• 0

Kan ik een nihilaangifte doen, en is dat het best in dit geval?

Hallo, ik heb vorig jaar bij de KvK een VOF geregistreerd samen met 1 vennoot. Nu zijn wij vooral een beetje bezig geweest met het opzetten en nadenken over het bedrijfje. Uiteindelijk kregen wij het ook erg druk met onze studie en hebben we eigenlijk bijna niks meer gedaan.

Op dit moment hebben we alleen:

[*]Inschrijving KvK

[*]Zakelijke bankrekening

[*]En een basisaansprakelijkheids verzekering van een euro of 6 per maand van de Rabobank

[*]Twee domeinnamen geregistreerd maar gewoon betaald vanaf mijn particuliere rekening.

Dat was eigenlijk alles. We hebben dus voor de rest geen winst gemaakt en buiten de kosten van bovenstaande punten geen andere kosten.

 

Wat kan ik nu het beste doen met de aangifte? Ik weet in ieder geval wel dat ik sowieso een aangifte moet doen (anders boete!), maar verder weet ik niet precies hoe ik het in deze situatie het beste kan doen. Als ik inlog bij de belastingdienst dan lijkt mij de 'nihilaangifte' het meest van toepassing. Maar ik weet niet zeker of dat wel klopt.

Hopelijk kan iemand ons helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik schat dat het over de BTW-aangifte gaat en in dat geval is een nihil-aangifte een optie, maarrrrrrr je zegt dat de vof kosten heeft gemaakt. De BTW op die kosten kun je aftrekken bij rubriek 5-b (voorbelasting) zodat je geld terugkrijgt.

 

Ook als het bedrijf uiteindelijk niet van de grond komt, maar er wel aannemelijk gemaakt kan worden dat je daar je best voor hebt gedaan (subjectief), heb je recht op teruggaaf van BTW.

Je kunt 't iig proberen, daar is (ook legaal) niets mis mee.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi K^

 

Heb je het over de BTW aangifte of over de IB aangifte?

 

In beide gevallen moet je die indienen, maar het verschilt nogal welke het is. Wat zijn jullie plannen met de vof? Gaan jullie er op (korte) termijn nog iets mee doen en is een positief resultaat te verwachten?

 

Graag je reactie.

 

Groet

Joost

Hallo Joost en John, bedankt voor de reacties.

Ik heb het over de BTW aangifte (Omzetbelasting 2009).

 

Wat de plannen betreft: we proberen er op korte termijn wat mee te doen (we zijn in ieder geval goed bezig met nadenken, opzetten, proberen etc).

Het zit zo: in eerste instantie wilden wij een bepaalde dienst oprichten. Dit zou via een website gaan. Helaas was dit idee nog erg complex en had het verder onderzoek nodig voordat het echt 'live' kon gaan.

Verder hadden wij het nog erg druk met afstuderen dus is onze dienst/product nog niet af. Inmiddels is het bijna een jaar verder en hebben wij ook nog andere ideeën gekregen voor eventuele diensten en producten. Vrijwel alles hiervan zal gaan via een website. We proberen dus eigenlijk bepaalde producten en diensten via het internet aan te bieden. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een nieuws/info site over een bepaald onderwerp waarmee we inkomsten proberen te krijgen uit gerelateerde advertenties. Dit proberen wij te maken en onze eventuele andere ideeën zijn een beetje in de zelfde richting. Bijvoorbeeld affiliate marketing. Ook webdesign willen we misschien aanbieden.

In ieder geval komt het vaak op dit neer: met relatief weinig kosten/investering via website(s) geld proberen te verdienen. En dit kan via reclame, commissies of eventueel dat wij zelf een dienst/product leveren. We zijn gewoon nog ondertussen steeds aan het kijken naar nieuwe mogelijkheden en de ontwikkeling van ons eerste idee. En dan zien we wel hoever we komen. Maar op dit moment is er nog geen dienst/product 100% afgerond en komt er dus nog geen geld binnen. Maar er wordt dus volop nagedacht en geprobeerd.

 

Excuseer voor het lange en misschien complexe verhaal, maar hopelijk is dat een beetje duidelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

mijn eerdere antwoord verandert nauwelijks, alleen zeg je nu 'bijna een jaar verder te zijn' en dat geeft wel problemen als je de BTW op kosten terug wilt vragen, zeker nu er nog geen omzet op korte termijn wordt verwacht?

 

BTW-aangifte nihil indienen dus en pas BTW op kosten gaan terugvragen als er tussen het moment van de eerste omzet en de gemaakte kosten pakweg een half jaar zit. Dat blijft discutabel, maar proberen staat je vrij.

 

Suc6!

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.