• 0

Middeling van inkomens

Door een verzoek van middeling van inkomens neer te leggen bij de belastingdienst volgt er een restitutie. Hoe doe ik dat verzoek aan de belastingdienst? Middels een briefje of zijn hiervoor formulieren te downloaden? Zo ja, waar op de site van de belastingdienst want ik kan ze niet vinden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag hunter

 

Een proefberekening kun je gratis hier maken. Hou de definitieve aanslagen bij de hand.

 

De spelregels:

- een jaar kun je maar een keer betrekken in de middeling. Bereken dus ook of middelen van 2008/2009/2010 voordeliger is dan bijv. 2007/2008/2009 of 2009/2010/2011, etc.

- verzoek kun je indienen binnen een jaar nadat het laatste jaar waarover je wilt middelen een definitieve aanslag heeft (zo heb je ook tijd zat voor de genoemde vergelijkingen).

- de fiscus houdt een drempel in van € 545 en vergoedt geen rente over de teruggave.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Speelt bij het middelen de fiscale partner ook een rol?

 

Als je gezamenlijk aangifte IB doet dan mag je ten gunste van maximaal voordeel elkaar aftrekposten toewijzen. Binnen een belastingjaar is hetgeen je aan belasting betaalt (of wat je aan voordeel geniet) dus binnen zekeren grenzen beïnvloedbaar.

Mag/kan je bij het middelen bijvoorbeeld de verdeling met je fiscale partner wijzigen over de te middelen jaren?

 

Link naar reactie
  • 0

middeling vraag je pas aan nadat de aanslag van het laatste jaar van je middelingstijdvak onherroepelijk is vastgesteld. Je kunt dan dus niet achteraf nog opnieuw de aftrek eigen woning etc. gaan herverdelen.

 

Er is een uitzondering: als je de middeling berekend hebt binnen 6 weken nadat de aanslag over het laatste jaar uit je middelingstijdvak definitief is, dan kun je nog in bezwaar tegen die laatste aanslag en de middeling beïnvloeden door een wijziging te verzoeken in de verdeling van de aftrekposten.

 

Echter, dan ga je iets te rigoureus te werk omdat je ook even moet afwachten of een ander middelingstijdvak wellicht meer oplevert. Je kunt een jaar namelijk maar een keer in de middeling betrekken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Speelt bij het middelen de fiscale partner ook een rol?

 

Nee, middeling is een op zichzelf staande persoonlijke regeling.

 

Als je gezamenlijk aangifte IB doet dan mag je ten gunste van maximaal voordeel elkaar aftrekposten toewijzen. Binnen een belastingjaar is hetgeen je aan belasting betaalt (of wat je aan voordeel geniet) dus binnen zekeren grenzen beïnvloedbaar.

Mag/kan je bij het middelen bijvoorbeeld de verdeling met je fiscale partner wijzigen over de te middelen jaren?

 

Ook nee dus.

www.belastingleukermaken.nl :D

Makkelijk geld terug door belastingmiddeling bij onregelmatig inkomen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeff

 

je geeft met je website aan alles te weten over middeling, maar zo stellig als je nu antwoord geeft, zou ik het niet durven. Inderdaad kun je in het middelingsverzoek zelf geen wijzigingen aanbrengen in de verdeling van de aftrekposten tussen fiscale partners, maar als je aan het rekenen bent en een van de aanslagen waarop je middelingsverzoek betrekking heeft, staat nog niet onherroepelijk vast, dan kun je zeker nog schuiven met inkomen en aftrekposten om zo de middeling gunstiger te maken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik wil zeker niet aangeven dat ik alles weet over middeling. Ook niet met mijn website. Ik weet er genoeg van om het gros van de mensen er een leuk extraatje mee binnen te kunnen laten halen.

 

Ik las deze zin; Mag/kan je bij het middelen bijvoorbeeld de verdeling met je fiscale partner wijzigen over de te middelen jaren? en over het algemeen heb je het over de jaren waarbij de definitieve aanslag vaststaat. Daar kan je "in principe" niks meer aan doen.

www.belastingleukermaken.nl :D

Makkelijk geld terug door belastingmiddeling bij onregelmatig inkomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zo vrij hier op in te haken en de volgende vraag te stellen.

Mag ik ook middelen als ik in 2009 en 2010 een riant inkomen als DGA had en nu in 2011 nagenoeg geen inkomen heb ?

Ik was in loondienst van mijn eigen BV die ik per 1-1-2010 heb verkocht. Ik leef dit jaar van spaargeld wat ik nog prive had/heb en alle geld van de verkoop zit nog in de BV.

Ik ben zeer benieuwd

Link naar reactie
  • 0

Middeling staat voor iedereen open, dus ja. Wel moet je uiteraard boven het drempelbedrag uitkomen, anders heb je er niets aan. Een jaar mag maar 1 keer in middeling worden betrokken, dus het is wel nuttig om na te gaan welke combinatie van 2 opeenvolgende jaren het meeste oplevert. In die zin kan het handig zijn om af te wachten tot je een inschatting van de inkomsten in 2012 en evt. 2013 kunt maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.