• 0

Jonge ondernemer en geld lenen

Beste lezers,

 

Als startende jonge ondernemer ben ik mogelijkheden aan het zoeken om een lening te verkrijgen bij een bank. Ik ben zelf 19 jaar, en ik studeer Rechten. Het bedrag waar het om gaat is grofweg 48.000 euro. Ik heb nog geen bank benaderd, daar mijn businessplan op dit moment in de editing fase zit. Wel ben ik benieuwd wat jullie hiervan denken? Zal een bank een krediet verstrekken aan iemand van 19 jaar? De juridische vorm waar het hier om gaat is overigens een B.V

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De bank maakt gewoon een risico-afweging, net zoals bij ieder ander.

 

Hoe meer zekerheden tegenover de lening staan hoe groter de kans dat je slaagt in je aanvraag. Dus als je eigen geld hebt of zelf aan kapitaal kunt komen, onderpanden hebt etc. dan wordt de kans groter

 

Daarbij een ondernemingsplan dat realistisch is, aandacht heeft voor, en actiepunten voor, goede en minder goede toekomstscenario's.

 

Stel eens dat jij genoeg geld hebt en er komt een iemand bij jou met het verzoek om zijn start-up te financieren: Wat zou jij als zekerheid willen hebben?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frans,

 

Bedankt voor uw bericht. Eigen geld dat ik zelf in de onderneming kan steken zal de 2.000 niet overschrijden en een onderpand heb ik zelf niet, en ik denk dat mijn ouders daar niet garant voor willen staan.

 

Het ondernemingsplan is m.i realistisch genoeg. Het is bijna 35 pagina's lang, en alles heb ik er in meegenomen. Prognoses, rentabiliteitsdrempel, marketing, doelstellingen, toekomstscenario's, etcetera.

 

Wat betreft je vraag; om zekerheid te krijgen zal ik vooral kijken in hoeverre het ondernemingsplan realistisch resp. uitvoerbaar is. Ik denk dat toch wel het belangrijkste is. Mochten er twijfels in het ondernemingsplan voorkomen, dan zou ik kijken hoe een klant zelf aan kapitaal kan komen, of hij of zij een onderpand heeft, etcetera.

 

Groet,

 

Steven

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe denk jij dat een bank, die in termen van zekerheden denkt, reageert op een 19-jarige student die kennelijk geen cent heeft, maar wel een halve ton wil lenen?

 

Als je daadwerkelijk een heel goed en uniek plan hebt, kun je beter op zoek gaan naar private financiering dan bij een bank gaan shoppen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik denk dat ik de 48.000 wel naar beneden kan halen naar 35.000. De verwachting is in ieder geval wel de lening binnen 36 maanden inclusief rente te hebben terugbetaald.

Het gaat niet om wat jij denkt, het gaat erom dat jij je moet proberen te verplaatsen in wat die accountmanager die jij tegenover je krijgt denkt over jouw plan. En die accountmanager zal waarschijnlijk al denken 'ja, wacht ff, ik heb eerst de heao afgemaakt voor ik wat ging doen, waarom moet iemand die de simpelste studie doet dan niet eerst die studie afmaken?'. Dat je als rechtenstudent een zee van vrije tijd hebt zal niet genoeg overtuiging bieden.

 

Die hindernis lijkt me groter dan de inhoud van je ondernemingsplan.

Link naar reactie
  • 0

Telt werkervaring niet? Ik doe Rechten deeltijd, daar ik een jaar lang gewerkt heb als assistent manager bij Delta Airlines in Atlanta, Georgia, USA. Verder werk ik ook part-time bij de KLM. De onderneming die ik wil starten heeft ook raakvlakken met mijn functie bij Delta Airlines en KLM. Er is al een netwerk uitgebreid van Amsterdam tot aan Auckland en van Auckland tot Parijs. Dit netwerk biedt een hoop zekerheden. Ik kan niet mijn hele businessplan op een openbaar forum typen, maar het netwerk dat is opgebouwd alvorens uberhaupt de deuren te hebben geopen biedt m.i veel zekerheden.

