• 0

Boekhouding eenmanszaak zonder zakelijke rekening

Ik heb al een en ander gevonden over dit onderwerp gevonden hier, maar ik heb nog twee vragen. Ik hoop dat jullie me willen helpen.

 

Sinds 2009 heb ik een eenmanszaak (advisering). Ik voldoe aan de criteria voor ondernemer (VAR WUO). In de eerste helft van 2009 was ik ook in loondienst.

 

Ik had geen zakelijke rekening (inderdaad niet handig). Alle geldstromen, zowel prive als zakelijk, liepen via mijn priverekening.

 

1.

Ik heb in Excel al mijn zakelijke inkomsten en uitgaven geboekt. Dus niet mijn prive inkomsten en uitgaven. Is dit voldoende voor de belastingdienst? Ik hoop dat ik niet alle honderden pinbetalingen bij de supermarkt en dergelijke in Excel hoef te boeken.

 

2.

Hoe moet ik bij mijn aangifte inkomstenbelasting onderscheid maken tussen mijn ondernemersvermogen en prive vermogen? Of moet ik kiezen of ik het als prive vermogen of als ondernemersvermogen beschouw? Er wordt bij de aangifte namelijk gevraagd hoeveel vermogen ik heb (bij winst uit onderneming) en hoeveel spaargeld (vermogen) ik heb als prive persoon. Dit komt waarschijnlijk omdat ik ondernemer was en ook nog gedeeltelijk in loondienst.

 

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. om het overzicht en verloop inzichtelijk te kunnen maken, zou ik de privébetalingen en -ontvangsten in een totaalpost boeken, dus 1 post voor alle privéuitgaven en 1 voor alle privéontvangsten - evt per bankafschrift, dan is de aansluiting beter te maken. En al je bankafschriften in je administratie bewaren.

 

2. Je hebt geen zakelijke rekening, dus al het geld staat op privé. Dat behoort niet tot je ondernemingsvermogen. Het geld dat zakelijk binnenkomt, boek je als privéonttrekking. Bij de winstberekening wordt die post namelijk gecorrigeerd op je vermogen. Zakelijk maak je een balans met daarop al je activa en passiva die wel zakelijk geëtiketteerd zijn. Je ondernemingsvermogen staat daarop vermeld (saldopost, verschil tussen je activa en vreemd vermogen/voorzieningen/fiscale reserves)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je kan ze anders wellicht per maand bij elkaar optellen en dat erin doen, maar je kan het niet helemaal skippen. Je moet namelijk wel controleren of het begin/eindsaldo van het jaar in je boekhouding overeenkomt met dat wat op de bankafschriften staat. Anders is het wel heel erg makkelijk om bepaalde zakelijk betalingen 'per ongeluk' niet in de boekhouding te doen. Of je moet zoeken naar gratis boekhoudsoftware en daarmee bijhouden, op zich is het dan niet veel werk.

Link naar reactie
  • 0

sorry ;) had het al gelezen maar omdat hij zei "Ik moet dus wel alle prive inkomsten en uitgaven in Excel gaan boeken? Het gaat om honderden pinbetalingen bij de supermarkt en dergelijke. Dus echt een hoop werk." legde ik automatisch uit dat hij het bij elkaar kan optellen, niet meer bij stilgestaan dat je het al had uitgelegd, en wilde vooral zeggen dat het wel nodig zal zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.