• 0

investeringsaftrek bedrijfspand

Hallo,

 

Ik zit me te verdiepen in het kopen van een bedrijfspand.

Nu vraag ik me af hoe het werkt met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Ik heb een eenmansbedrijf.

 

Stel ik koop een 100% bedrijfspand van 5 jaar oud voor € 200,000 KK

Over welk bedrag kan ik dan investeringsaftrek opvoeren en tegen welk percentage.

 

Ik las iets over alleen aftrek voor het gedeelte wat je zelf uit eigen middelen finaciert.

Beetje raar als je later bijvoorbeeld aflost uit de winst dan kan je daar niet meer over aftrekken neem ik aan.

 

Meestal kun je maar vreemd financieren tot c.a 75% van de exucutiewaarde in dit geval dus:

90% van € 200.000,- = € 180.000,- is executiewaarde

75% van € 180.000,- = € 135.000,- is vreemd vermogen.

 

Eigen geld te investeren zou dus zijn € 65.000,-

 

Ik hoor graag van jullie.

gr JB

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo allemaal,

 

Joost bedankt dat is inderdaad veel logischer.

 

Volgens de site van de belastingdienst :

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-12.html#P113_15176

 

Dus als ik een bedrijfspand koop in 2010 van € 200.000,- waar ik in eerste instantie niets aan verbouw is mijn investeringsaftrek alsvolgt:

 

Over de eerste € 100.000,- € 15.120,-

Over de 2e € 100.000,- een min bedrag van 7,6% € 7.600,-

Investeringsaftrek over bedrijfspand € 7.520,-

 

Maar als ik nog meer investeringen doe bv gereedschappen, auto's, verbouwing etc word mijn investeringsaftrek lager.

 

Dan is het dus verstandig dat in een ander jaar te doen.

 

Graag op en aanmerkingen van jullie kant.

 

Vr gr JB

Link naar reactie
  • 1

Even een nuancering op het antwoord van Kau: voor de investeringsaftrek moet gekeken worden naar het moment van aangaan van de verplichtingen.

Als je in 2010 reeds een overeenkomst hebt gesloten voor een verbouwing van € 45.000, maar waarvan de uitvoering (en betaling) pas in 2011 plaats zal vinden, dan is dit voor de investeringsaftrek een investering in 2010!

Ga je de verplichting pas in 2011 aan, dan ga je inderdaad uit van 200K in 2010 en 45K in 2011.

 

Groeten,

 

Louis

 

(Aanvulling: ik zie dat Joost me al voor was, wat istie toch altijd snel.)

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Als je in 2010 reeds een overeenkomst hebt gesloten voor een verbouwing van € 45.000, maar waarvan de uitvoering (en betaling) pas in 2011 plaats zal vinden, dan is dit voor de investeringsaftrek een investering in 2010!

 

Nee, bij ingebruikname en betaling in 2011 is het een investering 2011.

 

Link naar reactie
  • 0

Toevoeging op de opmerkingen van Joost en Griffioen:

Voor de bepaling van het totaal van de investeringen in een bepaald boekjaar neem je alle investeringen mee waarvoor verplichtingen zijn aangegaan. De op deze wijze bepaalde hoogte van de investeringen bepaalt het percentage van de investeringsaftrek.

Als een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen in het betreffende boekjaar, dan komt het betalingscriterium om de hoek kijken voor de vaststelling wanneer de geclaimde investeringsaftrek ook daadwerkelijk op de fiscale winst in mindering gebracht kan worden. Als een activum nog niet in gebruik is genomen in een bepaald boekjaar, dan kan niet meer investeringsaftrek in mindering worden gebracht dan hetgeen reeds is (aan)betaald. Het meerdere gaat naar een volgend boekjaar, waarin verdere betaling plaats vindt.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dan haal ik bij deze ook een oude koe uit de sloot (ik kwam het topic tegen via Google), met een aanvullende vraag t.a.v. de investeringsaftrek:

 

Stel ik ga in 2016 de koopverplichting aan van een bedrijfspand (d.m.v. het ondertekenen van een koopovereenkomst) met een geplande datum van overdracht in 2017. Dan zegt de belastingdienst:

 

U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald.

 

Dus als ik nu in 2016 een deelbetaling zou doen waardoor mijn totale investeringen in 2016 uitkomen op € 103.749, zou ik dan ook recht hebben op de maximale investeringsaftrek over dat bedrag? Mijn onderbuikgevoel zegt van niet, maar ik vind nergens waarom het niet zou kunnen/mogen.

 

Punt twee is dan natuurlijk het risico dat je loopt met een dergelijke transactie. Normaal gezien stort je je geld op een tussenrekening v/d notaris, maar het is de vraag of de belastingdienst er genoegen mee neemt dat het geld daar geparkeerd blijft tot aan de datum van overdracht.

 

Ik ben erg benieuwd naar de reacties!

Link naar reactie
  • 1

De investeringsaftrek is tot het moment van ingebruikname beperkt tot het bedrag dat daadwerkelijk is betaald ter zake van het betreffende bedrijfsmiddel.

Het gaat daarbij echter slechts om het uitsmeren van de investeringsaftrek, de hoogte van de totale investeringsaftrek wordt door deze bepaling niet beïnvloed. Je neemt dus het totale investeringsbedrag mee voor het bepalen van het bedrag aan investeringsaftrek dat kan worden geclaimd, en dat bedrag verdeel je over de jaren waarin je daadwerkelijk betaalt (en bij ingebruikname claim je het eventuele restant).

 

Dus als je in 2016 een investeringsverplichting aangaat van € 312.000, waarvan je in 2017 € 103.748 betaalt en de rest in 2017, krijg je in 2016 0,0 investeringsaftrek, omdat je nog steeds boven het maximum van € 311.242 zit.

 

Is de totale (kwalificerende) investeringsverplichting in 2016 € 103.748, dan heb je recht op in totaal € 15.687 aan investeringsaftrek. Betaal je in 2016 € 10.000 en in 2017 de rest, dan heb je in 2016 recht op € 10.000 investeringsaftrek en in 2017 nog € 5.687 (exclusief de eventuele investeringsaftrek over investeringsverplichtingen die je eventueel in 2017 aangaat).

 

Punt twee wordt dan wat minder spannend, omdat je aanbetaling dus een stuk lager kan zijn. Van wie het geld is dat bij de notaris staat, is voer voor discussie. Naar mijn bescheiden mening is dat nog steeds van de betaler - het staat daar immers in afwachting van de tegenprestatie en het is de betaler die erover beschikt. In die visie is het dan dus nog niet betaald.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.