Link naar reactie
  • 0

Beste steven,

 

Wat je idee of plan ook is, je kan nu beter starten met de eerste stappen in je plan zonder geld. Gewoon een paar stappen zetten, zonder BV oprichten, zonder geld ophalen, gewoon doen.

Ga je eerste klanten benaderen en vraag ze of ze je product zouden kopen als het af is. Als ze dat op papier willen bevestigen dan ga je daarmee naar de bank/een investeerder, dan sta je veel sterker.

Of maak een eerste demoversie van je product, regel een raad van advies van ervaren mensen met kennis van jou branche, enz.

 

-> je kan heel veel doen zonder geld!

 

Succes!

 

Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Je moet het geld sowieso op persoonlijke titel gaan lenen, niet namens je bedrijf (Je hebt immers te weinig geld om een bv op te richten.) Is lenen van de IB-groep dan geen optie voor jou? Ik weet niet precies hoe dat zit met deeltijdstudenten, maar ik ga er van uit dat jij er ook gewoon over kunt beschikken. Dit is ook nog eens eenvoudig aan te vragen, hoeft nog niet direct te gaan aflossen en het rentepercentage is aantrekkelijk.

 

Verder wel een interessante kwestie, houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0
Je moet het geld sowieso op persoonlijke titel gaan lenen...

 

Dat is eventueel pas een volgende stap, eerste stap is zoals Arthur die schetste: hoe kan ik beginnen zonder te lenen. Iedere ondernemer die weet waar hij het over heeft zal dat als eerste en belangrijkste advies geven.

 

Hoe makkelijker het lijkt geld te lenen, hoe verraderlijker het is. Extra bijlenen van de IB-Groep is erg makkelijk en daardoor erg verraderlijk.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Toen ik 19 was ging ik naar de Rabobank. Ik had net iets meer als jou nodig. Je geeft aan dat je nog een studie volgt wat waarschijnlijk inhoud dat je niet fulltime met je bedrijf bezig kunt gaan, lijkt me.

 

Zoals andere mensen al hebben aangegeven, kun je het plan niet zonder geld of zoveel geld opzetten? 35.000 is ook veel geld en probeer dat maar eens op te hoesten. Je moet de bank wel kunnen betalen en ze rekenen best veel procenten.

 

Ik weet niet wat voor plan je hebt maar misschien kun je het product eerst elders afnemen?

 

Daarbij moet je natuurlijk wel iets hebben qua onderpand, bijv. overwaarde van het huis van je ouders. 50% van het geleende bedrag als onderpand en de rest neem de bank als risico.

 

Je moet je plan ook laten toetsen door een boekhouder, wat opzich alleen maar fijn is.

 

Mogelijkheden voldoende, maar probeer het eerst zonder geld als dat mogelijk is, heb je wel een idee hoeveel je per kwartaal kwijt bent aan een bank?

 

Mocht je dan toch geld willen lenen neem dan het bovenstaande in je op en wees enthousiast, erg enthousiast en probeer enthousiast te blijven.

 

Wees positief, erg positief maar niet TE positief, blijf realistisch.

 

In het bovenstaande zijn mijn afgelopen jaren verwerkt en het heeft mij veel geld gekost! Door mijn koppigheid ben ik zelf hierachter gekomen ook al zal menig ondernemer het zelfde vertellen hier op het forum. Dus wees niet koppig en laat ons lekker betalen voor deze fouten maar doe het zelf niet, scheelt je weer ;D

 

Ik lijk wel een oude bokkenlul als ik het zo terug lees maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Succes en blijf posten!

