
  • 0

 

Verzekeraars maken onderscheid tussen privé en zakelijk. Zo zijn bedrijfsmiddelen thuis niet verzekerd via de privé-inboedelverzekering. Voor uw zakelijke activiteiten moet u aparte bedrijfsverzekeringen afsluiten. Begrijp ik nou dat dit verplicht is? Want veel kapot kan er niet gaan als webdesinger natuurlijk...

 

Is zeker niet verplicht. Als je dat risico wilt lopen is dat je eigen keuze.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nou weet ik overigens niet hoe een particuliere inboedelverzekering aankijkt tegen een computer die zowel zakelijk als prive gebruikt wordt, en of de (IB danwel btw) vermogensetikettering daar nog een rol bij speelt?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb toch nog wat vraagjes

 

Ik moet natuurlijk ook IB gaan betalen net zoals elke onderneming. Dit gebeurd om de zoveel tijd, en je krijgt een melding van. Een van mijn vragen is, is wat er precies betaald moet worden.

 

Stel dit is mijn een lijst met al mijn uitgaven van de eerste periode:

+200 Eigen vermogen

-50 Opstart kosten KvK

-100 euro aan hostingkosten

+ 60 euro opdracht 1 (Waarvan 10 euro BTW)

+ 120 euro voor opdracht 2(Waarvan 20 euro BTW)

+ 20 euro btw opdracht 2

 

 

Moet ik met dan bij de IB aangifte doen van 150 euro ?(50 voor opdracht 1, 100 voor opdracht 2) Of reken ik dan iets vekeerd?

 

Mijn andere vraag is hoe het werkt om geldt dat je met je bedrijf verdient hebt, kan gebruiken voor privé dingen, dus eigelijk gewoon overschijft op je particuliere rekening.

 

De laatste vraag is hoe het werkt met diensten van andere berdijven. Als ik het goed heb hoef ik bijv. voor de hosting geen BTW meer gaan te betalen. Maar ik moet toch wel iets hiervan aangeven mij de belastingsdienst of heb ik het mis?

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

Het bedrag dat je invult bij je IB is de omzet (exclusief btw) minus de kosten die je gemaakt hebt voor je bedrijf. In dit geval heb je dus al kosten á € 150 euro gemaakt en heb je een omzet van €150 ex btw. Dus je inkomen voor de IB is nihil.

 

Geld dat je privé wil uitgeven kan je als privé onttrekking boeken in je administratie. Houdt gewoon in dat je geld van je zakelijke rekening naar je particuliere rekening overmaakt.

 

Je denkwijze bij je laatste vraag is niet helemaal correct. Je moet btw namelijk wel afdragen, maar als jij ergens btw voor hebt betaald dan kan je dit hiervan aftrekken. Voorbeeld: Je hebt een factuur verstuurd naar een klant met 30 euro btw. Je koopt een artikel bij een groothandel met 20 euro btw daarin verwerkt. Dat betekent dat je uiteindelijk maar 10 euro btw hoeft af te dragen.

 

Ik hoop dat het nu wat duidelijker voor je is!

 

Gr,

Wouter

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

Het bedrag dat je invult bij je IB is de omzet (exclusief btw) minus de kosten die je gemaakt hebt voor je bedrijf. In dit geval heb je dus al kosten á € 150 euro gemaakt en heb je een omzet van €150 ex btw. Dus je inkomen voor de IB is nihil.

 

Geld dat je privé wil uitgeven kan je als privé onttrekking boeken in je administratie. Houdt gewoon in dat je geld van je zakelijke rekening naar je particuliere rekening overmaakt.

 

Je denkwijze bij je laatste vraag is niet helemaal correct. Je moet btw namelijk wel afdragen, maar als jij ergens btw voor hebt betaald dan kan je dit hiervan aftrekken. Voorbeeld: Je hebt een factuur verstuurd naar een klant met 30 euro btw. Je koopt een artikel bij een groothandel met 20 euro btw daarin verwerkt. Dat betekent dat je uiteindelijk maar 10 euro btw hoeft af te dragen.

 

Ik hoop dat het nu wat duidelijker voor je is!

 

Gr,

Wouter

 

onwijs bedankt voor je reactie. De IB is me nu helamaal duidelijk!

 

Ik denk dat ik de laatste vraag verkeerd geformuleerd heb. Ik bedoel dat ik als ik bijvoorbeeld een hostingpakket bij Mijndomein koop, ik dan als onderneming geen BTW hoef te betalen. Maar ik denk dat ik hierover toch wel wat belasting moet gaan betalen?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geen handlichting of toestemming nodig als je je wilt inschrijven bij de KvK! Als 16-jarige kun je er gewoon binnenstappen en je bedrijf oprichten. De hiervoor aangehaalde column die zegt dat je 18 jaar moet zijn om zonder toestemming in te schrijven, is dus onjuist.

 

Daarnaast moet je ook al belasting betalen als je minder dan €10.000,- verdient. Je belasting wordt alleen kwijtgescholden als je aan het urencriterium voldoet, en dat ga je niet halen (1225 uur besteed aan je onderneming). Je kunt wel tot ongeveer €5914,- verdienen zonder belasting te hoeven betalen (je zou dan met het laagste belastingtarief van 33,60% uitkomen op €1987,- belasting, en dit vervalt i.v.m. de algemene heffingskorting).

 

Tot slot raad ik je aan om je te verdiepen in het boekhouden (dat uitbesteden is met een jaarinkomen van ~€1.500,- zonde!). Je hebt minimaal de basiskennis nodig om de administratie en boekhouding te kunnen doen! Die heb je nu nog niet, om even op je laatste bericht terug te komen: je betaalt namelijk als bedrijf wél BTW (die je later terugvordert), en belasting betalen over kosten doe je dus niet (integendeel: je kosten trek je af van je opbrengsten, zodat het belastbaar inkomen daalt en de hoeveelheid belasting die je moet betalen dus ook afneemt).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

onwijs bedankt voor je reactie. De IB is me nu helamaal duidelijk!

 

Ik denk dat ik de laatste vraag verkeerd geformuleerd heb. Ik bedoel dat ik als ik bijvoorbeeld een hostingpakket bij Mijndomein koop, ik dan als onderneming geen BTW hoef te betalen. Maar ik denk dat ik hierover toch wel wat belasting moet gaan betalen?

 

Als onderneming moet je in eerste instantie gewoon de BTW betalen hoor, je mag het alleen verrekenen met de BTW die je moet afdragen die jij ontvangen hebt van klanten. Dus dat kun je terugvragen als je meer BTW betaald hebt dan ontvangen. En over kosten die je gemaakt hebt hoef je geen belasting te betalen, dat zou wat worden :) Je betaald belasting over je omzet - kosten maar dat zal in jouw geval nihil zijn.

Link naar reactie
  • 0

Tom,

 

een beetje late reactie, ik hoop dat je dit nog leest.

Dat BTW-verhaal is incompleet n.m.m. Er bestaat nl. ook nog zoiets als de kleine ondernemersregeling (KOR). Zoek hier op HL of op www.belastingdienst.nl maar eens. Dat kan je geld opleveren! ;)

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.