 

Beste lezers,

 

Als startende jonge ondernemer ben ik mogelijkheden aan het zoeken om een lening te verkrijgen bij een bank. Ik ben zelf 19 jaar, en ik studeer Rechten. Het bedrag waar het om gaat is grofweg 48.000 euro. Ik heb nog geen bank benaderd, daar mijn businessplan op dit moment in de editing fase zit. Wel ben ik benieuwd wat jullie hiervan denken? Zal een bank een krediet verstrekken aan iemand van 19 jaar? De juridische vorm waar het hier om gaat is overigens een B.V

Link naar reactie
  • 0

Hoi Steven,

 

Al is je ondernemingsplan 135 pagina's het zal de bank allemaal niet uitmaken,

 

Ze willen links of rechtsom toch zekerheden....het zal natuurlijk wel uitmaken of het ondernemingsplan is dat haalbaar is.

 

Ik heb mijn financiering (vrij gemakkelijk) rond gekregen en wat me opviel is dat ze meer intresse hebben in de persoon achter het plan als de cijfers zelf.

 

Wat zeker zal helpen is een accountant die heeft meegekeken...dat wekt tovh meer vertrouwen bij een bank.

 

Succes....en geef zeker niet op....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle adviezen, wordt zeer gewaardeerd! Ik heb afgelopen vrijdag gebeld met een accountantskantoor, en heb meteen een afspraak gemaakt. Naar aanleiding daarvan zal ik kijken of ik langs een bank gaan of evt. private investeerders kan intereseren, of dat ik naar mogelijkheden zal kijken om het met slechts mijn eigen centen op te richten met evt. meer lenen bij de Ib-groep.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Steven,

 

In aanvulling op de vorige sprekers (probeer in eerste instantie geen geld te lenen bij de bank) en niet gehinderd door enige kennis van zaken omtrent hetgeen je van plan bent: mogelijk kun je (een deel van) de noodzakelijke financiering ook via leveranciers / cliënten verkrijgen?

 

Dit geeft je de mogelijkheid om kleiner te beginnen, wellicht zelfs met minder risico's, zodat je in eerste instantie geen BV

 

Wij zijn in Q1 2009 gestart en hebben per 1 jan 2010 een ruim twee keer zo groot bedrijf (gemeten in omzet) overgenomen, waarbij de verkoper zich tevens als financier heeft opgesteld. Wanneer een relatie van je bereid is om deels te financieren, zal dit ook al meer overtuigingskracht richting een bank hebben.

 

Succes in ieder geval!

 

Gr. Ramon

Subtracers. Houdt subsidies simpel.

www.subtracers.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een afspraak gehad met mijn accountant en we hebben alles goed doorgenomen. Er zijn hier en daar wat aanpassingen gemaakt in het businessplan, maar wat mijn accountant betreft zijn de cijfers realistisch, het is duidelijk hoe er aan die cijfers is gekomen, marktanalyse was goed, etc. Er zijn diverse scenario's toegevoegd die een realistisch beeld weergeven over de loop van de onderneming voor het eerste jaar in verschillende omstandigheden. Ik heb morgen (donderdag) een vrijblijvend gesprek bij de ING Bank. Dus het is zeer spannend allemaal. Wel hebben we de kredietbehoefte naar beneden gehaald tot 19.904 euro. Dus op hoop van zege! ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een afspraak gehad met mijn accountant en we hebben alles goed doorgenomen. Er zijn hier en daar wat aanpassingen gemaakt in het businessplan, maar wat mijn accountant betreft zijn de cijfers realistisch, het is duidelijk hoe er aan die cijfers is gekomen, marktanalyse was goed, etc. Er zijn diverse scenario's toegevoegd die een realistisch beeld weergeven over de loop van de onderneming voor het eerste jaar in verschillende omstandigheden. Ik heb morgen (donderdag) een vrijblijvend gesprek bij de ING Bank. Dus het is zeer spannend allemaal. Wel hebben we de kredietbehoefte naar beneden gehaald tot 19.904 euro. Dus op hoop van zege! ;)

 

Wellicht een idee om je accountant ook mee te nemen naar het gesprek? Ik zie het vaak gebeuren en de ondernemer heeft hier vaak erg veel aan. Sommige bankiers hebben nog wel eens de neiging om (al dan niet met opzet) de cijfers verkeerd te interpreteren, dan kan een accountant erg handig zijn om nadere tekst en uitleg te geven, waar je zelf wellicht tekort schiet op cijfermatig gebied.

 

Als het goed is heeft hij/zij al vaker met dit bijltje gehakt waardoor hij je wellicht net over de streep kan trekken?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een afspraak gehad met mijn accountant en we hebben alles goed doorgenomen. Er zijn hier en daar wat aanpassingen gemaakt in het businessplan, maar wat mijn accountant betreft zijn de cijfers realistisch, het is duidelijk hoe er aan die cijfers is gekomen, marktanalyse was goed, etc. Er zijn diverse scenario's toegevoegd die een realistisch beeld weergeven over de loop van de onderneming voor het eerste jaar in verschillende omstandigheden. Ik heb morgen (donderdag) een vrijblijvend gesprek bij de ING Bank. Dus het is zeer spannend allemaal. Wel hebben we de kredietbehoefte naar beneden gehaald tot 19.904 euro. Dus op hoop van zege! ;)

Minder vragen is niet altijd eenvoudiger ook al lijkt dat wellicht zo.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben twee jaar geleden begonnen zonder een euro te lenen.

Dit geeft een goed gevoel als ik kijk naar mijn auto's, voorraden, intereur van mijn bedrijf! ;D

Alles zelf op gebouwd met goed personeel en een geduldige zuinige vrouw op de achtergrond. ;D

 

Nu sta de banken bij op de stoep en aan de deurbel te rinken om binnen te komen!

Ik heb ze nu niet meer nodig! ;D

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 1

Het wil niet echt mee zitten allemaal. We zijn nu bijna drie maanden verder, en de manier hoe banken met hun klanten omgaan verbaas ik me zeer over. De ABN bijvoorbeeld; ik zou een afspraak hebben, en de accountmanager vroeg mij om mijn ondernemingsplan per e-mail. Een dag later beluister ik mijn voicemail af met de mededeling dat de betreffende manager geen financiering gaat verstrekken, dus afspraak is geannuleerd. Persoonlijk heb ik dan liever een gesprek samen met die manager om het e.e.a te bespreken, maar zo werkt het dus (kennelijk) niet bij de ABN.

 

Dan Rabobank,prima contact gehad, en zij wilden het ondernemingsplan per post incl. conceptaktes van de notaris (die waren al opgemaakt). Daar heb ik tot op heden nog geen contact mee gehad, dus we zullen het zien.

 

ING krijg ik al kippenvel bij het horen van die naam. Wat een gedoe zeg. Om uberhaupt een afspraak met een kredietadviseur / accountmanager te maken moet je een KvK inschrijfingsnummer hebben plus opgestelde / goedgekeurde cijfers door accountant. ING was enthousiast, maar geen krediet omdat ik op mijn priverekening bij hun (als particulier zit ik bij ING) een minus saldo had (dat is allang weggewerkt). Ze wilden dus geen zaken doen.

 

Op dit moment wacht ik Rabobank af, en via mijn accountant's relaties staan er nu een aantal afspraken bij de ABN en ING waar zij goede zakelijke relaties mee hebben.

 

Hopende op een goede afloop, daar ik per 1 augustus echt wil gaan beginnen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Bedankt voor je update!

En jammer dat het moeilijk is. Maar wees getroost met de gedachte dat bij bedrijven die al veel verder zijn het ook moeilijk/onmogelijk is om een lening te krijgen, zo zie ik het in mijn omgeving.

 

Heb je al gedacht aan een 'business angel'?

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

19K euro moet toch niet zo moeilijk zijn om binnen te harken? Kwestie van een jaartje keihard werken (misschien nog een baantje erbij nemen?) en een zuinig leven...

Bij de IB-groep kun je wat centen lenen (en pas heel laat aflossen tegen lage rente). Daarnaast heb je wellicht een welgesteld familielid die wat durfkapitaal kan inbrengen (tante agaath regeling). Je ouders kunnen je ook een schenking doen (eenmalig zelfs een groter bedrag dan normaal) zonder schenkbelasting te hoeven betalen. Daarnaast zou je nog persoonlijke lening kunnen aanvragen, aan de hand van de inkomsten uit je betrekking in loondienst. En kom je dan nog te kort kun je ongetwijfel het resterende bedrag lospeuteren bij de bank...

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik kan nu de vlag eigenlijk (bijna) buiten hangen! Ik ben echt zo blij! :D :D

 

Wat is de stand van zaken zouden jullie dan wellicht denken. Een international bedrijf in Oxford, Engeland, heeft interesse getoond in het businessplan (gebaseerd op samenwerken en de cijfers die eruit zullen vloeien, etc). Nu heb ik mijn ticket geboekt voor 5 augustus en ga ik daar heen!

 

Ondernemingsplan t.b.v de bank heb ik nu aangepast dat er geinteresseerde partijen cq. debiteuren zijn. Ik de ING vanmiddag opgebeld, en (hoezo snel) net zo'n tien minuten geleden teruggebeld door een kredietadviseur die redelijk enthousiast was (vooral inzake samenwerken met bedrijf in Oxford), dus hij wilde het ondernemingsplan graag inzien, dus die heb ik nu op de e-mail gezet.

 

Hopen dat dit nu dan wel goed uit pakt. Meneer gaf aan morgen contact op te nemen.

 

Eindelijk weer eens een (klein) yes momentje! :)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Steven,

 

Gefeliciteerd met de interesse!

 

Uit het tweede deel van mijn column over venture capitalists de volgende alinea:

 

Investeren is een kwestie van vertrouwen tussen venture capitalist en management dus vertrouwen tussen mensen. De opbouw van dit vertrouwen is relatief eenvoudig als beide partijen dezelfde achtergrond hebben: geboren in hetzelfde land of regio, dezelfde taal spreken etc. Indien venture capitalists de enige (lokale) investeerder zijn (in jargon “lead-investor”) investeren zij in bedrijven in hun eigen regio, land of cultuur. Er zijn geen crossborder investeringen zonder dat er tenminste één lokale partij bij betrokken is. Zie ook onder “syndicaten” in mijn volgende column.

 

Ook indien je potentiële Engelse investeerder geen professionele investeerder is, raad ik je aan om voorzichtig te zijn. Doe je eigen onderzoek naar de achtergronden van het Engelse bedrijf en vraag om referenties (en check deze). Besef dat er veel boeven en boefjes zijn op deze wereld. Zie ook mijn artikel over businessduivels eveneens hier op ons prachtige forum.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

.

Link naar reactie
  • 1

Op dit moment loopt alles ontzettend goed. Ik heb het via een onderhandse lening geregeld en de oprichting van mijn eigen B..V wordt nu ook echt werkelijkheid. Een droom die uitkomt. Bankverklaring is onderweg, en dan kan ik hopelijk binnen paar weken de oprichtingsaktes tekenen. Daarnaast is er gekozen om twee B.V's op te richten, een holding en een werkmaatschappij. Alles loopt op dit moment zoals het hoort, en ben zo blij als een klein kind! Het is niet zonder slag en stoot, want een paar weken geleden had ik bijna de moed opgegeven, en wilde ik mijn account verwijderen. Gelukkig dat het niet zover gekomen is want Higherlevel is op en top, en ik ben op en top blij!

 

Nogmaals, hartstikke bedankt voor alle goedbedoelde adviezen en ik zal zeker wat actiever worden op Higherlevel. Het is namelijk een top forum voor zowel ondernemers als ondernemer in spé!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.